מתקפות טרור ודיונים על הגירה דוחפים את הבוחרים בצרפת לימין ומחזקים את לה פן

מפלגת האסיפה הלאומית המתנגדת להגירה מבקשת להתחזק בבחירות לרשויות מקומיות וגורמת גם למפלגתו של מקרון לנטות ימינה

מרין לה פן / צילום: Reuters, Norbert Scanella
מרין לה פן / צילום: Reuters, Norbert Scanella

העיירה ל'איל־סור־לה־סורג מוכרת בגלל הרחובות המרוצפים שלה והשוק הפתוח כעיירת נופש חביבה הנמצאת בין מקורות של שני נהרות בדרום מזרח צרפת. אבל לקראת הבחירות לרשויות המקומיות החודש, הדיון בעיירה הקטנה הזו ובערים אחרות ברחבי צרפת התמקד בהשלכות של פיגוע משנה שעברה, כשפליט צ'צ'ני ערף את ראשו של מורה בבית ספר בפריז. מקרה נוסף שחזר לשיחה היומית היה הפיגוע כמה שבועות אחרי המקרה מפריז, כאשר מהגר טוניסאי ירה על אנשים שהלכו להתפלל בכנסייה.

ברחבי צרפת שאלות על מקום האיסלאם בחברה הצרפתית, ומתחים לגבי ההגירה החלו לתפוש מקום רב במחשבותיהם של רבים ודחפו את ציבור המצביעים ימינה.

בתגובה לכך, ממשלתו המרכזית של עמנואל מקרון נטתה לכיוון מדיניות שמרנית יותר, ופשטה על מסגדים וארגונים מוסלמיים אחרים בהם לטענתה הטיפו לבדלנות איסלאמיסטית, המונח בו משתמש מקרון לתיאור מה שהממשלה מתארת כתנועה המבקשת לקיים את חוקי הדת על פני החוקים של מדינת צרפת.

אבל התנועה של המצביעים ימינה מחזקת את מרין לה פן, מנהיגת מפלגת האספה הלאומית המתנגדת להגירה. לה פן אומרת ששורה של פיגועים בשנים האחרונות קרו בגלל מה שהיא מכנה "מדיניות הגירה רכה", שלדבריה שאפשרה לזרמים קיצוניים של האיסלאם להשתרש בצרפת ולהניע אלימות - קישור שממשלתו של מקרון לא מקבלת.

סקר מהעת האחרונה הראה ש־71% מהצרפתים מנוגדים לכניסת מהגרים חדשים למדינה, לעומת 64% ב־2018. שיעור המגיבים לסקר שאומרים שקבלת מהגרים מגדילה את הסכנה לפיגועים עלה ל־64% לעומת 53%, על פי הסקר.

"אנחנו צריכים עוד ביטחון ופחות הגירה", אמר ברונו דוקרס, בן 62, שמכר כלי חרס וכדים בשוק הפתוח בל'איל־סור־לה־סורגאחר צהרים אחד לאחרונה. כשמיליוני צרפתים הצביעו ביום ראשון בבחירות מקומיות ברחבי המדינה, אמר דוקרס שבכוונתו לבחור במועמד תיירי מריאני, ממפלגתה של לה פן. "הוא אומר בקול מה שאחרים רק חושבים בלב", אמר דוקרס.

מריאני הוביל בסיבוב הראשון של הבחירות ביום ראשון, והשיג כ־35.7% מהקולות בפרובנס־אלפ־קוט ד'אזור, מחוז בדרום מזרח צרפת הנמצא בין הים התיכון להרי האלפים.

המפלגה השמרנית הממוסדת זכתה בסך הכל ב־29.3% מקולות הבוחרים בצרפת, ואחריה האספה הלאומית של לה פן עם כ־19.1%, ומספר הפתקים הלבנים בבחירות הגיע לשיעור שיא. המפלגה הסוציאליסטית והמפלגה הירוקה זכו ב־16.5% וב־13.2% מהקולות, בהתאמה, על פי הערכות ראשוניות. מפלגתו של הנשיא מקרון הגיעה למקום החמישי, עם כ־10.9% מכלל הקולות.

לה פן מנסה למצב את מפלגתה כנושאת הדגל של הפוליטיקה השמרנית, על ידי שהיא מגייסת מועמדים שיש להם מוניטין בממסד הפוליטי ומיקוד של השיח החברתי על נושאים אזרחיים -כגון ביטחון, הגירה והאיסלאם הקיצוני - המפלגים את שורות תומכי מקרון. בדואר אלקטרוני לתומכיה מהחודש שעבר, פנתה לה פן "לכל השמרנים הכנים" וקראה להם להתאחד מאחוריה ניסיונה לאתגר את מקרון בבחירות לנשיאות צרפת בשנה הבאה.

הגישה הזו היא חלק ממאמציה של לה פן לשכנע את הבוחרים שהיא ומנהיגים אחרים במפלגת האספה הלאומית הפכו את העמוד מהעבר האנטישמי של המפלגה והם מוכנים למשול. מריאני, בן 62, היה אחד הוותיקים במפלגה הרפובליקאית הצרפתית ותחת הנשיא ניקולא סרקוזי כיהן במשרת שר, לפני שלה פן ביקשה ממנו לרוץ לנשיאות מחוז פרובנס־אלפ־קוט ד'אזור.

