הצוללת | פודקאסט

מה מתכנן ליברמן? מאחורי הקלעים של ימיו הראשונים במשרד האוצר

עם כניסתו לאוצר, משלים ליברמן מהפך מיתוגי • הוא ממצב עצמו כממלכתי, חברתי ומכבד כלפי הדרג המקצועי • לפי הצהרותיו, הוא לא יעלה מסים, אך גם לא יהיה סנטה קלאוס. הוא חותר להעברת תקציב ולעסקת חבילה מול ההסתדרות, מבלי להיות פזרן מדי. האם יעמוד בהבטחות? • האזינו

אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת
אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת

שר האוצר החדש אביגדור ליברמן הספיק לעשות לא מעט בשבוע הראשון לקדנציה שלו. לפני הכל, הוא החל לאייש תפקידי מפתח. למנכ"ל משרד האוצר הוא מינה את הכלכלן רם בלינקוב (66), בעל רזומה עשיר כבכיר במשרדי ממשלה ובמשרד האוצר. ליו"ר ועדת הכספים הוא מינה את ח"כ אלכס קושניר ממפלגתו - ישראל ביתנו - ולשר נוסף במשרד האוצר מונה ח"כ חמד עמאר. כמו כן, הוא מיהר להיפגש עם אנשי משרדו, הצהיר קבל עם ועדה ש: "אין פקידי אוצר, יש דרג מקצועי" ואף כינס שולחן עגול כלכלי, לקראת תחילת דיוני התקציב הממשלה. השתתפו במפגש: נגיד בנק ישראל אמיר ירון, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר ויו"ר נשיאות המגזר העסקי בישראל דובי אמיתי.

ליברמן אמר לא להעלאת מסים, כן להעברת תקציב ל-2022, וגם אמר ש: "לא תהיה השתוללות בנושאים כלכליים". הוא גם סימן את נושאי המפתח שיתמקד בהם בתקופה הקרובה, כמו יוקר הדיור ועליות המחירים.

אך מה יקרה כשיגיע רגע ההתנגשות מול הדרג המקצועי במשרד האוצר: הם עשויים ללחוץ למשל להעלאת מסים או לביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות, ואילו ליברמן יחשוש מצעדים שלא יתקבלו באהדה בציבור. האם ליברמן יהיה שר אוצר שמבצע את הצעדים החשובים, גם אם במחיר של אהדה ציבורית פחותה; או דווקא כזה שמחפש להיטיב עם הציבור, עד כדי פופוליזם?

במלים אחרות, האם הדימוי שמטפח כעת ליברמן כשר אוצר: שקול, ממלכתי, מכבד - ישרוד את מבחן הזמן, ולמה, בעצם, רצה כל כך את תפקיד שר האוצר?

כל התשובות בפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".