מחדל הבדיקות בנתב"ג וסימני השאלה: מי זו פמי פרימיום, ואיך היא שוב מסתבכת בשערורייה?

קריסת מערך בדיקות הקורונה בנתב"ג לא באה בהפתעה. רבים התריעו כי פמי פרמיום לא מסוגלת לבצע את המשימה, ולמרות זאת היא זכתה במכרז • רק בשבוע שעבר נקשר שמה בפרשת השוחד לכאורה במשרד הבריאות • כך הפכה החברה לתמנון רב-זרועות שמספק למדינה שירותים במיליונים

עמדת בדיקת קורונה של חברת פמי פרימיום / צילום: איל יצהר
עמדת בדיקת קורונה של חברת פמי פרימיום / צילום: איל יצהר

ביום שישי נשלחו לביתם מנתב"ג עשרות בני אדם שנחתו בישראל ללא שעברו בדיקת קורונה, לאחר שעות של המתנה בתורי ענק למערך הבדיקות שקרס. מאחורי הסערה עומדת חברת פמי פרמיום, שזכתה במכרז הבדיקות בנתב"ג למרות שרבים התריעו כי אינה מסוגלת לבצע את המשימה. 

החברה, שהוקמה בשנות ה-90 על ידי סוכן הביטוח רוני דוידוף, החלה את דרכה כסוכנות בתחום שירותי הרפואה והביטוח הרפואי לבעלי דרכון זר שלא יכלו לקבל שירות בקופות החולים בישראל. אך משם, דרכה נסללה לכיוונים שונים ומגוונים, מתחבורה ועד תרבות, והפכה לחברת פרויקטים המספקת שירותים לממשלה במיליוני שקלים בשנה.

זו גם לא הפעם הראשונה שבה עולה שמה של פמי בהקשרים פחות חיוביים, כולל בתקופת הקורונה. לדברי גורם המקורב לתחום: "ראינו יותר כשלים לוגיסטים אצל פמי מאשר, למשל, אצל טרגט מרקט (שהקימה מערך דיגום ארצי יחד עם שיבא עבור משרד הבריאות ופיקוד העורף - ג"ו; ש"א). היו להם יותר פסילות של דגימות, יותר עיכובים".

תחומי העיסוק של פמי פרימיום

רפואה
● שירותי רפואה במיקור חוץ לבעלי פוליסת ביטוח רפואי
● מפעילה עבור שירותי בריאות כללית שירותי ייעוץ וידאו באמצעות רופאי ילדים
● מערך בדיקות קורונה לנוחתים בנתב"ג
● שירותי בריאות התלמיד לכיתות א'-ט' במרכז ובצפון הארץ
● שירותי רפואה לחינוך המיוחד עבור משרד החינוך
● מוקד חירום לשוהים בחו"ל לכללית
● שיקום באשפוז בית ומרפאות בריאות הנפש עבור קופת החולים מאוחדת
● שירותי מגשרות במגזר הבדואי
● שירותי שיקום נכי נפש
● הפעלת מרכזי זכויות

תרבות
● ב־2010 זכתה במכרז משרד התרבות לניהול הרכש של כל הספריות הציבוריות
● ביולי 2016 זכתה במכרז של משרד התרבות והספורט לניהול תקציב התרבות השנתי בפריפריה בסך כ־25 מיליון שקל
● בשנה שעברה זכתה במכרז משרד התרבות "משדרים תרבות" בהיקף של 4 מיליון שקלים"

תחבורה
● מתפעלת את המכון לבטיחות בדרכים עבור משרד התחבורה
● זכתה במכרז של משרד התחבורה לניהול מבחן הנהיגה המעשי במרכז ובדרום הארץ

שירותים ציבוריים
● ייעוץ רפואי לאגף הרישוי
● ניהול מערך העלויות של טיפולים המוענקים לנכי צה"ל ומערכת הביטחון באמצעות אגף השיקום
● הפעלת הוועדות המקצועיות בפרויקט אורות לתעסוקה
● שירותים שונים לשירות בתי הסוהר, ביניהם שירותי רפואה ושירותי שיקום

הבכיר לשעבר במשרד הבריאות שעובר לחברה

לגבי המכרז בנתב"ג (עוד על המכרז והמאבק המשפטי סביבו בהמשך), גבות רבות הורמו כאשר פמי גייסה לשורותיה בכיר במשרד הבריאות, אלי גלעד, שהיה אחראי על קיום תהליך התיחור במתכונת שבה הוא בוצע, בין מספר מצומצם של גורמים שפמי ביניהם, ותוך התעלמות ממכרז רשות שדות התעופה שבו נבחרו חברת "אומגה" ולאחר מכן חברת "פנגיאה".

