אלקין: מתכוננים לעלייה משמעותית במחירי הדיור מעבר למה שכבר ראינו

זאב אלקין ערך את הופעת הבכורה שלו כשר הבינוי והשיכון בכנס התאחדות הקבלנים • לדבריו, המשרד צופה עלייה של הרבה מעבר ל-5% במחירי הדיור

זאב אלקין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
זאב אלקין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין שהגיע היום (ד') לפתיחת כנס התאחדות הקבלנים והקרן לעידוד ענף הבנייה באילת, הבהיר כי הוא מכיר בכך שמחירי הדירות אך יעלו בתקופה הקרובה: "זה לא סוד, למרות שהציבור עוד לא מרגיש את זה, שאנחנו נמצאים בסיבוב מחודש של משבר הדיור. אנחנו בדרך לעליית מחירים.

"אני יודע מה היו התחלות הבנייה ומה היו עליות המחירים בשיווקים של רמ"י. הכותרות של הבוקר עוד זניחות ביחס למה שיגיע בשנה הקרובה. הדימוי המתאים הוא מלחמת ששת הימים לעומת מלחמת יום כיפור. ממשלת ישראל האחרונה פספסה את תחום הדיור וזה יביא לעליית מחירים משמעותית".

אלקין הרחיב בנושא האמצעים שבכוונתו לנקוט לטובת האצת הבנייה: "אין פתרון קסם אחד. האשליה שאני שומע ממוסדות התכנון לגבי זה שיש מלאי מספיק של יחידות דיור (יח"ד) לא נכונה. אני נלחמתי על הארכת תוקף הוותמ"ל - אנחנו חייבים לחזור לקצב של תכנון יח"ד.

"זה נכון שיש יתרות, אבל זה בעיקר בפריפריה. לא תמיד כשיש תכנון על הנייר הוא בכלל בר ביצוע. הוותמ"ל יאפשר להאיץ את תהליך התכנון. זה ידרבן גם את הוועדות המחוזיות שרוצות שהפרוייקטים יגיעו אליהם ולא לוותמ"ל.

"הרשויות המקומיות באות בצדק לממשלה וטוענות שהיא לא עומדת בהתחייבויות של הסכמי הגג. דיברתי על זה עם אנשי אגף התקציבים. הממשלה תצטרך לתת סל בעניין התשתיות. ראשי הרשויות צריכים לדעת שהפרויקטים התחבורתיים אכן יתממשו. זה היעד השני שלי. גם בשיחות הקואליציוניות ידעו שמה שמחייב אותנו זה אישור תכנון 300 אלך יח"ד".

אלקין היה זהיר, אך הביע את תמיכתו בהארכת תוכנית תמ"א 38: "אנחנו חייבים המשך פתרונות מהסוג של תמ"א 38. בסופו של דבר זה עוד פתרון להרחבת מלאי הדיור. כמו גם במקביל, מסלול של התחדשות עירונית. זה דורש גם כאן מהלכים משמעותיים מצד הממשלה".