ההסתבכות של השייח' יוסף אלבאז מלוד התחילה הרבה לפני המהומות האחרונות

נגד השייח' אלבאז הוגש כתב אישום חמור באפריל 2018 המייחס לו עבירת "פציעה כשהעבריין מזוין" ועבירת איומים • לפי החשד, השייח' תקף באבן עו"ד, כשהגיע ללוד לוודא כי צו בית משפט בנוגע לקרקע שנמצאת בבעלות משפחתו, מבוצע • אלבאז מכחיש את האשמות נגדו

השייח' יוסף אלבאז / צילום: פאנט
השייח' יוסף אלבאז / צילום: פאנט

בחודש החולף עלה שמו של אימאם המסגד הגדול בלוד, השייח' יוסף אלבאז, לכותרות. תחילה סערו הרוחות סביב נאומים והצהרות לוחמניות שלו בזמן מבצע "שומר החומות" והמהומות שהתרחשו במקביל בערים המעורבות ובפרט בעירו לוד.

לאחרונה העלה אלבאז פוסט שמסית לכאורה לאלימות נגד המשטרה, ובעקבות כך נעצר בגין חשד לאיומים, הסתה לאלימות ועבירה על פי חוק המאבק בטרור. אתמול שוחרר אלבאז למעצר בית.

כעת גלובס חושף כי נגד אלבאז הוגש כתב אישום חמור באפריל 2018 המייחס לו עבירת "פציעה כשהעבריין מזוין" ועבירת איומים. במשך תקופה ארוכה פעלו אלבאז ועורכי דינו על מנת לעכב את ההליך הפלילי, ובמהלכו אף הודיעו על דעתו כי הם מתפטרים מייצוגו, אולם השופט הישאם אבו שחאדה סירב לקבל את הבקשה לשחררם מייצוג וקבע כי מדובר בטקטיקה להרוויח זמן.

בשלב מסוים, עורך דינו של אלבאז אמר לשופט "אבקש שכבודו לא ינסה להלך עליי איימים, כבודו יודע שאני לא מאלה שמפחדים מכלום רק מהקדוש ברוך הוא". לפני מספר שבועות, התייצב אלבאז על דוכן העדים ומסר את גרסתו לאירועים, שנחשפת כאן לראשונה.

על פי כתב האישום, בתאריך ה-3 לאפריל 2018 הגיע עו"ד חנן חדאד לקרקע הממוקמת בדרך סח בעיר לוד על מנת לוודא ביצוע צו בית משפט בנוגע לקרקע שבבעלות משפחתו. "אותה עת, שהה במקום הנאשם (יוסף אלבאז, א"ג) בלוויית אחרים... בנסיבות אלה, התגלע ויכוח בין אלבאז לחדאד על רקע הסכסוך, במסגרתו אמר הנאשם למתלונן: 'הכביש הזה לא ייסגר, לא יעזור לך, הגופה שלך תהיה פה ואנחנו ניסע עליה'".

האימאם לא עצר בכך והוסיף לפי כתב האישום: "אני אזיין אותך, אני אדרוך על הגופה שלך" ובתוך כך סטר בפניו של עו"ד חדאד באמצעות ידו וכתוצאה מכך משקפי הראיה שלו נפלו ארצה ונשברו.

על פי האישום, בעקבות כך הוציא עו"ד חדאד את מכשיר הטלפון הנייד שלו על מנת לתעד את אלבאז תוך כדי שהוא מתרחק ממנו, ובתגובה נטל אלבאז לידו אבן גדולה והטיח אותה בפניו של עו"ד חדאד בחוזקה ובאמצעות ידו השנייה סטר בפניו פעם נוספת.

כתב האישום מפרט כי לאחר מכן עו"ד חדאד החל להימלט מהשייח' אלבאז בעוד הוא רודף אחריו ובהמשך השליך את האבן לעברו. האבן פגעה ברגלו ולאחר מכן בטרקטור שהיה במקום.

על פי כתב האישום, כתוצאה ממעשיו של אלבאז, "נגרמו למתלונן שיתוק עצב 6 בעין ימין, דימום חזק מאפו ומחלל הפה, כאבי ראש, הקאות, סחרחורות, בחילות, אסימטריה באף, דימום בחניכיים" ועוד ועוד נזקים.

