קרע ראשון בקואליציה? מזכ"ל העבודה קורא לשרי המפלגה להתנגד לתוכנית ליברמן להפסקת דמי החל"ת

ערן חרמוני, מזכ"ל מפלגת העבודה, שיגר לשרי המפלגה מכתב על מנת שיתנגדו לתוכנית של שר האוצר להפסקת דמי החל"ת • לדבריו, "מדובר במתווה דרקוני ובלתי מאוזן, אשר יביא לריסוק מאות אלפי משפחות" • חרמוני מצטרף לעובדי ענף התיירות והתעופה, שדורשים את המשך תשלום החל"ת

אביגדור ליברמן. עד כה לא הצטרף אף שר ממפלגת העבודה לקריאה של חרמוני להתנגד לתוכניתו / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
אביגדור ליברמן. עד כה לא הצטרף אף שר ממפלגת העבודה לקריאה של חרמוני להתנגד לתוכניתו / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

סדקים ראשונים בחזית המאוחדת של הקואליציה בנושאים הכלכליים? מזכ"ל מפלגת העבודה, עו"ד ערן חרמוני, יוצא היום (ד') נגד תוכנית שר האוצר להפסקת דמי החל"ת למעט לבני 45 ומעלה. חרמוני קורא לשרי העבודה להתנגד או לכנס את ועידת המפלגה להצבעה בנושא.

במכתב ששיגר חרמוני לשרי מפלגת העבודה על מנת שיתנגדו לתוכנית שפרסם אתמול שר האוצר אביגדור ליברמן להפסקת דמי החל"ת, כותב חרמוני כי "יש במדינת ישראל כ-400,000 דורשי עבודה, ואילו ישנן כ-130,000 משרות פנויות בלבד, חלקן הגדול בשכר נמוך ביותר. אין צורך להיות גאון כלכלי וגם לא סוציאל-דמוקרט דגול כדי להבין שמדובר במתווה דרקוני ובלתי מאוזן, אשר יביא לריסוק מאות אלפי משפחות ויעמיד אותן בפני שוקת שבורה. תוכנית ליברמן הנה פיגוע כלכלי וחברתי בהתהוות".

סממן ראשון למחלוקות כלכליות

עד כה לא הצטרף אף שר ממפלגת העבודה לקריאה של חרמוני להתנגד לתוכנית, וכרגע לא ברור אם יהיה מי שיצטרף, כך שבפועל לא נראה כי מדובר במכשול אמיתי בהעברת החקיקה של ליברמן בנוגע ליציאה ממודל החל"ת. עם זאת, מדובר בסממן ראשון למחלוקות מהותיות יותר שצפויות להיות בין העבודה לליברמן בהמשך הדרך בנושאים כלכליים בתקופת העברת התקציב.

שר האוצר אביגדור ליברמן פרסם אתמול את תוכנית היציאה שלו מהחל"ת, שעיקרה ביטול המודל הקיים ויישום מודל רזה, לא גורף, שיועד לטפל נקודתית באוכלוסיות חלשות. בכדי לסייע בהתאוששות המשק ולמקד את הסיוע באוכלוסיות שמתקשות יותר לחזור לעבודה, הוחלט כי יינתן מענה נקודתי נוסף למובטלים בני 45 ומעלה, אשר יהיו זכאים לתוספת של מחצית מימי הזכאות שנוצלו על ידם בתקופת הקורונה (מרץ 2020 עד סוף יוני 2021), עד לסוף שנת 2021.

נכון לחודש מאי היו 431,505 מקבלי דמי אבטלה, אך רק 141,263 מתוכם היו מעל גיל 45 - שכבת הגיל המזכה בדמי אבטלה נוספים על פי התוכנית החדשה.

פיגוע כלכלי חברתי

ארגוני המעסיקים במשק קיבלו את הודעתו של ליברמן בשמחה, לאחר שחששו מתוכניתו של השר הקודם ישראל כ"ץ להאריך את המודל לבני 28 ומעלה.

כעת, טוען חרמוני, כי הפסקת החל"ת נוגדת את ערכי מפלגת העבודה ולכן יש להתנגד לה. "מפלגת העבודה מניפה את דגל הסוציאל-דמוקרטיה והצדק החברתי. ככזו, אסור למפלגת העבודה בתכלית האיסור לתת את ידה לתוכנית הרסנית ואנטי-חברתית שכזו", כותב חרמוני לשרי העבודה.

