"אני בכלל לא מרגיש שאנחנו עובדים כצוות": איך מחזירים את האמון לארגון?

מה עושים כשכל מנהל נלחם רק על הטריטוריה שלו. אפשר בכלל לשנות את זה?

צוות שהכי רחוק מצוות
צוות שהכי רחוק מצוות

שאלה: אני חלק מצוות ניהולי, אבל מרגיש שאנחנו הדבר הכי רחוק מצוות. יש כל הזמן קונפליקטים, כל אחד דואג רק למחלקה שלו, מלחמת טריטוריות, חוסר שיתוף במידע ועוד. המנכ"ל לא רוצה להתערב ואומר לנו שנסתדר בינינו, אבל בפועל הקונפליקטים הללו פוגעים מאוד בביצועי החברה. איך אני יכול לשנות את ההתנהגות של העמיתים שלי ולגרום להם להבין שככה לא עובדים?

תומר

תומר היקר,

נשמע שהבעיה המרכזית היא היעדר אמון בין חברי הצוות. אמון כזה הוא מצב פסיכולוגי שמתקיים כשמרגישים בנוח עם האנשים שאיתם אנחנו עובדים, מתוך אמונה וביטחון שתוצאות של העבודה המשותפת בינינו יהיו חיוביות ומועילות. כשאין אמון רואים תופעות כמו אי שיתוף במידע, רכילות, מלחמות על טריטוריות, קונפליקטים וכדומה.

הסיכוי שתוכל לשנות את ההתנהגות של העמיתים שלך במטה קסם, קלוש. הדרך היחידה לשינוי כזה היא בשינוי ההתנהגות שלך.

1. שיתוף במידע - חשוב שתהיה פתוח ותשתף במידע אודות הנעשה במחלקה שלך, גם אם זה לוקח זמן. פגישות שבועיות קבועות עם כל חברי ההנהלה יבטיחו שיתוף הדדי בידע לאורך זמן, ולא רק כשנוצרות אי הסכמות. העמיתים שלך ירגישו יותר ביטחון בממשק העבודה ביניכם ויסמכו עליך יותר מאחר וזה יקטין את מספר ההפתעות.

2. תקשורת פתוחה - שאל שאלות, התעניין. לעיתים אנחנו עסוקים יותר בלהגיד מאשר להקשיב. הקשבה והבנה מקדמת תיאום ציפיות ומונעת קונפלקטים בהמשך.
אחת לכמה חודשים בקש פידבק מחברי ההנהלה. שאל באומץ "איך אני יכול להיות עמית טוב יותר עבורך?" פעמים רבות גם הצד השני יחזיר בשאלה כזאת.
פרגן בנדיבות, תן קרדיט לעמיתים שלך. תגלה שגם אתה תקבל יותר קרדיט בתמורה.

כאשר היחסים בינך לבין העמיתים שלך ישתפרו, תגלה שגם היחסים בין העובדים במחלקות שלכם משתנים לטובה. הכל מתחיל מלמעלה, ומשתקף גם בשיתוף הפעולה הבין-מחלקתי.

בנוסף, חשוב לבלות זמן משותף יחד. בין היתר זה מאפשר גם לבנות יחסי אמון בין-אישיים וגם לדון על נושאים אסטרטגיים ואופרטייביים חשובים שיקדם הסכמות, הבהרות ותיאום בין כל חברי הצוות. כדאי לעשות מאמץ ולמצוא דרכים להיפגש לעיתים קרובות, לקיים דיוני הנהלה ולשפר את תהליכי העבודה המשותפים ביניכם.

פרופ’ גרינשטיין מרצה וחוקר שיווק ויזמות באונ' Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein. יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית ומאמנת מנהלים ומלמדת באונ' Northeastern בבוסטון yanashechterman.com