רכבת | בלעדי

אחרי 11 שנה: אושר תוואי מסילת הרכבת בין כרמיאל לקריית שמונה

הוועדה המחוזית צפון אישרה את תוואי המסילה בין כרמיאל וקריית שמונה • עם זאת, קידום הפרויקט תלוי בתקציב שעלותו המינימלית עומדת על 20 מיליארד שקל

תחנת הרכבת בכרמיאל / צילום: בר - אל
תחנת הרכבת בכרמיאל / צילום: בר - אל

11 שנה אחרי שהממשלה החליטה לקדם תוכנית לפיתוח מסילת רכבת בין תחנת כרמיאל לקריית שמונה, אישרה השבוע הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון, בראשות אורי אילן, את תוואי המסילה. מטרת העל של הפרויקט היא חיבור יישובי הצפון באמצעות רכבת למטרופוליניים הארציים, מקריית שמונה, דרך כרמיאל, מטרופולין חיפה ודרכו חיבור ישיר לשאר חלקי הארץ.

מדובר בפרויקט מורכב באורך 54 ק"מ, שכולל מערכות הנדסיות מאתגרות ובהן 20 ק"מ מנהרות, וגשרים באורך 5.6 ק"מ. בשל המורכבות עלות הפרויקט גבוהה במיוחד ונאמדת בשלב ראשוני זה ב-20 מיליארד שקל במינימום. בניגוד לתכנונים מוקדמים, קטע המסילה לא מתוכנן להיבנות בייעוד של רכבות מהירות (עד 250 קמ"ש), אלא לרכבות רגילות (עד 160 קמ"ש).

כל מה שיכל להתעכב, התעכב 

התוכנית קובעת ארבע תחנות נוסעים: תחנת קריית שמונה בצפון שמיועדת להיות תחנת קצה, ולשרת את תושבי העיר והסביבה. תחנה בחצור הגלילית, תחנת מרום הגליל שתשרת את באי קבר הרשב"י ויישובים בסביבה, ותחנת כרמיאל מזרח.

בהודעת הוועדה המחוזית צפון נמסר כי הם צופים שהמסילה תשרת גם רכבות משא. "נוסף לתחנות הנוסעים, יאפשר תכנון המסילה פיתוח עתידי של מסופי מטענים, אשר יקודמו במסגרת תוכניות משלימות, כך שניתן יהיה לנצל את הרשת המסילתית לשינוע מטענים מאזור קריית שמונה, אזור התעשייה צח"ר, דלתון, הגולן, בקעת סחנין ובקעת בית הכרם, לנמלי הים והאוויר", נמסר.

למרות הצעד החשוב, מדובר בתוכנית שהמדינה מתקשה לקדם מזה שנים. מי שאמונה על קידום הפרויקט היא החברה הממשלתית נתיבי ישראל (בשיתוף משרד התחבורה ומינהל התכנון), כחלק מהחלטת הממשלה מס' 1421 מפברואר 2010. מדובר בתוכנית תחבורה לפיתוח הנגב והגליל, שנתקעה פעם אחר פעם בשל אי תקצוב.

"מהפכה בגישת המדינה לקצוותיה"

כך למשל רק ב-2013 הסתיים התכנון הראשוני, אלא שאז העבודה על התוכנית הוקפאה לחלוטין בשל חוסר בתקציב. ב-2017 חודשה העבודה הסטטוטורית מול הוועדה המחוזית, ורק כעת כאמור אושר התוואי. לפי הצפי של נתיבי ישראל הליך השלמת התוכניות הסטטוטוריות צפוי להסתיים רק ב-2023, ורק אז ניתן יהיה לצאת לדרך הפועל - וזאת כמובן תלוי בקיומו של תקציב העתק שנדרש לפרויקט.

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון, אורי אילן מסר כי "מדובר באחד האתגרים התכנוניים הגדולים ביותר שעמדו בפני הוועדה המחוזית. זו מהפכה בגישה של המדינה אל הקצוות הגיאוגרפיים שלה, מהפכה שתאפשר לגליל המזרחי ולרמת הגולן לממש את הפוטנציאל העצום הגלום בהם".

11 שנים של מסילה תקועה

2010: התקבלה החלטה מס' 1421, תוכנית תחבורה לפיתוח הנגב והגליל
2013: סיום התכנון הראשוני. העבודה הוקפאה בשל חוסר תקציב
2017: חודשה העבודה הסטטוטורית מול הוועדה המחוזית
2021: אושר תוואי המסילה
2023: צפי, לפי נתיבי ישראל, להשלמת התוכניות הסטטוטוריות