גלעד צפוי לעבור תקופת צינון מקוצרת, ואז לקבל תפקיד ניהולי בפמי, וזאת לאחר ששימש כראש מרכז השליטה (משל"ט) הלאומי למאבק בקורונה, תפקיד בו שימש במשך חמישה חודשים בטרם גוייס לפמי. המינוי תלוי באישור נציב שירות המדינה. גלעד הכחיש בעבר שהיה מעורב במכרז רשות שדות התעופה.

נזכיר, כי שבוע לפני שהחליפה פמי פרימיום את "אומגה" במערך בדיקות הקורונה בנתב"ג, נקשר שמה בפרשת השוחד לכאורה במשרד הבריאות, הנבדקת כעת במשטרה. המנכ"ל לשעבר של פמי פרימיום, איציק חמו, שכיהן בתפקיד כ-20 שנה, וסמנכ"ל בכיר המכהן בתפקידו גם היום, נחקרו בחשד למתן שוחד לעוזרו של שר הבריאות לשעבר, מוטי בבצ'יק, המכחיש את הטענות נגדו. על פי החשד, החברה העבירה תרומות לחסידות גור בתמורה לקידומה במתן שירותי רפואיים מול משרדי הממשלה.

נגד החברה תלויה גם תביעה שהגיש משרד החינוך בהיקף של 47 מיליון שקל בטענה שקיבלה ממנו תשלומים ביתר בתמורה לשירותים רפואיים וסיעודיים לתלמידים בחינוך המיוחד.

כמיליון שקל ביום לבדיקות בנתב"ג

לאורך החודשים האחרונים, חזרו מומחי בריאות ואנשי מקצוע במשרד הבריאות ואמרו: לאחר שמרבית האוכלוסייה בישראל חוסנה נגד קורונה והמגפה שממשיכה לשתק את העולם כמעט ונכחדה בישראל, יש להקפיד היטב על שערי הכניסה לישראל - דרכם עלולים להיכנס לארץ חולים שטרם אומתו, ולשמש קטליזטורים להפצת וריאנטים המובילים להדבקה מהירה. 

המחדל בשערי הכניסה לארץ, הנקודה הרגישה ביותר בהתמודדות עם המגפה שעד כה מוגרה בישראל, מתרחש ימים בודדים לאחר שכאמור הוחלפה החברה שביצעה עד כה את בידוק הנוסעים השבים לישראל, בתום מאבק משפטי ארוך.

בית המשפט פסל את המכרז שבו זכתה חברת "אומגה" שתפעלה את מערך הבידוק בכללותו בשיתוף עם בית החולים רמב"ם. עד לקיום מכרז להקמת תשתית קבועה בנתב"ג, במשרד הבריאות החליטו שלא להמשיך לתקופה קצובה את פעילות אומגה, ולא להעביר את האחריות לחברה שזכתה במקום השני במרכז תחת רש"ת, חברת פנגיאה שהייתה אמורה לפעול יחד עם חברת הבידוק טרגט, אלא לצאת להליך תיחור מול ספקיות קיימות של המשרד, במסגרתו נבחרה חברת פמי פרימיום ואחריות הגג למערך, עברה מרש"ת למשרד הבריאות.

