בזק ויתרה על פריסת סיבים במאות שכונות ויישובים. מי נותרו בחוץ?

רשימת היישובים ארוכה: חלקים נרחבים בחברה הערבית והחרדית לא יקבלו גישה לסיבים • משרד התקשורת מתחייב לספק שירות לאותם יישובים דרך מכרזים בשוק הפרטי, אך הוא צפוי להיתקל בקשיים רבים

פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock
פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock

רשימת היישובים שבהם בזק לא תפרוס סיבים אופטיים עשויה להיות סיבה לדאגה. אתמול פרסם משרד התקשורת את רשימת היישובים האלו, שכוללים אלפי שכונות ויישובים, יהודים וערבים כאחד, קיבוצים ומושבים, שייאלצו לחכות למפעילים אחרים שיתמודדו במכרזים לפריסה באותם מקומות.

בין היישובים שבהם בזק לא תפרוס סיבים ניתן למצוא את מרבית היישובים והשכונות החרדיות, למשל, שכונות חרדיות באשקלון, אשדוד, קריית גת, ואופקים. זאת גם במושבים בכל חלקי הארץ, וכמו כן בשורה של יישובים ערביים, לא רק קטנים אלא גם גדולים, כמו, עראבה, אום אל פאחם ובקה אל גרבייה.

גם בקיבוצים בזק לא תפרוס וזאת מפני ששם פועלת חברת הנס"ר הקיבוצי, שמנהלת עצמאית את שירותי התקשורת בקיבוצים.

סוגיית המכרזים תהיה מורכבת

לפי מדיניות משרד התקשורת, שביטל את חובת הפריסה האוניברסלית על בזק, באזורים שבהם היא לא תפרוס, יתפסו את מקומה גורמים פרטיים, שיקבלו מימון מקרן ייעודית שתמומן על ידי הכנסות של כל המפעילים. באזורים אלה יערוך משרד התקשורת מכרזים החל מתחילת שנה הבאה.

אלא שמדובר בסוגיה הרבה יותר מורכבת ממה שנדמה ושיחות עם חלק מהגורמים שמגלים עניין במכרזים האלה מעלה שהנושא לא פשוט בכלל. כך, למשל, מי שיפרוס בכל אחד ממאות היישובים והשכונות לא יקבל בלעדיות, כלומר כל מי שירצה להשתמש בתשתית שנפרסה ייאלץ לשלם לפורס דמי שימוש בתעריפים הנהוגים היום בשוק. זה כשלעצמו מדכא תמריץ של מפעילים שחושבים שאולי יוכלו להיות מפעילים בלעדיים באזור הפריסה. כמו כן, הם יהיו חייבים לספק שירות מלא למשתמשים, לעמוד בקריטריונים של טיב שירות וכדומה, כלומר להקים אופרציה שלמה כדי לספק אינטרנט במקום שספק אם בכלל יהיה בו ביקוש.

בנוסף, מדובר בכמות מכרזים משמעותית שמשרד התקשורת ינהל, אבל בזה לא מסתיים הסיפור. לאחר הזכייה המשרד יידרש לפקח על הפריסה וביצוע העבודה, וכן על מתן השירותים על ידי אותו גורם פרטי.

למי יהיה כדאי לפרוס?

רשימת היישובים שנמצאת באתר משרד התקשורת מעלה שאלה מטרידה: אם לבזק לא כדאי לפרוס כלכלית במאות יישובים ושכונות, למי כן יהיה כדאי לפרוס?

שר התקשורת יועז הנדל נשאל על כך אתמול והשיב שהמכרז נבנה בצורה כזו שהוא יהיה רווחי מאוד למי שיפרוס. הוא הבטיח שגם במקרה ולא יהיו מתמודדים על אזור מסוים הוא ידאג להשיג תקציבים ממשלתיים כדי לפתור את הבעיה. הנדל גם הביע מחויבות להתמודד עם החברה החרדית וגישתה כלפי תשתיות אינטרנט, ולהביא לשם סיבים כי זו מחויבותה של הממשלה לאזרחיה.

הנדל התייחס גם לתופעת הרשתות הפיראטיות בחלק מהיישובים בחברה הערבית והדרוזית, שגם שם בזק לא תפרוס סיבים. הנדל התייחס לכך ואמר שבכוונתו להתמודד עם בעיית הפירטיות שבה הוא רואה פגיעה בריבונות וחוסר משילות.