רגע לפני שהברז נסגר: יכול להיות שאתם זכאים למענק ואתם אפילו לא יודעים

נכון לסוף מאי הוגשו לרשות המסים למעלה מחצי מיליון בקשות למענקי השתתפות • מרביתן אושרו, והועברו כ-12 מיליארד שקל לעסקים • במקביל, חלק מהעסקים קיבלו דרישה להחזר המענקים • האם מדובר בהכרח ב"גזירה משמיים", או שניתן להילחם בדרישת רשות המסים להחזר?

עסקים בעת הסגר השלישי בישראל / צילום: כדיה לוי
עסקים בעת הסגר השלישי בישראל / צילום: כדיה לוי

ב-30 ביוני עתידה להסתיים תוכנית הסיוע למשק, ובין היתר מסתיימים גם מענקי הסיוע לעסקים - המענק הסוציאלי הדו חודשי (עד 15,000 שקל) ומענק ההשתתפות בהוצאות הקבועות של העסק.

עד כה הוגשו 511,531 בקשות למענקי השתתפות בהוצאות קבועות, מתוכן אושרו 483,981 בקשות, ושולמו מענקים ומקדמות בסכום של ‏כ-12.7 מיליארד שקל לעסקים.

ואולם, במקביל, במהלך החודשים האחרונים שיגרה רשות המסים דרישות להחזר חלק מהמקדמות ששולמו לעסקים על חשבון המענקים הללו, ובמקרים אחרים נדרש אף החזר של מלוא סכום המענק ששולם.

בראשית הדרך דובר על מאות עסקים, ואח"כ על אלפים, אבל המספר הזה תפח והגיע ל-20 אלף דרישות שנשלחו לכ-12 אלף עסקים להחזר מקדמות ששולמו ביתר או מקדמות ומענקים ששולמו בגין בקשות שנדחו בשל אי עמידה בתנאי הזכאות שנקבעו בחוק (חלק מהעסקים קיבלו מספר דרישות להחזר המקדמות והמענקים שאושרו להם). עד כה כבר דרשה רשות המסים מעסקים כ-842 מיליון שקל החזר.

לכאורה לא מדובר בסכום משמעותי ביחס ל-12 מיליארד שקל שחולקו לעסקים במסגרת מענקי ההוצאות הקבועות, אולם עבור העסקים שקיבלו את הכסף בימים הכי קשים של המשבר, מדובר לעיתים בהבדל בין הישרדות לקריסה.

אותם עסקים שבקשתם נדחתה או שנדרשו להחזיר חלק מסכומי המענק שקיבלו אולי ישמחו לדעת כי לא מדובר בהכרח ב"גזירה משמיים" וניתן להילחם בדרישת רשות המסים להחזר.

"לצורך זכאות למענק נדרש העוסק לעמוד במספר תנאים כמותיים ותנאים איכותיים המפורטים בחוק. בחודשים האחרונים מתלוננים עוסקים רבים כי רשות המסים דורשת מהם בחזרה מענקים שקיבלו מסיבות שונות, כאשר מרביתם השתמשו בכספי המענק על מנת לצלוח את משבר הקורונה ונמצאים בפני שוקת שבורה. אך דרישת רשות מסים אינה מחייבת את העוסקים וישנן דרכים להתמודד עם דרישות אלו", מסביר עו"ד ורו"ח שחר שטראוס, מומחה למיסוי ושותף במשרד בנימיני ושות'.

מדוע רשות המסים דורשת מעוסקים מענקי קורונה שקיבלו בהתבסס על נתונים שהזינו באתר רשות המסים?

רבים מבעלי העסקים שקיבלו את דרישות ההחזר תוהים איך ייתכן שהם הזינו את הנתונים שהתבקשו לנוסחת חישוב סכום המענק הקיימת באתר רשות המסים, ובהתאם לכך קיבלו את הסכום המגיע להם על פי הנוסחה האמורה, ופתאום לאחר שבועות או חודשים הם מתבקשים להחזיר את הכסף בחזרה. לדברי שטראוס, "באתר רשות המסים מזין העוסק נתונים כמותיים, כגון: מחזור בשנת 2019, מחזור בסיס, מחזור בתקופת המענק, תשומות שוטפות, שכר עבודה שנחסך וכדומה, שעל בסיס נתונים אלו מחושב המענק. יחד עם זאת, נציגי רשות המסים בודקים את התנאים המהותיים שאינם באים לידי ביטוי בנוסחה, כגון: האם ירידת המחזורים נובעת כתוצאה מהקורונה, האם העסק ניהל ספרים כראוי, האם מקבל המענק עונה להגדרת עוסק בחוק וכדומה".

