שיכון ובינוי וסאנפלאואר יקבלו פיצוי של 47 מיליון אירו ממשלת ספרד

כך נקבע בבוררות שנפתחה בעקבות שינויים שביצעה הממשלה הספרדית בתעריפי החשמל של פרויקטים פוטו-וולטאיים במדינה, שהוחזקו בידי שתי החברות

פארק סולארי של שיכון ובינוי בספרד / צילום: יח"צ
פארק סולארי של שיכון ובינוי בספרד / צילום: יח"צ

פסק בוררות שפורסם אתמול בספרד קובע כי שתי החברות הישראליות, סאנפלאואר ושיכון ובינוי ואנרגיה, זכאיות לפיצויים מממשלת ספרד בסך של 47.3 מיליון אירו ולהוצאות משפט של 1.44 מיליון אירו. כל אחת מהחברות הישראליות זכאית ל-50% מסכום הפיצויים ומסכום הוצאות המשפט, שמסתכמים יחדיו לכדי 48.74 מיליון אירו.

שינויים רטרואקטיביים

מדובר בהליך בוררות שנפתח בעבר בין שתי החברות הישראליות לבין ממשלת ספרד, בעקבות שינויים שביצעה הממשלה הספרדית בתעריפי החשמל של פרויקטים פוטו- וולטאיים במדינה, שהוחזקו בחלקים שווים בידי שתי החברות. פרויקטים אלו נמכרו בהמשך לצד שלישי, אולם הזכות לקבלת הפיצויים בהליך הבוררות נותרה בידי סאנפלאואר ושיכון ובינוי אנרגיה.

הליך הבוררות נוהל מכוחה של אמנה בינלאומית הקרויה Energy Charter Treaty ועסק בשינויי חקיקה רטרואקטיביים בספרד. שינויי חקיקה אלו הסבו לשתי החברות הישראליות נזק בגין השקעתן בהקמת שלושה פארקים סולאריים בספרד.

הליך הבוררות התנהל בפני שלושה בוררים במסגרת מוסד הבוררות הבינלאומי ICSID. בפסק הבוררות נקבע, בהחלטת רוב, כי ממלכת ספרד הפרה את החובה החלה מכוח האמנה, שלא לפגוע באופן בלתי מוצדק בהשקעותיהם של המשקיעים.

בשיכון ובינוי הבהירו כי "קיימת אפשרות שתוגש בקשה לביטול פס"ד האמור, וכן יתכנו קשיים באכיפת פס"ד וגביית הפיצויים, ועל כן אין כל ודאות כי אכן יתקבל בפועל פיצוי, וכן אין ודאות לגבי מועד תשלום הפיצוי וסכומו". חברת סאנפלאואר הדגישה כי בכוונתה לפנות בקרוב לממשלת ספרד לצורך גביית פסק הבוררות.

"ככל שממשלת ספרד לא תשלם מיוזמתה את הסכומים שנפסקו, תפעל החברה לאכיפת פסק הבוררות מול ממשלת ספרד באמצעי אכיפה משפטיים. למיטב ידיעת החברה הליך האכיפה עשוי להיות מורכב, ועלויותיו בצידו, ואין בשל זה כל ודאות לגבי סיכוי והיקף גביית הסכומים בפועל", מסרה סאנפלאואר.

מניית סאנפלאואר טיפסה

בתגובה להודעה טיפסה מניית סאנפלאואר בכ-7% והשלימה זינוק של 61% מתחילת 2021 לשווי חברה של 375 מיליון שקל. מוקדם יותר השנה, רכשו קרן קיסטון ריט ולאומי פרטנרס את מניות השליטה (65%) בסאנפלאואר תמורת 218 מיליון שקל.

המניות נרכשו מידיהם של בעלי השליטה הקודמים ובראשם עמיר בירם וגיל דויטש, ששותפים גם לשליטה בקרן קיסטון. מאז הספיקה קיסטון להשלים הנפקה ראשונה לציבור וכיום היא נסחרת לפי שווי של 603 מיליון שקל.

שיכון ובינוי אנרגיה הגישה גם היא תשקיף לקראת הנפקה ראשונית של מניותיה בבורסה. עם זאת, במקביל מנהלת שיכון ובינוי אנרגיה מגעים למיזוג עם חברת פז בעסקת מניות. העסקה, אם תצא לפועל, תהפוך את שיכון ובינוי לבעלת השליטה בפז.