נשיאות הכנסת: הוקפאה החקיקה בחודש הראשון לכינון הממשלה

בישיבת נשיאות הכנסת שנערכה אתמול - כמעט ללא משתתפים - הודיע יו"ר הכנסת מיקי לוי על הצורך בהקפאת החקיקה למשך חודש • עידית סילמן נימקה את ההחלטה בכך כי לא ניתן לקדם חקיקה פרטית כעת עד להקמת ועדת שרים לחקיקה וועדות הכנסת הקבועות • באופוזיציה יצאו נגד ההחלטה: "פגיעה ביסודות המבנה"

עידית סילמן / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
עידית סילמן / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

נשיאות הכנסת הודיעה לחברי הכנסת כי לא תתאפשר חקיקה פרטית בחודש הראשון לכינון הממשלה. בהסבר שניתן למי שפנו אליה אמרה סילמן כי לא ניתן לקדם חקיקה פרטית כעת עד להקמת ועדת שרים לחקיקה וועדות הכנסת הקבועות.

בישיבת נשיאות הכנסת שנערכה אתמול - כמעט ללא משתתפים - הודיע יו"ר הכנסת מיקי לוי על הצורך בהקפאת החקיקה למשך חודש, ומזכירת הכנסת ציינה כי היו לכך תקדימים בכנסת ה-20 ובכנסת ה-23.

ח"כ יעקב מרגי, נציג האופוזיציה היחיד בישיבת הנשיאות, התנגד לכך ואמר לנוכחים כי "זה לא נכון לקבל החלטת הקפאה לחודש למרות התקדימים". הישיבה הסתיימה עם הודעת אנשי הקואליציה על הקפאה, בעוד יתר הנוכחים טענו כי לא התקבלה החלטה מחייבת. אולם מכיוון שלא התקיימה הצבעה בנשיאות, בכל שבוע יידרש נושא ההקפאה לעלות לדיון בנשיאות עד לסיום ההקפאה המתוכננת.

בקואליציה ההטרוגנית מבקשים להוריד את המתח לפחות בשבועות הקרובים על ידי מניעת האפשרות מחברי הכנסת להעלות על שולחן הכנסת חוקים פרטיים מטעמם. ניתן לראות את הסכנות האורבות ליציבות הממשלה כבר בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם המפלגות, שתוכנם סותר את הסכם הגג שנחתם בין ימינה ליש עתיד, בין היתר בסוגיות הנוגעות בסטטוס קוו.

באופוזיציה מיהרו לצאת נגד ההחלטה הזו. בין היתר ח"כ ינון אזולאי כתב מכתב ליו"ר הכנסת מיקי לוי. "אמש פורסם כי 'בישיבת ראשי הקואליציה החליטו שלא לקדם הצעות חוק פרטיות בחודש הקרוב, כדי להימנע ממלחמות והטרלות. מה שיקודם יהיו הצעות ממשלתיות בלבד'. אי קידומן של הצעות חוק פרטיות רק בשל החשש מ'מלחמות' ו/או 'הטרלות' אינן סיבה מספקת שלא לקדמן, ואף יותר מכך - זו פגיעה ביסודות המבנה. כנסת ישראל, חבריה וחברותיה, הם הרשות המחוקקת. לא ייתכן שהממשלה יכולה להניח חוקים בעוד שחברי וחברות הכנסת מנועים מכך".