שר האוצר: "יוארך חלון ההזדמנויות למעסיקים להגשת בקשות לשיפוי בגין ימי הבידוד של עובדיהם"

לאחר שנפגש עם חברי נשיאות המגזר העסקי הודיע שר האוצר על כוונתו לקדם תיקון חקיקה בימים הקרובים אשר יאפשר חלון הזדמנויות נוסף למעסיקים להגיש בקשות לשיפוי בגין ימי בידוד של עובדיהם • נשיא להב: "ליברמן הגיע עם רצון טוב ונפש חפצה לסייע למגזר העסקי - שינוי גישה חד מקודמו בתפקיד"

אביגדור ליברמן / צילום: דוברות משרד האוצר
אביגדור ליברמן / צילום: דוברות משרד האוצר

שר האוצר אביגדור ליברמן נפגש אתמול (ג') עם חברי נשיאות המגזר העסקי בראשות דובי אמיתי והודיע על כוונתו לקדם תיקון חקיקה בימים הקרובים אשר יאפשר חלון הזדמנויות נוסף למעסיקים להגיש בקשות לשיפוי בגין ימי בידוד של עובדיהם. מדובר בהודעה שמגיעה על רקע טענתם של בעלי עסקים רבים מדווחים כך שהם פספסו את מועד הגשת בקשה להחזרים בגין ימי הבידוד, בין היתר כי לא ידעו שהם זכאים להחזר כלל על ימי הבידוד או לא הכירו את מגבלת 60 הימים שנקבעה בחוק ומקציבה חודשיים מיום התשלום לעובד שיצא לבידוד לצורך מימוש הזכאות.

לפני כשבועיים פרסם גלובס את טענותיהם של מעסיקים רבים שפספסו את מועד הגשת הבקשות ומפסידים בשל כך אלפי שקלים, שמצטברים למאות מיליוני שקלים שלא מגיעים אל המעסיקים. משרד האוצר הקציב כמיליארד שקל לשיפוי מעסיקים בעבור ימי הבידוד ששילמו לעובדיהם, אך עד כה שילם הביטוח הלאומי כ-150 מיליון שקל בלבד. 

הזכאות להחזר עבור ימי הבידוד נולדה על רקע מאבק של המעסיקים מול האוצר שבסיומו נקבע שהמדינה תישא ב-75% מעלות ימי הבידוד למעסיק בעסק קטן ו-50% למעסיקים אחרים. הגשת הבקשות לשיפוי התאפשרה מ-7 בפברואר, אך כאמור עד כה נוצלו רק 150 מיליון מתוך התקציב שהוקצה לנושא.

מאז הפרסום התרבו הפניות אל גלובס בעניין זה, וכן נעשתה פנייה ראשונה לשר האוצר אביגדור ליברמן לאחר מינויו, בבקשה למתן ארכה להגשת תביעות תשלום למעסיקים עבור ימי בידוד לעובדים.

בפניה של ארגון חברות הניקיון לשר ליברמן נטען כי לארגון נודע, שחלק מהמעסיקים פנו לביטוח הלאומי בבקשה לקבל ארכה להגשת התביעות לשיפוי בגין דמי הבידוד בשל קשיים תפעוליים ואי-הבנה לגבי הוראות החוק, אולם נענו בסירוב מטעמים טכניים הנעוצים ב"חוסר סמכות" להארכת המועד להגשת תביעות דמי השיפוי. בחלק מהמקרים, נטען, מדובר היה באיחור של יום אחד בלבד בדיווח, שנבע מאי-הבנה, שכן המעסיקים סברו שניתן להגיש את התביעה עד חודשיים לאחר סוף החודש בו שהה העובד בבידוד, אולם בפועל מדובר היה ב-60 ימים קלנדרים.

הפנייה מצטרפת לבקשות שהועברו לשר לשעבר ישראל כ"ץ מהתאחדות התעשייה והמלאכה, לשכת רואי החשבון וארגונים מעסיקים נוספים לקבלת ארכה להגשת הבקשות לקבלת ההחזר. בנוסף, מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר שאחראי על התשלום למעסיקים בפועל אמר לגלובס כי יתמוך במתן ארכה, כיוון שמדובר בעניין טכני שפוגע בזכות מהותית של העסקים.

בראשית השבוע פנה גלובס אל משרד האוצר בבקשה לדעת האם בכוונתו של השר ליברמן להאריך את מועד הזכאות, ומדוברות משרד האוצר התקבל מענה כי "הנושא נמצא בבחינה".

בפגישה אתמול כאמור הודיע ליברמן כי יאריך את המועד לניצול הזכאות להחזר בעבוד ימי הבידוד.

