הותמ"ל | בלעדי

משבר הדיור תחילה: איילת שקד מחזירה לחיים את המסלול המהיר לתכנון מתחמי מגורים

תוקפה של הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים פקע לפני שנה ואישור החוק, שנועד לשחרר חסמים בשוק הבנייה, יופיע בסדר היום של ועדת שרים לחקיקה הראשונה של הממשלה • שר האוצר ליברמן תומך, אך שקד נערכת לקרב פוליטי מול המתנגדים מכחול לבן

השרה איילת שקד / צילום: Associated Press, Oded Balilty
השרה איילת שקד / צילום: Associated Press, Oded Balilty

הפעולה הראשונה של השרת איילת שקד במשרד הפנים היא קידום חוק הותמ"ל (לקידום בנייה במתחמים מועדפים) למשך ארבע שנים, והוא יופיע בסדר היום של ועדת שרים לחקיקה הראשונה שצפויה להתכנס בעוד שבוע וחצי. מדובר בנוסח זהה לחוק שניסה לקדם השר לשעבר אריה דרעי לאחר שהקודם פקע, ונתקע בשל התנגדויותיו של השר לעבר אלון שוסטר מכחול לבן.

ליד הרכבת הקלה

על פי תזכיר החוק שיוקדם ופרטיו כבר פורסמו בגלובס בעבר, יורחב מסלול מתחמי פינוי-בינוי ל-600 יח"ד כסף כניסה, קידום תכנון ביישובי מיעוטים, קידום תכנון לאוכלוסייה חרדית, פיתוח מתחמים בקרבת קווי מתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים) וקידום תוכניות רחבות היקף. במסגרת פעילות הוועדה המיוחדת מבקשת שקד להמשיך את ההיתר שניתן לה לפעול בתחום מתחמים גדולים לפינוי-בינוי ולהגדיל את פעילות הוועדה המיוחדת בתוכניות גדולות המתייחסות לאוכלוסייה הערבית והחרדית. על פי תזכיר החוק, יישוב כזה יוגדר מתאים כאשר 30% מאוכלוסייתו ערבית או חרדית.

בנוסף, במסגרת תזכיר החוק נכתב כי הותמ"ל תתמקד בתוכניות דיור גדולות בלבד, שיכולות לספק 2,500 יחידות דיור או יותר. נציין כי סעיף זה למעשה מגדיל את היקף יחידות הדיור הנדרש כדי שהותמ"ל תוכל לטפל במתחם מסוים, לעומת מה שהיה קיים עד כה. נושא נוסף שמבקש משרד הפנים לחדד בכל הקשור לפעילות הותמ"ל הוא התמקדות גם בתוכניות הקרובות או שייכות למקומות שבהם מפותחת או מתוכננת להיות מפותחת תחבורה ציבורית משמעותית כגון רכבת קלה וכדומה.

מנסור צפוי לתמוך

בעוד מינהל התכנון דוחף את החוק וליברמן מסכים לקידומו במשרד האוצר, שקד נערכת לקרב פוליטי מול המתנגדים לשעבר בכחול לבן ובראשם שוסטר. מנגד, היא צפויה לתמיכה של יו"ר ועדת הפנים הנכנס מנסור עבאס, שיבקש לדאוג דרך החוק והוועדה לקידום מתחמי דיור ביישובים הערביים. בכל אופן בסביבת שקד אומרים כי היא מתכוונת להילחם כדי שהחוק יעבור בהקדם בהתאם לנכתב בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו מול יש עתיד ומחויבות להם כל סיעות הקואליציה.

השרה איילת שקד אמרה לגלובס כי "הותמ"ל המתחדש ימשיך להוות זרוע יעילה המגשימה יעדים לאומיים ומגדילה את היצע יחידות הדיור לצד תשתיות תומכות במדינת ישראל. כל זאת בהתאם לדגשים ולאור הניסיון שנצבר בשנות פעילותו". לדבריה, "הותמ"ל יתמקד בהתחדשות עירונית, בפיתוח סביב צירי מערכת הסעת המונים וייתן מענה ייחודי לחברה הערבית והחרדית. תוך הקפדה על איכות והטמעת פתרון מלא לכלל החסמים הכלולים בתוכנית והבטחת הכלים לפיתוח מהיר ומוצלח למימושם".

עוד לדברי שקד, "מדובר בכלי תכנוני אפקטיבי מאוד. החוק שיעלה לאישור בזמן הקרוב יאפשר לנו להמשיך לתכנן עבור העתיד שיעמוד בביקושים הגדולים תוך שמירה על איזון בין ערכים, תכנון מיטבי וקידום איכותי של יחידות דיור".