לא בכדי נוהל מאבק משפטי סביב הסוגיה: הבידוק בנתב"ג משתלם מאוד. כיום נוחתים כ-10,000 נוסעים ביום בישראל, אך בחודשים הבאים צפוי שיעור הנוחתים לגדול, עם תחילת החופש הגדול והתכנון של משרד הבריאות להקל במעט את תנאי הכניסה של תיירים לארץ. נוסעים נכנסים משלמים 80-100 שקלים לבדיקת קורונה, ובחישוב של עשרת אלפים נוסעים, מדובר בכמיליון שקלים ביום - סכום שילך ויגדל ככל שיפתחו שערי נתב"ג ואלו במדינות אחרות, כאשר מערך בדיקות הקורונה צפוי להישאר חלק מהיום יום הקבוע בנתב"ג עוד זמן רב.

הסכום יתחלק בין פמי לבין המעבדות אשר מבצעות את בדיקת המעבדה עצמה, בעוד פמי מבצעת את הדיגום.

מערך מסורבל: הבדיקות מועברות לשלוש מעבדות

לעת עתה, המערך החדש של פמי פרימיום - שקם בעת שבה גוברות הטיסות בנתב"ג ומשפחות רבות שמות פעמיהן לחופשת הקיץ - מקרטע. גורמים המכירים היטב את השוק, מביעים חשש כי דווקא בזמן קריטי, חבלי הלידה של פמי יכולים להוביל לא רק לעיכובים ותורים ארוכים של הנכנסים לישראל - אלא גם לתקלות בשטח.

אומגה, החברה שתפעלה את מערך הבדיקות בנתב"ג בשיטת הפולינג, הקימה מעבדה בשדה עצמו. את תוצאות הבדיקות - היא מסרה במהירות ללקוחות הנוחתים והיוצאים, בשל קלות השינוע של הדגימות למעבדה. בנוסף, המעבדה הוסמכה לתהליכי דיגום מתקדמים, מתוקף היותה "שומרת השער" של ישראל. היא עובדת עם ריאגנטים שמזהים את הקורונה בשלושה גנים שונים, מעין 'גולד סטנדרט' של בדיקות PCR, שמקשה על וריאנטים לחמוק מעין המעבדה.

ואולם, בתקופה הקרובה לכל הפחות, תשלח הזכיינית הנכנסת - פמי פרימיום - את הדגימות לשלוש מעבדות. האחת בעומר המרוחקת יחסית, השנייה בירושלים, והשלישית באייר פורט סיטי. לצד העובדה שהתהליך עצמו יהפוך מסורבל יותר מבחינת לוחות זמנים בשל הצורך לחלק את הבדיקות בין שלוש מעבדות שלא כולן סמוכות לשדה התעופה, עולה עניין נוסף - רגישות הבדיקות. לא כל החברות מזהות וריאנטים ויש חשש כי יהיו וריאנטים לא מוכרים שיחמקו מהבדיקה, כפי שהם חומקים חלקית מן החיסון.

השווי שהוכפל בחמש שנים והרווח של קרן קדמה

פמי פרימיום היא ספקית שירות רבת שנים של משרד הבריאות בכמה חוזים שונים, ולא רק שלו. פעילותה נקשרת באופן רחב לזירות שונות - מביטוחים וגרירת רכבים, לשירותי בריאות ואפילו שירותי תרבות במכרזי משרד החינוך והתרבות. החברה היא כיום היא אחת מספקיות שירותי הבריאות הגדולות בישראל. זוהי חברה פרטית בבעלות משותפת של איש הביטוח רוני דוידוף (מייסד החברה), הקרן האירופית G Square (שרכשה את ההחזקה לאחרונה) ומשקיעים פרטיים.

תחומי הפעילות של פמי הם כאלה שנהנו מביקוש רב בתקופת הקורונה. רפואה מרחוק ושירותים לוגיסטיים סביב בידוק ואשפוז, היו התחומים החמים של התרופה. בעקבות הביקוש לשירותי החברה שככל הנראה התבטא גם ברווחיותה, רכשה G Square 50% ממניות פמי פרימיום לפי שווי של 400 מיליון שקל לחברה.