עו"ד ורו"ח שחר שטראוס / צילום: אייל פרידמן
 עו"ד ורו"ח שחר שטראוס / צילום: אייל פרידמן

האם רשות המסים צודקת בדרישותיה מעוסקים להשיב מענקים?

לדברי עו"ד שטראוס, השאלה האם הרשות צודקת בדרישת החזר המענקים תלויה בפרשנות, ולא תמיד כדי להרים ידיים. "במרבית המקרים שנתקלתי בהם עד כה אני לא סבור שהצדק היה עם רשות המסים. לדוגמה נתקלתי מספר פעמים בדרישות להחזר מענק כי לטענת רשות המסים המענק גבוה מסכום ההוצאות הקבועות של העסק, וזאת למרות שכבר שתי וועדות ערר העירו כי קיים ספק אם רשות המסים מוסמכת לבדוק את הוצאות העסק. דוגמה נוספת שנתקלתי בה היא לטענה כי הירידה במחזור העסק אינו נובע מהקורונה, אולם בחינה מעמיקה של עובדות העסק מראות שהסיבה לירידה אכן נובעת מהקורונה".

במקרה נוסף שהגיע אל שטראוס, נשלל המענק מעסק שדיווח בטעות על חשבונית באיחור של חודש לאחר שברשות המסים קבעו כי לא ניתן להסתמך על ספריו, ועל כן איננו זכאי כלל למענק. "זאת בניגוד לחוק", אומר שטראוס.

כיצד יכול עוסק להילחם בדרישה להחזר המענק?

החוק קובע מספר דרכים לעוסק לחלוק על עמדת רשות המסים. שטראוס: "ראשית, ניתן להגיש השגה לרשות המסים. ככל שההשגה נדחית ניתן להגיש ערר לערכאה שיפוטית, אשר גם על החלטתה ניתן לערער פעם נוספת. השגות ועררים רבים מסתיימים בפשרות או בהצלחה לעוסק ולכן עוסק שלא בודק האם ניתן לחלוק על דרישת רשות המסים יכול להפסיד כסף רב. למעשה, ראשת בית הדין לעררים מענקי קורונה, עו"ד תמר שטיינר, פונה באופן פומבי לעוסקים כדי שלא יחששו להגיש עררים על החלטות רשות המסים, ומציינת כי עררים רבים הסתיימו לטובת הנישומים, הן בפשרות והן בפסיקה".

על מה צריך להקפיד עוסק שרוצה לערער על החלטת רשות המסים?

חוק המענקים קובע מספר כללים שיש לעמוד בהם כדי להגיש ערר על החלטות רשות המסים. כלל ראשון הוא הקפדה על מועדים. שטראוס: "ישנם 45 יום להגיש השגה על החלטת רשות המסים ו-45 יום על מנת להגיש ערר ממועד קבלת ההחלטה בהשגה. במקרים חריגים ניתן לפנות ולבקש הגשה באיחור, אולם מומלץ מאוד לעמוד במסגרת הזמנים".

דבר נוסף שחשוב לשים אליו לב, הוא פירוט הטענות נגד עמדת רשות המסים. שטראוס: "חשוב שההשגה או הערר יהיו מנומקים מאוד, עובדתית ומשפטית, וכי יצורפו אליהם כל המסמכים המאמתים לצורך הוכחת טענות העוסק. ולא פחות חשוב, עוסקים שרשות המסים דחתה להם את הבקשות למענק וסבורים שיש להם טיעונים נגד צריכים להמשיך להגיש בקשות גם לתקופות שלאחר מכן, על מנת שניתן יהיה לדון גם עליהן".

האם יש הוצאות בהליכי ההשגה והערר?

על פי חוק, רשות המסים איננה יכולה לחייב עוסק שנדחתה השגתו בהוצאות. לוועדות ערר קיימת הסמכות לחייב את הצד המפסיד בהוצאות הצד השני, אולם הן עושות זאת במשורה, במקרים בהם הן סבורות כי אחד הצדדים הטריד לשווא את הוועדה. "מתוך עשרות עררים שנפסקו עד כה נפסקו רק פעמיים הוצאות, פעם אחת לעוסק ופעם אחת לרשות המסים. כך שלמעשה העלות היחידה בלהשיג על החלטת רשות המסים היא הריבית הנצברת על המענק העודף, ככל שיקבע שרשות המסים צדקה, והעלויות בגין הייצוג", מסביר שטראוס.