"יש לי חסינות"

לאחרונה ולאחר עיכובים רבים החלה פרשת ההגנה, ואלבאז התייצב על דוכן העדים כדי למסור את גרסתו. על פי טענתו, הסרטונים שתיעדו את מעשיו הינם מפוברקים, ערוכים ומגמתיים.

אלבאז סיפר סיפור אחר לחלוטין מהמתואר בכתב האישום. לטענתו, חדאד ואנשי השב"כ והמשטרה רודפים אחריו כמו כנופיות כדי לשים אותו מאחורי סורג ובריח. לדבריו, "יש אינטרס לשני הצדדים שרוצים להכניס אותי לבית סוהר". לאחר זאת הוסיף אלבאז "אני, יש לי חסינות" אך לא הסביר מה פשר אותה חסינות.

לטענת אלבאז, דווקא המתלונן בפרשה הוא זה שתקף אותו. "אף אחד לא דיבר איתו ואני הייתי נוכח ולא דיברתי אתו ולא אמרתי כלום. הוא בא 'יא ערבים, יא מסריחים, אני אתן לערבי להחליט מה לעשות באדמה שלי? אני לא אתן לערבי להחליט מה אני אעשה באדמה שלי ואני אדאג שאתה תיכנס לכלא'".

אלבאז הוסיף ותיאר בפני בית המשפט כי חדאד דחף אותו, הפיל אותו ואז לקח את הטלפון הנייד שלו והחל לצלם את אלבאז. "אני התפלאתי, מה למה? אתה הפלת אותי ואתה מצלם? למה אתה דוחף אותי? אמרתי לו 'למה אתה מצלם אותי? בבקשה אל תצלם אותי'. אדוני השופט, אני רוצה להישבע באלוהים, הבן אדם הזה לא זרקתי עליו אבן ושום אבן לא זרקתי עליו".

בהמשך הודה אלבאז כי חבט בידו כאשר ניסה לקחת ממנו את הטלפון וייתכן שאף פגע בפניו. "ראיתי שהמשקפיים שלו נפלו, אני לא מכחיש שזה מה שקרה. אבל אני נשבע שלא היה לי שום אבן".

לאחר מכן טען אלבאז כי הייתה בידו אבן, אך הוא השליך אותה לכיוון טרקטור שהיה במקום ולא לכיוונו של הקורבן, אלא שחדאד יחד עם המשטרה פיברקו וזייפו את הסרטונים. אלבאז טען כי אם אכן היה זורק את הסלע לכיוונו של חדאד ולא לכיוון הטרקטור, הוא היה מת כתוצאה מהמכה.

על פי טענתו, הסרטונים המקוריים שהציגו לו בחקירה הראשונה, הוחלפו בעימות במשטרה שהתקיים חמישה ימים לאחר מכן בסרטונים מפוברקים, והם אלה שהוצגו בפני בית המשפט. "אדוני השופט, הרבה דברים שהכעיסו אותי בהתנהלות של התיק הזה... זה מוכיח לי שבמדינה הזאת אין שום חוק ואנשי החוק הינם שקרנים ודוברי שקר והם לא קשורים בכלל לחוק".

לטענת אלבאז, מי שהיכו את עו"ד חדאד היו 15-20 איש מהשכונה, אך הוא מסרב להלשין ולומר מי הם היו.

ההבדלים בין הגרסאות בחקירה ובבית המשפט

בחקירה הנגדית, החל אלבאז להסתבך בין גרסתו במשטרה לבין גרסתו בעימות לבין גרסתו בבית המשפט. התובעת עו"ד סיוון צדיק הציגה את הסתירות שבדבריו וגם הוכיחה לכאורה שהדברים נסתרים מחומר הראיות.

