לא יכולות לנשום: 19% מהמשפחות האמריקאיות השחורות בחדלות פירעון - מול 8% מהלבנות

דוח חדש של מקינזי שם זרקור על הפערים הכלכליים גזעיים בארה"ב והשפעתם על הכלכלה האמריקאית בכלל • 3.5 מיליון משקי בית שחורים יש "שווי נטו שלילי"

אם ובתה עומדות ברחוב גרינווד לציון 100 שנה לטבח בטולסה, אירוע שגרם לפערי ענק בין החברה הלבנה לבין החברה השחורה בארה"ב / צילום: Associated Press
אם ובתה עומדות ברחוב גרינווד לציון 100 שנה לטבח בטולסה, אירוע שגרם לפערי ענק בין החברה הלבנה לבין החברה השחורה בארה"ב / צילום: Associated Press

דוח חדש של "מקינזי" חושף עוד נדבך של הפערים הכלכליים-גזעיים בארה"ב שנובעים, בין היתר, מאפליה שיטתית של האוכלוסייה השחורה בארה"ב. על פי הדוח, 19% מהמשפחות האמריקאיות השחורות, כ-3.5 מיליון משקי בית, הן בעלות "שווי נטו שלילי". כלומר, בחדלות פירעון תמידית, כך שאין באמצעותן יכולת להחזיר חובות על ידי מימוש נכסים כגון בית, מכונית, שכר ועוד. לשם השוואה, רק כ-8% מהמשפחות הלבנות בארה"ב נמצאות במצב דומה.

על פי הדוח שהכינה סוכנות הייעוץ על מצבה הכלכלי של "אמריקה השחורה", הסיבה לכך היא היסטוריה ארוכת שנים של מדיניות מפלה מצד הממשלה והסקטור הפרטי, שפגעה בצבירת ההון שלהם לאורך זמן. הדוח פו רסם בסוף השבוע לקראת "יום השחרור" (ה-19 ביוני), יום שמציין את קץ העבדות בארה"ב. הנשיא ביידן הפך את היום הזה לחג פדרלי בשבוע שעבר - החג הראשון שמוכרז על ידי הקונגרס מזה כארבעה עשורים. 

 
  

הניתוח נערך מוקדם יותר השנה ובוחן פערים בתעסוקה ופערים כלכליים גדולים איתם מתמודדים אמריקאים שחורים. מחברי המחקר אמרו שעובדים שחורים מהווים 12.9% מכוח העבודה במדינה, אבל מרוויחים רק 9.6% מסך המשכורות בארה"ב. מקינזי מצאה עוד כי 4.3 מיליון משקי בית נוספים שווי נטו של פחות מעשרת אלפים דולר (כולל נכסים שניתן למכור). מדובר ב-23% מהמשפחות השחורות, לעומת 8.2% לבנות.

כלכלת ארה"ב נפגעת

פערי התעסוקה בין השחורים ללבנים, הביאו לכך שישנו פער של 220 מיליארד דולר שנתי בין המשכורות שמרוויחים אמריקאים שחורים היום ומה שהיו מרוויחים לו היה שיעורם בקרב תחומי תעסוקה שונים מקביל לשיעורם באוכלוסייה, נכתב בדוח. "במצב כזה השכר הכללי של השחורים היה עולה ב-30% והיה מושך עוד כמיליון עובדים לעולם העבודה", נכתב.

הטיפול בפערי העושר הגדולים בין משקי בית שחורים לבין הלבנים הינו בעל השלכות נרחבות על תנאי המחיה של כל האמריקאים. ההשתתפות המועטה יותר של האמריקאים השחורים בשוק העבודה פוגע בכלכלה כולה.

המחקר גם קבע איך אמריקאים שחורים, שהם כ-13% מהאוכלוסייה בארה"ב, מרוכזים במקצועות בשכר נמוך ופחות בקריירות בשכר גבוה. בעוד שהשחורים מהווים רק 5% מהרופאים במדינה ו-4.5% ממפתחי התוכנה בה. אבל בערך 35% מכל כוח העזר לסיעוד, מקצוע עם שכר חציוני של רק 23 אלף דולר בשנה, ושליש מכל המאבטחים ונהגי אוטובוסים של הסעות תלמידים הם שחורים. מבט קדימה לא צופן עתיד טוב יותר. על פי הדוח כ-6.7 מיליון עובדים שחורים - 42% מכוח העבודה השחור - מחזיקים במשרות שעלולות להיעלם עד 2030.

"פער השכר הגזעי הוא תוצר גם של חוסר שוויון בייצוג וגם פערי שכר בתוך קטגוריות ההעסקה וזו תופעה מרוכזת באופן מפתיע", כתבו מחברי הדו"ח.

 מצבן של הנשים גרוע יותר

בשל התפקיד הכלכלי שנשים שחורות ממלאות במשק הבית, ההתקדמות שלהן בשדה התעסוקה חיונית לטיפול בפערים. בדוח מציינים ניתוח קודם שלהם מהשנה שעברה, הגדול ביותר בתחומו על פי הצהרתם, שבו התגלה כי מתוך 590 חברות אמריקאיות שהם בדקו שמעסיקות למעלה מ-22 מיליון איש, על כל מאה גברים שקודמו לתפקידי ניהול, רק 58 נשים שחורות קודמו. "נשים מכל הגזעים מיוצגות פחות בתפקידי ניהול, אבל נשים שחורות עומדות מול המכשול הכפול של סקסיזם וגזענות", נכתב.

מחברי הדוח טוענים כי חוסר האיזון אינו תלוי ברצונם של השחורים בארה"ב, כפי שמרמזות הקלישאות על "החלום האמריקאי". לדבריהם, רק שילוב של התערבות מצד הממשלה והסקטור הפרטי הוא המפתח.

לסיכום, ציינו המחברים כי "מאות שנים של הדרה מבנית לא יימחקו ברגע", במיוחד לאור העובדה שמדובר בכלים שלובים פנים-מערכתיים. עם זאת, הם מדגישים, כי "הסטטוס קוו אינו גזרת גורל עבור אמריקאים שחורים או עבור כלכלת ארה"ב כולה. ניתן להשיג התקדמות מסוימת במהירות במקומות מסוימים ובמקרים אחרים זה יכול לקחת שנים ארוכות".