חרמוני טוען במכתבו, כי "תוכנית זו תפגע באופן קשה עוד יותר בפריפריה שבה ממילא היצע המשרות נמוך משמעותית. ציבור נוסף אשר יפגע קשות עקב התוכנית שבנדון הנו כ-20,000 קשישות וקשישים אשר עבדו טרם הקורונה, וכעת נלקח מהם המענק הסוציאלי אשר ניתן להם עקב הפסקת עבודתם. לצערי, תוכנית שר האוצר ליברמן, הנה בגדר פיגוע כלכלי וחברתי בהתהוות".

אין דין נמל התעופה כדין מסעדה או סופרמרקט

התנגדות מכיוון צפוי יותר היא זו שעולה היום בקרב עובדי רשות שדות התעופה. פנחס עידן, יו"ר ועד עובדי רש"ת, פנה לשרי האוצר, התחבורה והתיירות, בדרישה שלא להפסיק את תשלום החל"ת לעובדי רשות שדות התעופה. "החוק שאמור להיחקק בשבוע הבא בגין הפסקת תשלום חל"ת מתחת לגיל 45, ייצור משבר חדש בענף התיירות והתעופה, וזאת בנוסף לשלל המשברים אותם חווינו בשנה וחצי האחרונות", כתב עידן במכתב.

עידן ממשיך וכותב לשרים, כי "כידוע, עולם התיירות בכלל ועולם התעופה בפרט חווה משבר תעסוקתי שאינו דומה לו בשום תחום אחר בישראל. בקשת ראש הממשלה מאזרחי ישראל לא לטוס בשל התפשטות ההדבקה מובנת לנו בהחלט, אין לנו מחלוקת על החובה בהחרפת הצעדים. ואולם, יש לתהליך הזה השלכות בעייתיות על התעסוקה ועל העובדים בתיירות ובתעופה. מבחינת רש"ת המשמעות היא נסיגה לאחור. קרוב ל-2000 עובדי רשות שוהים היום בחל"ת. מדובר באנשי מקצוע מן המעלה הראשונה אשר בהכשרתם ובהתמחות המקצועית שלהם השקענו הון תועפות וזמן לא מבוטל. חובתנו היא לשמר את עובדי הנמל המקצועיים והמיומנים אחרת נאבד ידע רב ומומחיות גדולה שרכש כל אחד מהם לאורך השנים במימון הארגון".

לטענת עידן, "אין דין נמל תעופה כדין מסעדה או סופרמרקט, אם כי גם אלה כבודם במקומו מונח. לא יעלה על הדעת שמצד אחד נאמר לעובדים כי טרם בשלה העת להשיבם לעבודה בשל החרפת ההדבקה, ומצד שני נודיע להם שהאוצר עומד להפסיק להם את תשלום החל"ת. עם איזו משתי הבשורות הרעות נתחיל? מבחינת הרשות, המשמעות של החלפת עובדים בחל"ת היא השקעת משאבים, החסרים לה כיום, עבור הכשרה ולימודים לעובדים חדשים לאורך זמן לא מבוטל, ואין ערובה לכך שכאשר עולם התעופה ישוב לפעילות מלאה, נספיק לבצע זאת. יש להבין שלא מדובר בעובדים אותם ניתן להחליף מהיום למחר בשום סיטואציה שלא תהיה".

לדברי עידן, קריאת ראש הממשלה לאזרחים לא לצאת מהמדינה משמעותה אבטלה מתמשכת בענפי התיירות והתעופה, ולפיכך פתרון תשלום לעובדים השוהים בחל"ת הוא פתרון טוב שיסייע להמשיך ולשמר אותם עד אשר נשוב לשגרה. "אני קורא מכאן ומבקש מכם להחריג את עובדי התיירות והתעופה... כל העובדים השוהים בחל"ת היו רוצים לשוב לעבודה כבר אתמול, לא מדובר בצבר של הולכי בטל. במידה ויעזבו את הענף, בשל ביטול תשלום החל"ת, נחווה עוד משבר קשה. ולכן אני שב ומבקש מכם לשקול מחדש את החרגתם מהחוק ולא להכליל אותם בו. לחילופין, אם לא יעלה בידכם הדבר, יואיל האוצר ויעביר את תמורת שכרם לרש"ת וזו מצדה, תחזיר אותם לעבודה, גם זו אפשרות מקובלת".

עוד בתקופתו של השר ישראל כ"ץ, וגם כעת עם פרסום התוכנית של ליברמן, הבהירו גורמי המקצוע באוצר כי לא ניתן להחיל מודל חל"ת עבור ענף מסוים, ולכן לא ינתן סיוע לענף התיירות והתעופה באופן פרטני.