כך לדוגמה, תמהה עו"ד צדיק מדוע מלכתחילה כאשר נשאל במשטרה אם הרים לעברו של המתלונן אבנים, הוא השיב "לא זוכר, יכול להיות", בעוד שבעדות הראשית בבית המשפט הוא אישר כי הרים אבן גדולה וזרק אותה על הטרקטור. לטענת אלבאז הוא ענה מלכתחילה שהוא לא זוכר אף שחקירתו התקיימה שלוש שעות לאחר קרות האירוע כי הוא היה "עדיין בסערת רגשות... אני הייתי נסער עדיין, לא יודע מה קרה".

עו"ד צדיק: כאילו אתה לא זוכר אם דפקת לו את האבן בפנים, או שאתה לא סגור על עצמך שעשית את זה?

אלבאז: "אני לא זכור שתקפתי אותו עם אבן, עדיין הייתי נסער. אני שחזרתי את עצמי אחר כך ונזכרתי שאני תקפתי את הטרקטור עם אבן".

עו"ד צדיק: אה, רק אחרי זה נזכרת שלא תקפת אותו.

אלבאז: כן, נכון.

עו"ד צדיק: למרות שבהתחלה לא היית בטוח בזה.

אלבאז: כן.

עו"ד צדיק: "אבל את כל החלק הזה שסיפרת היום לבית המשפט שהתכוונת לזרוק רק על הטרקטור, את העובדה שהוא היה גזען וצעק עליך 'ערבי, ערבי, אתה לא תחליט יא ערבי', את כל הדברים האלה לא מצאת לנכון למסור למשטרה לא בחקירה שלך ולא בעימות שלך".

אלבאז: "כי המשטרה לא שאלה אותי 'מה הוא אמר לך?'". בהמשך טען כי לא סיפר זאת בחקירתו במשטרה כי לא חשב שתוגש נגדו תלונה. כאשר עומת עם העובדה שמדובר על השלב שבו הוא כבר נחקר באזהרה לאחר שהוגשה נגדו התלונה, השיב אלבאז "אני לא סיפרתי כי לא חשבתי שצריך לספר את זה".

לאחר מכן, ענה אלבאז בנוגע לסתירות נוספות כי לא סיפר את גרסתו המלאה במשטרה כי הרגיש שהיא כמו זאב שרוצה לטרוף אותו ושעם המשטרה שלנו אין טעם לספר את הסיפור המלא. "אמרתי בבית משפט. לא אגיד למשטרה, האויב שלי. האויב, לא היריב... אני אגיד לפני בית משפט. המשטרה לא מעניינת אותי".

עו"ד צדיק: מר שייח', כשהיית במשטרה לא מצאת לנכון לספר ש-'15 אנשים אחרים הרביצו לו ולא אני'?

אלבאז: "אני לא מלשין על אף אחד"

עו"ד צדיק: "הנה, היום אתה מלשין".

אלבאז טען כי הוא לא הביא עדי הגנה כדי לחזק את גרסתו למרות שנכחו עשרות אנשי במקום, מהסיבה הבאה: "אני ביקשתי שיעידו בבית משפט, הם סירבו. הם אמרו 'אם אנחנו נבוא להעיד אנחנו חוששים שאנחנו ניכנס לתיק הזה ויגישו נגדנו תלונות במשטרה'. לא רצו להעיד אנשים. שלא יסתבכו, כי כולם כמעט השתתפו, הרביצו לו".

בהמשך הודה אלבאז כי הפועלים פנו אליו לקבל את אישורו לעבוד בקרקע למרות שמדובר בקרקע פרטית שאיננה שלו.

עו"ד צדיק: "ואתה גם סיפרת לבית המשפט בעצם שעשיתם בכביש דברים שהם בניגוד לבית המשפט, סללתם אותו"

אלבאז: "נכון, ואם יקרה שוב נעשה שוב".

בחקירה הנגדית אלבאז התכחש שוב ושוב למילים שנשמעו בהקלטה, וטען כי הוא שומע שנאמרו מילים אחרות.

בחודש הבא צפוי להתקיים שלב הסיכומים, ולאחר מכן לאחר למעלה משלוש שנים תינתן הכרעת הדין בעניינו.

טרם התקבלה תגובתו של השייח' יוסף אלבאז לדברים.

*** חזקת החפות: יודגש כי השייח' יוסף אלבאז מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.