אילו שינויים כבר תקפים ליוצאים מחו"ל, ומה מלמדת טבלת נתוני התחלואה של הנוחתים

נתוני הימים האחרונים בדוח של משרד הבריאות מצביעים על ירידה בתחלואה של הנכנסים בשערי המדינה • רוב המאובחנים מגיעים מאיחוד האמירויות • עם זאת, מספר האנשים העוברים בנתב"ג ממשיך לגדול, למרות בקשת ראש הממשלה

נתב"ג / צילום: יוסי זמיר
נתב"ג / צילום: יוסי זמיר

למרות הבקשה של בנט לוותר על נסיעות לחו"ל, המספר של הנוסעים ממשיך לגדול: היום (חמישי) יחלפו בנתב"ג 31 אלף נוסעים, מספר המשקף צמיחה ביחס לימים האחרונים: 18 אלף מתוכם ממריאים ו-13 אלף נוחתים. יש להניח שרבים רכשו את כרטיסי הטיסה עוד לפני בקשתו של ראש הממשלה, שהפציר במיוחד במשפחות ובהן ילדים לא מחוסנים, לוותר על חופשות בחו"ל. יצוין כי תמהיל הנוסעים כולל בעיקר נוסעים מבוגרים ומחוסנים, גם בשל חובת הבידוד בחזור לילדים.

על פי נתוני משרד הבריאות, בחודש שמה-21 במאי ועד ה-21 ביוני נכנסו לישראל בכל מעברי הגבול כ-270 אלף נוסעים (מתוכם כ-40 אלף זרים). שיעור המחלימים/מחוסנים מתוכן עומד על 73%. מספר המאומתים בטווח של עד 10 ימים מאז הנחיתה עומד על 175 המהווה שיעור של 0.06%. מתוך המאומתים, 146 הם אזרחים ישראלים ו-18 הם זרים.

נתוני הימים האחרונים בדוח אף מצביעים על ירידה בתחלואה של הנכנסים בשערי המדינה: ב-18 ביוני אובחנו 6 נוסעים חיוביים מתוך כ-10,000 נוסעים שנכנסו לישראל, ב-19 ביוני לא אובחן איש כמאומת מתוך כ-5,400 נכנסים, ב-20 ביוני נכנסו כ-14 אלף נוסעים, מתוכם אובחנו 3 (0.02%) וב-21 ביוני מתוך כ-13.8 אלף נכנסים אובחנו 3.

מאילו מדינות נמצאו רוב המאובחנים? על פי נתוני משרד הבריאות בולט שיעור המאובחנים החיוביים מאיחוד האמירויות (0.24%), כלומר 24 מאובחנים מתוך כ-9,800 נוסעים. שיעור הנכנסים לישראל ממדינה זו עמד על 88%. רוסיה, שנמצאת ברשימה האדומה של משרד הבריאות מספקת תחלואה גבוהה: 32 נוסעים מתוך כ-5,000 נוחתים אובחנו חיוביים (0.65%). מאתיופיה שמשרד הבריאות הוציא לאחרונה מהרשימה האדומה אובחנו 6 מתוך כ-700 נוחתים (0.42%).

מהיום: חובת המסכות חוזרת לנתב"ג

בנוסף, היום ייכנסו תקנות חדשות במסגרת הידוק ההגבלות על נתב"ג. ראשית, מהיום חזרה חובת עטיית מסכות בשטחי נתב"ג, שבוטלה יחד עם הוויתור על חובת המסכות בכל הארץ החודש. האכיפה להקפדה על עטיית המסכות בנתב"ג, כמו גם בשאר מעברי הגבול נתונה בידי משטרת ישראל. שנית, תיעשה אכיפה מוגברת על החוזרים מחו"ל שמחויבים בבידוד, בדגש על אזרחים לא מחוסנים ובכללם ילדים. הורים לילדים שיפרו בידוד חשופים לקנס של 5,000 שקל.

בנוסף, בכוונת משרד הבריאות להחזיר את החובה למילוי טופס הצהרת הנוסע היוצא מישראל (כפי שהיה מקובל עד יום סוף מאי) ובו להוסיף הצהרה על כך כי האדם אינו יוצא למדינה ברמת סיכון מרבית. אדם שיפר את האיסור לצאת למדינות אלה ללא אישור צפוי לקנס של אלפי שקלים. בשלב זה מילוי הטופס האמור לא תקף, משום שההליך מצריך שינוי תקנות ולכן נדרש אישור הממשלה לכך.

נזכיר כי משרד הבריאות פרסם רשימה של מדינות שהוגדרה כמדינות ברמת סיכון מרבית, כלומר, מדינות אשר אסורה יציאת אזרחים ותושבים ישראלים אליהן אלא באישור ועדת חריגים, ובנוסף, כלל הנכנסים מהן (כולל מחלימים ומחוסנים) נדרשים בבידוד בעת כניסתם ארצה הרשימה כוללת את ארגנטינה, רוסיה, הודו, ברזיל, דרום אפריקה ומקסיקו. מדינות שהיו ברשימה והוצאו ממנה הן טורקיה, אוקראינה ואתיופיה. משרד הבריאות אמור לעדכן את הרשימה בהתאם לנתוני התחלואה במדינות.

לשאלה מדוע בריטניה, שהתחלואה בה משתוללת, לא ברשימה המוגדרת כרמת סיכון מרבית השיבו לגלובס במשרד הבריאות כי "משרד הבריאות עוקב אחר נתוני התחלואה והווריאנטים במדינות העולם ואחר נתוני הכניסה ארצה ממדינות אלה. בהתאם לנתונים הנ"ל נקבעת רמת הסיווג וההתרעה עבור כל מדינה. נכון להיום, על-פי נתוני התחלואה בממלכה המאוחדת ונתוני התחלואה הנכנסת בקרב החוזרים ממנה, היא לא מועמדת להיכנס לרשימת המדינות ברמת סיכון מרבית".