"80% מהדברים שמשפיעים על הבריאות שלנו הם לא רפואיים"

כך אמרה סגנית מנהלת המחלקה לגניקולוגיה אונקולוגית בשיבא במסגרת הרצאתה במפגש "נשים בחזית הרפואה" • באירוע השתתפו כ-500 בני אדם, ומחיר כרטיס עמד על כ-500 שקל • אירועים ומינויים 

מימין: ד"ר חביב ידין, ורד גרינבוים, פרופ' ציפי שטראוס, ד"ר רוני שפירא פרומר, ד"ר לימור הלפמן, ד"ר גליה ברקאי / צילום: יח"צ רפי דלויה
מימין: ד"ר חביב ידין, ורד גרינבוים, פרופ' ציפי שטראוס, ד"ר רוני שפירא פרומר, ד"ר לימור הלפמן, ד"ר גליה ברקאי / צילום: יח"צ רפי דלויה

"המקום שבו נולדתם והכסף שיש לכם בכיס, יקבעו כמה זמן תחיו" - האמירה הזו אולי נשמעת בנאלית ומוכרת, אך כשהיא מגיעה מד"ר לימור הלפמן, סגנית מנהל המחלקה לגניקולוגיה אונקולוגית במרכז הרפואי שיבא, היא מקבלת משנה תוקף.

"80% מהדברים שקובעים את הבריאות שלנו הם לא רפואיים, אלא קשורים לגיאוגרפיה, תרבות ומוצא, כסף והשכלה", הוסיפה הלפמן. "לכן, גישור על פערים חברתיים הוא מטרה אסטרטגית בטיפול בסרטן. בישראל, לדוגמה, 150 מקרי גילוי מאוחר של סרטן שד ניתנים למניעה בכל שנה".

הדברים נאמרו במסגרת הרצאתה במפגש "נשים בחזית הרפואה", שהובילה ורד גרינבוים, מנכ"לית אגודת ידידי שיבא. האירוע, שבו נכחו גם פרופ' יצחק קרייס מנכ"ל שיבא ויורם טיץ יו"ר אגודת הידידים, כלל הרצאות של ארבע רופאות מובילות נוספות משיבא.

פרופ׳ ציפי שטראוס, מנהלת מחלקת הפגים בבית החולים, סיפרה כי "לפני 20-30 שנה לא ידענו לטפל בפגים במשקל נמוך מקילוגרם, והיום כן". כמי שחוקרת את תחום ה-longevity, כלומר תוחלת חיים ואיכות חיים, היא סיפרה כי "במחקר מעבדתי חדשני יודעים כיום להחזיר אחורה תאים זקנים ולהפוך אותם לצעירים, וכבר בעתיד הקרוב נוכל לבצע זאת גם בבני אדם. המשמעות היא שנוכל למנוע את הזדקנות התא, ואת המחלות הנלוות כמו אלצהיימר".

ד"ר גליה ברקאי, מנהלת בית החולים הווירטואלי "שיבא Beyond" - שהוא הראשון מסוגו בישראל - הסבירה כי "שירותי טלה-רפואה הם שירותי בריאות הניתנים באמצעים טכנולוגיים, כשהרופא והמטופל אינם נמצאים באותו מרחב פיזי. מה שהביא את השירות לקדמת הבמה הוא נגיף הקורונה שהתפרץ בעולם, ודרש להוריד למינימום את המגע בין המטפל למטופל. כך סיימנו את 2020 עם יותר מ-60 אלף ביקורי בית וירטואליים של מרפאות החוץ בשיבא".

באירוע השתתפו כ-500 בני אדם, ומחיר כרטיס עמד על כ-500 שקל. התרומות שנאספו יוקדשו להקמת מרכז רב תחומי ייעודי לגניקולוגיה-אונקולוגית - אשר בנייתו תחל באוקטובר הקרוב.

גלית חתן

המהפכה הבאה

המהפכה התעשייתית הרביעית תקעה יתד עמוק בהייטק הישראלי, אך עבור רבים מדובר עדיין ברעיונות בלבד שקשה להבין את יישומם. מדובר בתעשייה שמתמקדת בניהול מפעלים ותהליכים תעשייתיים באמצעות טכנולוגיות כמו האינטרנט של הדברים, ניתוח מידע בזמן אמת, רובוטיקה, בינה מלאכותית והגנת סייבר. על פי ארגון Start-Up Nation Central ודלויט, תעשייה 4.0 צפויה לתרום לתמ"ג הישראלי 25 מיליארד דולר עד 2025.

כעת מציינת חממת היזמות הראשונה והיחידה בישראל שמוקדשת למהפכה התעשייתית הרביעית, i4Valley, שנה להיווסדה. החממה, שממוקמת בכרמיאל, משקיעה בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים (Pre Seed ו-Seed), בתחומים כמו הגנת סייבר על מערכי יצור ולוגיסטיקה, בינה מלאכותית (AI) ומציאות מדומה (VR).

עד כה הצטרפו לחממה חמישה סטארט-אפים, כשהמטרה היא להגיע לשמונה. היזמים שמתקבלים אליה זוכים להשקעה כספית של מיליון שקל בשנה הראשונה, עם אופציה למיליון שקלים נוספים בשנה השנייה.

בין החמישה בולט KIINNS, שמפתח טכנולוגיה ייחודית המייתרת את הצורך בניקוי כלי עיבוד מזון במטבחים תעשייתיים וקווי ייצור מזון, באמצעות בידוד של כלי עיבוד המזון ממגע עם המזון עצמו. הפיתוח מוביל לסביבה ירוקה יותר בזכות הפחתת השימוש במים ויצירת שפכים אורגניים, ואף תורם להפחתה משמעותית בעלויות התפעול של יצרני מזון.

מצנח הזהב

מנכ"ל משרד הפנים היוצא, מרדכי כהן, מצטרף למכון המחקר "מחשבה ישראלית", ויתמקד שם בקידום נושא האזוריות. לדברי כהן, "אנחנו חיים באשליה שיש לנו מדינה מתוקנת, אך למי שלא נולד במקום הנכון אין סיכוי, וזו הפרת החוזה של המדינה מול האזרח. הפתרון הוא חלוקת המדינה לאזורים שיקבלו סמכויות ותקציבים, שנמצאים כעת באחריות השלטון המרכזי".

אלעד סרוסי, 42, מונה לסמנכ"ל וראש תחום מימון מובנה, פרויקטים ותשתיות בחברת דירוג האשראי מידרוג.

הדס שמר וולקוביץ', 34, מונתה לסמנכ"לית השיווק של פסטה ריקו.

איציק טאיב מונה למנהל פיתוח עסקי בחברת ה-IT אברא.

חדשות טובות

משרד עורכי הדין אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות' נבחר למשרד השנה בישראל בקידום נשים במשפט, לפי הדירוג הבינלאומי Women in Business Law Awards. בתחום הפרו בונו זכה משרד הרצוג פוקס נאמן.

אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות' הוא בין הבודדים בישראל שבראשו עומדת שותפה מנהלת, ויש בו חמש שותפות בכירות שמנהלות מחלקות. המשרד משתתף דרך קבע בפורומים רוחביים של קהיליית המשפט לקידום נשים, והוא לוקח חלק ב"שותפות" - תוכנית הכשרה ייחודית לעורכות דין, שנועדה לקדם שוויון מגדרי ולהגדיל את מספר הנשים בעמדות ניהול והשפעה בענף המשפט.