ניצחון של מריאני ישים את מפלגתה של לה פן בחזית ממשלה מקומית בפעם הראשונה אי פעם. זה גם יוכיח שהיא מסוגלת להתגבר על "החזית הרפובליקאית", טקטיקה בת כמה עשורים במסגרתה מפלגות הממסד מתאחדות לתמוך במועמד יחיד על מנת להביס את מועמדי הימין הקיצוני. כך ניצח מקרון ב־2017 אחרי שהרפובליקאים והמפלגה הסוציאליסטית - יריבות וותיקות -תמכו בו שתיהן.

המפלגה הרפובליקאית והמפלגה הסוציאליסטית הטילו ספק לגבי הרצון להתאחד מאחורי מקרון כשיתמודד מול לה פן באביב של 2022. סקר של מכון האריס בו השתתפו 1,295 אנשים שנערך בין 4 ו־7 ביוני הראה שלה פן זוכה לתמיכת 47% מהקולות בסבב שני מול מקרון, המקבל 53% מהקולות. זה פער קטן הרבה יותר מהניצחון של מקרון ב־66% ב־2017.

"נתתי למקרון סיכוי, אבל לא אעשה את אותה טעות פעמיים. בשנה הבאה אצביע למרין לה פן", אמרה מארי־קלוד סורדה, פנסיונרית בת 66 ממארסיי.

במרוצים המקומיים, ניסה מקרון לאחות את הסדקים ב"חזית הרפובליקאית". מפלגתו תמכה במועמד של המפלגה הרפובליקאית, רנו מוזליה, במקום להציג מועמד משלה שיתמודד מול מריאני בפרובנס־אלפ־קוט ד'אזור.

מריאני ביקש להפוך את תמיכתו של מקרון למעמסה פוליטית, ותיאר את מוזליה כבובה של הנשיא וטען שהוא ינקוט יד רכה לגבי פשיעה. מריאני אמר שלא הייתה לו ברירה אלא לעזוב את המפלגה הרפובליקאית ולהישאר נאמן לעצמו.

"היום הם כל הזמן בוגדים באמונות שלהם על מנת להתקרב למקרון", אמר מריאני לגבי המפלגה הקודמת שלו. ללה פן, אמר, "התוכנית הברורה ביותר בנוגע לכל מה שמשנה: ביטחון, הגירה, מערכת המשפט. ויהיה לה האומץ לבצע". מוזליה אמר שברית עם מקרון היא הדרך היחידה לנצח את האספה הלאומית, והוסיף: "אלה רגעים היסטוריים ונחוץ שנתאחד למענם".

לקראת הסיבוב השני, שאמור להתקיים ביום ראשון הבא, הראה סקר של מכון איפסוס שנערך בקרב 1,000 מצביעים בין 3 ו־7 ביוני שמריאני דוחק את מוזליה עם תמיכה מהסוציאליסטים והירוקים או בלעדיה.

מריאני הוא פנים מוכרות בעיירה. הוא גדל בעיירה סמוכה בה היה ראש העיר במשך עשור וחצי וייצג את האזור באספה הלאומית עד 2017, כשאיבד את מושבו.

כנציג של המפלגה הרפובליקאית, היה מריאני תומך קולני של מדיניות הגירה יותר קפדנית. הוא הציע תיקון לחוקה הצרפתית שהיה מאפשר לרשויות לשלול אזרחות צרפתית מפושעים מורשעים. ההצעה לא הצליחה. מריאני בלט גם בגלל תמיכתו בנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ובסיפוח הרוסי של חצי האי קרים ובגלל ביקוריו התכופים בסוריה, שם פגש את הנשיא הסורי בשאר אל־אסאד.

ב־2019, גייסה אותו לה פן להתמודד בשם האספה הלאומית בבחירות לפרלמנט האירופי, והוא זכה במקום שם.

ניצחון בפרובנס־אלפ־קוט ד'אזור יכול לתת לפוליטיקאים ממוסדים אחרים את האומץ להצטרף ללה פן, כך אמר כריסטיאן מונטגאר, שלאחרונה עזב את המפלגה הרפובליקאית ומתמודד בשם מריאני בבחירות בדרג מקומי נמוך יותר. ניצחון כזה גם יעזור ללה פן לקדם את המעבר של מפלגתה ממורשת הנטועה ברטוריקה של שנאת זרים ולאומנות לכיוון מקובל יותר. היא סילקה את אביה, ז'אן־מרי לה פן, שפעם תיאר את תאי הגזים של הנאצים כ"פרט" מההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה, מיתגה את המפלגה מחדש ושינתה את שמה מהשם "החזית הלאומית" שהיה לה תחת אביה.

"לאספה הלאומית אין דבר וחצי דבר עם החזית הלאומית. זו כרגע מפלגה ככל המפלגות", אמר מונטגאר.