"מספר הכניסות הפתיע גם אותנו: יותר מ-10 מיליון מהארץ ומחו"ל"

אתגר המנכ"ל: ד"ר דיוויד רוזנסון, מנכ"ל בית אבי חי, על פעילות תרבותית וחדשנות גם בימים קשים

ד"ר דיוויד רוזנסון, מנכ"ל בית אבי חי / צילום: Nikolai Busygin Russian Press
ד"ר דיוויד רוזנסון, מנכ"ל בית אבי חי / צילום: Nikolai Busygin Russian Press

ד"ר דיוויד רוזנסון, מנכ"ל בית אבי חי, מה שלומכם בימים אלה?
מתחילים לחזור לשגרה, שהתעכבה עוד קצת. בדיוק כשהיה נדמה שמשבר הקורונה חולף, הגיח מבצע "שומר החומות" והציף שוב את הבעיות איתן אנחנו מתמודדים כמדינה, מבית ומחוץ. כמרכז תרבות יהודי-ישראלי שעוסק ביצירת תוכן מקורי בתחומי תרבות ואמנות ופועל בירושלים, השנה הזו העמידה גם אותנו, כמו הרבה מוסדות תרבות, באתגר של מעבר חד מהמרחב הפיזי לדיגיטלי.

היה לנו ברור שהפעילות חייבת להימשך, למרות כל המגבלות והסגרים, ואחרי התגובה המיידית שכללה הנגשת תכני ארכיון קיימים, התמקדנו באתגר המשמעותי יותר של יצירת תוכן מקוון חדש וייחודי, ולא פחת חשוב מכך: יצירת מנגנון שיווקי יעיל לקידום דיגיטלי.

המפתח להתמודדות עם האתגרים שהציבה התקופה היה ליצור פלטפורמה מקוונת לאינטראקציות יומיות של הצוות היצירתי והמנהלי של בית אבי חי. יחד הצלחנו לשתף רעיונות, ללמוד מהנעשה במקומות אחרים, לעקוב ולהגיב בזמן אמת אחרי הלקחים, ולא לפחד לבצע שינויים תוך כדי תנועה.

באופן פרדוקסלי, הקורונה דחפה את בית אבי חי לנסות כיוונים חדשים ויוזמות מפתיעות, שללא האתגרים שהציב המשבר היה לוקח לנו הרבה יותר זמן להעז ולבצע אותם.

כגוף שיוצר תוכן מקורי נאלצנו לנסח מחדש מהו "אירוע" או "פרויקט" במרחב דיגיטלי. חוויית הקהל ברשת היא חוויה שונה: לא כל ז'אנר אמנותי יכול לעבור מסך, וגם פורמטים שעובדים ברשת דורשים התאמות. חיפשנו את הדרך לעשות אותם לא רק מקצועיים עד כמה שאפשר, אלא גם ייחודיים. בנוסף, לא מספיק ליצור תוכן איכותי, צריך גם לשווק אותו לקהל הרחב מול התחרות הגדולה שיוצרת הרשת.

בפועל, תקופת הקורונה מסתיימת עם צמיחה משמעותית של מספר התוכניות בבית אבי חי, כאשר אנחנו פונים לקהלים שונים ומובחנים: מתוכניות ייחודיות לילדים ומשפחות, דרך סדנאות לנוער ולצעירים ועד לקהל הרחב, שמגיע להרצאות ולמפגשי זום.

לצד זאת הקפדנו ליצור פרויקטים דיגיטליים סביב חגי ישראל כמו פסח, שבועות וחגי תשרי. הפקנו סדרת רשת בשם "שיר לערב חג" בה השף הדיי עפאים משוחח ומבשל עם מוזיקאים מובילים, וסדרת רשת על אומנות בשם "נקודת מבט" בשיתוף מוזיאון ישראל. העלינו את תערוכת הצילום של שרה אייל בגרסה דיגיטאלית ויצרנו נבחרת של פודקאסטים: "דרך ארץ" הוא פודקאסט למשפחה המטיילת, ב"מפלגת המחשבות" ד"ר מיכה גודמן ואפרת שפירא רוזנברג צוללים לתוך הרעיונות הגדולים שמאחורי הפוליטיקה הישראלית, ויש עוד תוכניות רבות אחרות.

 הלקח המרכזי שלנו הוא שהתוכן יכול לפרוץ את גבולות הגיאוגרפיה. שמחנו לגלות שהתוכניות שלנו מעוררות עניין גדול מעבר לקהל הירושלמי שפוקד את בית אבי חי ביומיום. יצרנו יותר מ-650 אירועי רשת, בהשתתפות יותר ממאה אלף כולשים. נתוני הכניסות מראות קהל מכל רחבי הארץ: מתל אביב, מחיפה וגם מהפריפריה. מספר הכניסות הכולל הפתיע גם אותנו: יותר מ-10 מיליון כניסות מהארץ ומחו"ל!

בנוסף, התוכנית השבועיות של בית אבי חי בשפה האנגלית עוררו עניין מצד הקהל בצפון אמריקה ובאירופה, הישג שתמיד חלמנו עליו. כך שעכשיו, לצד החזרה לפעילות פיזית בבניין, אנחנו נמשיך לפעול בהיקף גדול גם ברשת, ונשקול ליצור שיתופי פעולה עם ארגוני תרבות אחרים ברחבי הארץ ובתפוצות. 

המלצה: תקופת הקורונה אפשרה לי לחזור אל הסופר היהודי-רוסי הגדול איסאק בַּאבֶּל, שאת ספרי האחרון ברוסית הקדשתי לחייו ויצירותיו. במיוחד הסיפורים "התעוררות" ו"הסיפור על השובך שלי" למי שטרם נחשף לכתיבתו.

השראה: אמנות, בכל עיר אליה אני מגיע ברחבי העולם אני לא מוותר על החוויה המוזיאלית. בתקופה הזאת, שבה לא יכולתי ללכת פיזית למוזיאונים, לקחתי סיורים וירטואליים במוזיאונים באירופה שסיפקו לי כוח והשראה אדירים, אני ממליץ במיוחד על על אוסף היודאיקה עוצר הנשימה של הספרייה הלאומית הרוסית בסנט פטרסבורג ugk הסיורים הווירטואליים בהרמיטאז'.