לא מתכוון לחלק מתנות, אלא לעודד השקעות

עוד במהלך הפגישה של השר ליברמן עם נציגות המגזר העסקי, הוצגו המלצות הנשיאות להאצת הצמיחה, ובהן דרישה לתקצוב משמעותי לטובת הנעת ההכשרות וההסבות המקצועיות, הקפאת כל שינוי רגולטורי על המגזר העסקי למשך שנתיים, בלימת חקיקה פרטית שפוגעת בעסקים ומעמיסה רגולציה, קידום רכש תוצרת מקומית, הסרת חסמים בהשקעות בתשתיות בישראל והגברת הגמישות של גופים פיננסים להשקעות בתשתיות לאומיות, הקמת One Stop Shop לעסקים, הסרת היטלים ואגרות עובדים זרים בעיקר ביחס לענפים כמו בניה, חקלאות וסיעוד, קידום רפורמה לרישוי עצמי בענף הבנייה (בחוק ההסדרים) ועוד.

ליברמן ציין בפגישה כי "אנחנו מנהלים משא ומתן ואני מצפה שהמגזר העסקי ידע להתעלות מעל שיקולים אישיים ושיקולי אגו ויחד נחזיר את הצמיחה למשק הישראלי. כולם צריכים להירתם ולתת כתף לנושא. אנחנו חייבים לנהל מדיניות פיסקאלית אחראית כדי להביא להתאוששות המשק. כפי שאמרתי בעבר, אני לא מתכוון לחלק מתנות חינם אלא לעודד השקעות והזרמת כספים למשק הישראלי. בנושא המצוקה בשוק הדיור, המפתח הוא הצע. המטרה שלי היא לחזק את הסקטור הפרטי ולייצר צמיחה בתחום החדשנות והתשתיות".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, ציין כי "היחסים של המגזר העסקי עם שר האוצר חזרו למסלולם. יש לנו אמון גדול בשר האוצר אביגדור ליברמן שמוכיח, עם ההכרזות על החל"ת והארכת השיפוי על ימי הבידוד, שהוא קשוב לצרכי המגזר העסקי. אנו מברכים על ההחלטות ואנו מקווים שלצד הארכת תוקף השיפוי ישוחררו גם החסמים הרגולטורים שמנעו ממעסיקים להגיש את הבקשות.

"המגזר העסקי הוא מנוע הצמיחה והקטר שמוביל את המשק ומלבד המשבר הגדול שחווינו בשנת הקורונה, הועמסו עלינו בשנים האחרונות רגולציה עודפת, מסים עקיפים ועוד בירוקרטיות שפוגעות ברווחיות של העסקים וחוזרות כמו בומרנג לצרכן הקצה. כפי שפעלנו במהלך הקורונה על מנת שהמשק יעבוד במקסימום האפשרי, כך נמשיך ונפעל על מנת להאיץ את הצמיחה בשיתוף פעולה עם שר האוצר ונעשה הכל על מנת שלמדינת ישראל יהיה סוף סוף תקציב".

לליברמן רצון לסייע למגזר העסקי - שינוי גישה חד מקודמו

מלבד ליברמן ואמיתי השתתפו במפגש ד"ר גיא רוטקופף - מנכ"ל איגוד חברות הביטוח בישראל; אמיר חייק - נשיא התאחדות המלונות בישראל; ראול סרוגו - נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ; עו"ד נמרוד ספיר - מנכ"ל איגוד בתי ההשקעות; דוד לוי - יו"ר ארגון חברות האבטחה בישראל; אורית בנבנישתי - יו"ר ארגון חברות לאספקת משאבי האנוש בישראל; עו"ד רועי כהן - נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאיים בישראל; ניסים זוארץ - נשיא התאחדות תעשייני היהלומים בישראל; איתן מדמון - מנכ"ל איגוד הבנקים; מוקי גרידינגר - יו"ר התאחדות ענף הקולנוע; יוסי אלקובי - נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל וירון גינדי - נשיא לשכת יועצי המס בישראל.

לדברי נשיא להב עו"ד רועי כהן, "שר האוצר, אביגדור ליברמן, הגיע עם רצון טוב ונפש חפצה לסייע למגזר העסקי - שינוי גישה חד מקודמו בתפקיד. מדבריו של שר האוצר מצאתי כי הוא נחוש להביא להתאוששותו המהירה של המשק אחרי שנה וחצי קשים ומורכבים של משברים כלכליים. במהלך הפגישה הצגתי בפניו את הנושאים החשובים ביותר כעת לציבור עצמאים והעסקים, בהם: הארכת תקנות פחת המואץ, רפורמה בעלויות הארנונה העסקית, הרחבת הגדרת העוסק פטור, הכרה בהוצאות רכב ואש"ל, אבל הנושא האקוטי מכולם הוא דמי אבטלה לעצמאים, שכל הסיעות בקואליציה חרטו על דגלן לקדם ועכשיו קיימת ההזדמנות האמיתית ליישם זאת - באמצעות חוק ההסדרים הקרוב ועם מודל כלכלי שלהב גיבשה מול הביטוח הלאומי, לצד תקציב המדינה לשנת 2021-2022. שר האוצר וצוותו גילו בקיאות ומקצועיות בתכנית הכלכלית שהצגנו בפניו, וכעת הכדור במגרש שלהם. כל 600 אלף העצמאים ובעלי העסקים בישראל מצפים לשינוי הגישה והובלת ודאות כלכלית במשק, ואנו בלהב נשתף פעולה באופן מלא עם שר האוצר בנושא".