משק החשמל | פיצ'ר

מה מחפשות חברות כמו סלקום והוט בשוק החשמל הביתי, וכמה זה יעלה?

אווירת הנכאים בשוק התקשורת הביאו את הוט וסלקום להודיע השבוע שיספקו חשמל ללקוחות פרטיים • לגלובס נודע על חברות נוספות שהגישו בקשה לרישיון לאספקת חשמל • כל מה שאתם צריכים לדעת לפני שאתם עוברים לקנות את החשמל שלכם מספק פרטי • גלובס עושה סדר

מנכ"ל סלקום, אבי גבאי / צילום: כדיה לוי
מנכ"ל סלקום, אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

הרפורמה להגברת התחרות במשק החשמל קורצת לחברות תקשורת ותשתיות שכמה מהן הודיעו בימים האחרונים על הקמת מיזמים בתחום אספקת החשמל ללקוחות פרטיים ועסקיים. חברת הסלולר סלקום הודיעה כי היא התקשרה עם חברת משק אנרגיה להקמת מיזם סלקום אנרג'י.

זמן קצר אחריה הודיעה חברת הוט על הקמת מיזם דומה. החברה השלישית שהגישה השבוע לרשות החשמל בקשה לרישיון לאספקת חשמל היא "אסקו ישראל", שבשליטת קרן אלומה, החברה עוסקת בהתייעלות אנרגטית וניהול צריכת אנרגיה. ככל הנראה לצידן הגישו לפחות עוד שתי חברות נוספות בקשה לרישיון. מה מחפשות סלקום הוט והחברות האחרות בתחום ומה עלינו לדעת לפני שאנחנו ממהרים לקנות חשמל שלא דרך חברת החשמל? גלובס עושה סדר.

איך יעבוד הפיילוט החדש?

כיצד חברות מסחריות יכולות לפתע למכור חשמל?
הצעד מתאפשר בעקבות הרפורמה במשק החשמל שייעדה בשנת 2026 ולפיה חברת החשמל תיפרד מהמונופול בשוק, כדי להכניס יצרניות חשמל פרטיות. לצורך המהלך חברת חשמל מכרה ומוכרת תחנות כוח שברשותה, כשבמקביל נכנסות לשוק עוד ועוד יצרניות חשמל מאנרגיות מתחדשות בדגש על אנרגיה סולארית. בעתיד הלא רחוק ייצור החשמל ייכנס למעין מאגר משותף אותו תנהל החברה הממשלתית החדשה "נגה" (חברת ניהול המערכת). ספקיות החשמל, לצד חברת החשמל יימכרו לנו את החשמל שהן קונות דרכה.

מתי נוכל להתחיל לקנות חשמל מחברות שונות?
כדי לקנות חשמל מספקים שונים יש קודם צורך בהתקנת מונה חכם. כיום יש כ-50 אלף מונים חכמים בלבד בישראל, מתוך כשלושה מיליון מונים. ובמילים אחרות - מדובר במהלך ארוך טווח.

כיצד אני מקבל מונה חכם?
חברת חשמל לא נעלמת מחיינו. היא תישאר מונופול בתחום ההולכה והחלוקה ובין היתר תהיה אחראית על החלפת המונים. כיום בכל בניין חדש, החברה אמורה לספק מונה חכם. מעבר לכך, החלפת המונים היא תהליך ארוך שיבוצע לפי מדיניות חברת החשמל ובתיאום עם רשות החשמל. לפי הערכות בשלוש השנים הקרובות 450 אלף מונים יוחלפו במקביליהם החכמים.

העלויות: לא בהכרח יהיו נמוכות יותר

האם זה יעלה לי כסף?
משק החשמל בישראל מתנהל כמשק סגור. העלויות של המערכת נספגות בתעריף החשמל. מכאן שהחלפת המונה לא תלווה בעלויות ישירות לצרכן, אך למהלך כולו תהיה השפעה מסוימת על תעריף החשמל הכללי. אגב, מחירו של מונה חכם הינו כ-250 יורו ליחידה.

האם המהלך יוזיל את עלות החשמל?
התחרות צפויה להביא להוזלה, אבל זה תלוי בנו. המונה החכם יאפשר לנו להבין באיזה שעות המחיר גבוה יותר ובאיזה נמוך, בהתאם לביקוש. לקוחות שינהלו את משק החשמל שלהם נכון, ישלמו פחות.

מה היתרון של חברות כמו סלקום והוט על פני אחרות?
חברות התקשורת נכנסות לשוק האנרגיה הביתית בעיקר כי שוק התקשורת לא רווחי. אין להן יתרון כלשהו במשק האנרגיה, ולכן הן בונות על שירות הלקוחות שלהן. כל אחד יכול לקנות חשמל, אבל לא לכולם יש מערך שירות שיכול לטפל בלקוחות בהיקפים כה גדולים. התנהלותן בעתיד טמונה במידע ובשירות שיתקבל מחברת נגה, עוד בטרם יידעו כיצד להנגיש אותו לציבור.

מתי ניתן להתנייד מחברת החשמל לספק אחר?
התאריך שנקבע הינו תחילת ספטמבר, אך יתכן שבפועל זה יימשך עוד מספר שבועות. כך או אחרת, מדובר כרגע בפיילוט שרק מעטים יוכלו להשתתף בו, כשגם השחקניות החדשות יודעות כי מדובר מבחינתן בריצה למרחקים ארוכים.