המניות, שהיו בידי קרן קדמה, נרכשו ב-2015 תמורת 100 מליון שקל, מחיר ששיקף לחברה שווי של 200 מיליון שקל. כך שקרן קדמה הרוויחה על השקעתה 100% בקירוב בחמש שנים, לא כולל דיבידנדים שחולקו לאורך השנים. קדמה מנוהלת על ידי אורי עינן, גלעד הלוי וגלעד שביט, ומשקיעה בחברות צמיחה בתחום התעשייה והשירותים.

מגרירת כלי רכב ועד הפצת תרבות בפריפריה

כיום מעסיקה פמי פרימיום 1200 עובדים, ועוסקת בניהול, ותפעול של פרויקטים משולבי טכנולוגיה בתחום הרפואה עבור קופות חולים, בתי חולים, משרד הבריאות ועוד. בתקופת הקורונה, גדל סל השירותים שהחברה סיפקה למדינה.

כך, הצטרפה החברה למערך הדיגום, כאשר החליטה המדינה לפצל את הבדיקות בבתי אבות בין שתי חברות ולהוציא מהתמונה את מד"א. לצד זאת, מתפעלת פמי פרימיום את המכון לבטיחות בדרכים עבור משרד התחבורה, שם מתבצעות בדיקות כשירות רפואית לנהגים, שירותי בריאות התלמיד ניתנים לתלמידי כיתות א'-ט' במרכז ובצפון הארץ, ובהם שירותי בריאות השן ועוד, שירותי רפואה לחינוך המיוחד עבור משרד החינוך, מוקד חירום רפואי לשוהים בחו"ל של קופת חולים כללית, שיקום באשפוז בית ומרפאות בריאות הנפש עבור קופת החולים מאוחדת, שירותי מגשרות במגזר הבדואי; שירותי שיקום נכי נפש, הפעלת מרכזי זכויות, ועוד.

אך פמי פרימיום לא פועלת רק במישור הרפואי ובזירת התחבורה. "פמי פרימיום" זכתה במכרז להפצת תרבות לפריפריה, ותוקצבה בשנת 2016 ב-25 מיליון שקלים לשנה על ידי משרד התרבות, כדי לשנע סדרות מופעים ואירועי תרבות לכל רחבי הארץ. בשנה שעברה, התרחבה פעילותה הממשלתית בזירת התרבות, כאשר זכתה במכרז משרד התרבות "משדרים תרבות" בהיקף של ארבעה מיליון שקל, שמטרתו "להנגיש את התרבות הישראלית לסלון הבית".

לאורך השנים, הפעילה החברה פרויקטים שונים וגדולים לאחר זכייתה במכרזים שונים. כך למשל, שירותי ייעוץ רפואי לאגף הרישוי במשרד התחבורה, ניהול מערך רכש הספריות הציבוריות, אספקת שירותים רפואיים לשב"ס, לניהול, בקרה ואיסוף נתוני השתלמויות עבור משרד החינוך, תפעול, בקרה של נתוני מכירות ומחירי דירות עבור משרד הבינוי והשיכון ועוד.

מקורבים לפמי: תקלה בהעברות התשלום לבדיקה 

גורמים מקורבים לפמי מסרו כי העיכובים שהתרחשו בנתב"ג, נבעו מכך שחלק מן הנבדקים כבר שילמו עבור הבדיקה לאומגה, והתגלה קושי בהעברת התשלום מאומגה לפמי. כעת כאשר צוואר בקבוק זה נפתח, אמור תהליך הבידוק להתרחש בצורה יעילה יותר. נוסעים שעברו ביום ראשון בנתב"ג דיווחו כי הבידוק היה מהיר ("אבל כאוטי", אמרה אחת הנדגמות), ולא נרשמו שוב תורים של שעתיים עד שלוש, כמו בסוף השבוע.

באשר לנוסעים ששוחררו ללא בדיקה בימים האחרונים, משרד הבריאות מסר כי כולם נוסעים מחוסנים שהגיעו מאזורים בסיכון נמוך. הם שוחררו לביתם והתבקשו להיבדק ראשון. משרד הבריאות רשם את שמם ויגיע לדגום אותם.

***חזקת החפות: איציק חמו ומוטי בבצ'יק הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי הם לא הורשען בביצוע עבירה ועומדת להם חזקת החפות.