פרופ' נחמן אש: "לא יכולים לומר שאנחנו שולטים בהתפרצות הזו"

יש כעת מעל 500 חולי קורונה פעילים בארץ • בתדרוך שנערך הערב במשרד הבריאות, הזהירו בכירי המשרד מפני נסיעה לחו"ל: "התחלואה בעולם גבוהה, והאפשרות להידבק בווריאנטים מטרידה מאוד" • לדבריהם, החזרת חובת עטיית המסכות בחללים סגורים נמצאת על הפרק

פרופ' נחמן אש / צילום: צילום - דפנה גזית
פרופ' נחמן אש / צילום: צילום - דפנה גזית

במשרד הבריאות טרם יודעים האם העלייה במספר מאומתי הקורונה בימים האחרונים מעידה על התפרצות מקומית או נרחבת, וממליצים למשפחות שמתכננות לטוס לחו"ל בחודשי הקיץ - לא לעשות זאת. כך עולה מדברי הנהלת המשרד, הערב (ד') בתדרוך לתקשורת. "אנחנו לא יודעים לומר האם מדובר בהתפרצות מקומית או יותר נרחבת. אנחנו עושים מאמצים להכיל את התחלואה. אנחנו לא יכולים לומר שאנחנו שולטים בהתפרצות הזו", אמר פרופ' נחמן אש, פרוייקטור הקורונה.

"אנחנו בכל יום עושים עוד בדיקות ומוצאים עוד מאומתים. כשמספר המאומתים ירד, נוכל לומר שאנחנו בשליטה. אני גם לא יכול לומר כרגע שזו התפרצות נרחבת בכל המדינה. זו התפרצות שממוקדת במספר אזורים".

לפי משרד הבריאות, בסך הכל יש כרגע 534 חולים פעילים במדינת ישראל. לפי פרופ' חזי לוי, מנכ"ל המשרד, "הממוצע השבועי אתמול מדבר על 46-58. זה מצביע על מגמת עלייה. בבני 16+, 99 מאומתים היו מחוסנים באופן מלא, ו-39 לא. בגילאי 0-11, כולם אינם מחוסנים, ובגילאי 12-15 לא מחוסנים היו 115. בשבועיים האחרונים התחלנו לחסן את אוכלוסיית הגיל הזו. אנחנו מקווים שבשל החיסון, נראה תחלואה שהיא אינה קשה, ולא גורמת לעומס על בתי החולים".

היכן מרוכזת התחלואה? לפי לוי, "אנחנו מכירים את האירועים של בנימינה ומודיעין. אלו אירועים שהתחילו מתושבים שחזרו מחו"ל, הדביקו ילדים, והתחלואה התפשטה בבתי הספר ובחוגים. לצערנו, ההתפרצויות אינן מוגבלות רק לריכוזים האלו. אנחנו רואים את זה במקומות אחרים, לא תמיד בקשר לחו"ל. זה משתלב עם המגמה של עלייה בתחלואה".

ד"ר שרון אלרעי פרייס הדגישה כי אין חובת בידוד לכלל המחוסנים והמחלימים, אלא רק לשבים ממדינות ברמת סיכון מירבית. בנוסף, בהתפרצויות חריגות שבהן יש הדבקות מהירות של אחוז גבוה של מחוסנים, יינתן באופן פרטני אישור להכנסת מחוסנים לבידוד. לדברי אלרעי פרייס, ישנה בשורה משמעותית מעודדת, למרות העלייה במאומתי הקורונה: "החיסון של פייזר עמיד ב-88% מול זן הדלתא, זה אחוז גבוה מאוד, ולכן אנחנו ממליצים להמשיך את ההתחסנות. גם מחוסנים ומחלימים עלולים להידבק. לכן, אנחנו מבקשים ממי שמחוסן ושהה בסמוך לחולה מאומת, להיבדק".

האם אנחנו חוזרים למסכות בחללים סגורים? לדברי לוי, "בחללים סגורים הרחבנו את הצו המורה על עטיית מסכות בחללים סגורים: בכל המוסדות הרפואיים בשעת מגע בין מטפלים ומטופלים ואף במקומות ההמתנה. הורינו לעטות מסכות גם במוסדות לחולים ממושכים. בנוסף, ישנה חובה גם על עטיית מסכות בחללים סגורים בתוך נתב"ג, כדי למנוע הדבקות. ההחלטה היא שאם נראה כמה ימים ברצף שיש לנו מעל ל-100 חולים, אנחנו נחזיר את המסכות בחללים סגורים. כרגע אנחנו מייצרים את תוכנית המדרגות - מהן ההנחיות שתהיינה אם תעלה התחלואה".

האם ישראל נמצאת בחסינות עדר, בשל שיעורי ההתחסנות הגבוהים? לפי אלרעי פרייס, התשובה היא שלילית. לדבריה, "65% מהאוכלוסייה בישראל מחוסנת או מחלימה. אם אפשר היה לחשוב על הווריאנט הקודם שהגענו לחסינות עדר, אז ראינו את התחלואה יורדת. ככל שהווריאנט יותר מדבק, הרף שצריך לחסינות עדר עולה. אנחנו לא חושבים שאנחנו בחסינות עדר היום. אנחנו מעודדים את מי שלא התחסן, ללכת ולהתחסן".

מה צריכים לעשות אזרחים שרכשו טיסות לחופשת הקיץ? במשרד הבריאות מדגישים כי גם לפני מגמת העלייה במאומתים, ההמלצה החד משמעית של המשרד הייתה להימנע משהייה בחו"ל. לדברי אש, "לאורך התקופה האחרונה אנחנו ממליצים שאם לא מדובר בנסיעה חיונית, לא לטוס לחו"ל בקיץ הזה. התחלואה בעולם גבוהה, והאפשרות להידבק בווריאנטים ולהעביר את התחלואה הזו לארץ מטרידה מאוד. אנחנו קוראים לאנשים שהזמינו חבילות נופש בחו"ל לבטל אותן, ולבלות את הקיץ הזה בארץ".