הכונסים של מניות פישמן ב"ידיעות" מבקשים עוד שכר-טרחה של 2 מיליון שקל

עורכי הדין פנחס רובין וירון אלכאוי מבקשים "תוספת מאמץ מיוחד" על מכירת מניותיו של אליעזר פישמן ב"ידיעות אחרונות" לארנון מוזס, שהיו משועבדות לבנק הפועלים

עו"ד פנחס רובין / צילום: יונתן בלום
עו"ד פנחס רובין / צילום: יונתן בלום

כונסי הנכסים של מניות העיתון "ידיעות אחרונות" שהיו בבעלות איש העסקים פושט הרגל, אליעזר פישמן, ושועבדו לבנק הפועלים - עו"ד פנחס רובין, ראש משרד גרוניצקי, ועו"ד ירון אלכאוי - פנו לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאשר להם "תוספת מאמץ מיוחד" בגובה של 2 מיליון שקל. זאת, לדבריהם, בשל מאמציהם והקשיים שעמדו בפניהם בדרך למכירת מניותיו של פישמן ב"ידיעות אחרונות" לעיתון שבעל השליטה בו והמו"ל הוא ארנון (נוני) מוזס. סכום זה גבוה ב-110% מעבר לשכר-הטרחה שכבר אושר בהיקף של 1.817 מיליון שקל.  

בפנייתם לבית המשפט מציינים השניים כי בנק הפועלים, הנושה המובטח, מסכים לחלוקת הסכום. זאת כאשר בקופת הכינוס נותרו 46.4 מיליון שקל, והם מבקשים לחלק לבנק הפועלים סכום נוסף של 43 מיליון שקל.

עורכי הדין פיני רובין וירון אלכאוי מונו בספטמבר 2016 ככונסי נכסים לצורך מימוש שעבודים שנרשמו לטובת בנק הפועלים על נכסים של פישמן. בין היתר מונו כונסי הנכסים לממש מניות של "ידיעות אחרונות" ומניות של חברות פולן ששועבדו לטובת בנק הפועלים על-ידי חברת בראון-פישמן תקשורת שבבעלות פישמן. בדצמבר נמכרו מניותיו של פישמן שעברו לכינוס, למוזס בתמורה לסכום של 171 מיליון שקל במזומן. זאת, כאשר גובה החוב המקורי עמד על 1.1 מיליארד שקל.

מאז מונו כונסי הנכסים, התקבל בחשבון הכינוס סכום של 201 מיליון שקל, הכולל את תמורת מכירת מניות "ידיעות אחרונות" ומניות חברת פולן וכן דיבידנדים בגין מניות אלה. בבקשה צוין כי תמורות נוספות אמורות להגיע לקופת הכינוס. עד כה חילקו כונסי הנכסים לבנק הפועלים סכום של 152.7 מיליון שקל. 

עו"ד ירון אלכאוי, נאמן החברה / צילום: יונתן בלום
 עו"ד ירון אלכאוי, נאמן החברה / צילום: יונתן בלום

הליכי מימוש מורכבים

בבקשה מתארים כונסי הנכסים את מאמציהם ואת הקשיים שעמדו בפניהם בדרך למכירת מניותיו של פישמן ב"ידיעות אחרונות". לעמדתם, מדובר ב"הליכי מימוש מורכבים וייחודיים לאורך למעלה מארבע שנים, שהצריכו מאמצים חריגים על-מנת להביא לתוצאה מיוחלת של מכירת מניות הכינוס בתמורה ראויה. אומדן השעות שהושקעו על-ידי כונסי הנכסים וצוותם הסתכם באלפי שעות עבודה".

לדבריהם, "מדובר במאמצים חריגים ביותר, ששכר-הטרחה המתקבל מתקנה 8 לתקנות השכר אינו נותן להם מענה הולם".

הבקשה הוגשה לפי תקנה המאפשרת תשלום עבור מאמץ מיוחד. את בקשתם להכפלת סכום דמי הטרחה ואף יותר, מנמקים כונסי הנכסים במורכבות החריגה שהצריכה עבודה מאומצת. זו נבעה, לדבריהם, מגורמים שונים: העובדה שמניות הכינוס הן מניות מיעוט בחברה פרטית הפועלת בתחום התקשורת והעיתונות הכתובה המצוי בנסיגה בכל העולם; "ידיעות אחרונות" מאופיין בקיומו של בעל שליטה בעל עוצמה הצבעתית הן בדירקטוריון "ידיעות אחרונות" והן באסיפה הכללית, דבר שיש בו כדי להרתיע רוכשים חיצוניים; וקיומם של מאבקים עוצמתיים ועתיקי יומן בין בעלי המניות. 

פישמן אליעזר / צילום: תמר מצפי
 פישמן אליעזר / צילום: תמר מצפי

סכסוך רווי יצרים

בנוסף, הכונסים טוענים כי חלק מהגורמים ב"ידיעות אחרונות" "ראו לנכון לגרור את כונסי הנכסים לסכסוך רווי יצרים זה". כתוצאה מכך, נטען, נכפה עליהם להתמודד עם לא פחות מארבעה הליכים משפטיים אינטנסיביים שננקטו במקביל בניסיון לסכל את מכר המניות, ולמרות האמור העסקה יצאה אל הפועל.

כמו כן, הכונסים מציינים את תקנון "ידיעות אחרונות", שכלל זכות סירוב אנכרוניסטית שכדי למצותה נדרשו חודשים ארוכים. לדבריהם, הם נדרשו למצוא קונה סבלני ובעל אורך-רוח ארוך שיהיה מוכן להעמיד הצעה פתוחה, וציינו כי הם פעלו לתיקון התקנון.

לדברי הנאמנים, מורכבות הטיפול אף נבעה מהשמירה על סודיות נתוני החברה המאפיינת את "ידיעות אחרונות". כונסי הנכסים טוענים כי הדבר הקשה על קיום בדיקת נאותות על-ידי רוכשים פוטנציאלים. נימוק נוסף הוא השפעת משבר הקורונה על רווחיות שוק התקשורת, המדיה וענף העיתונות הכתובה.

לטענת כונסי הנכסים, גורמים אלה היקשו על מציאת רוכש למניות המיעוט. למרות זאת, לעמדתם, מדובר בעסקה מוצלחת שאפשרה לקבל בגין המניות תמורה של מעל 200 מיליון שקל.

*** גילוי נאות: איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בעיתון גלובס