אאוטבריין | פרשנות

ותודה לאירופים: התחרות בין טאבולה לאאוטבריין עושה להן רק טוב

לו היו מתמזגות, טאבולה ואאוטבריין היו הופכות לחברה הגדולה בתחום המלצות התוכן בעולם, עם כ-80% מהשוק • נראה שהסיבה המרכזית לכך שהשתיים לא הפכו לאחת היא רשות ההגבלים העסקיים האירופית, שבניגוד למקבילתה האמריקאית לא רצתה לאשר את עסקת המיזוג

ראשי טאבולה ואאוטבריין לפני המיזוג שלא יצא אל הפועל / צילום: נועם גלאי
ראשי טאבולה ואאוטבריין לפני המיזוג שלא יצא אל הפועל / צילום: נועם גלאי

כבר עשור שאאוטבריין וטאבולה מזנבות זו בזו, וגם כעת, ביום חגן, אף אחת מהשתיים לא רצתה להשתרך מאחור, וכך והן צפויות לרשום את מניותיהן למסחר בוול סטריט בהפרש של כמה ימים זו מזו.

בנסיבות שונות היו השתיים יכולות להנפיק כחברה אחת, ממוזגת. היו מספיק סיבות למה לא ללכת יחדיו: טאבולה רצתה להרוויח מהמרכיב הדומיננטי שלה בהכנסות וברווחים וביקשה לשפר תנאים, עובדי אאוטבריין חששו למעמדם ולמקומם בחברה החדשה שבה הם היו הופכים למיעוט.

אבל נראה שהסיבה המרכזית לכך הייתה רשות ההגבלים העסקיים האירופית, שבניגוד למקבילתה האמריקאית לא רצתה לאשר את עסקת המיזוג. לו הייתה מאשרת, הדרך בפני השתיים הייתה סלולה. כל שאר הדברים הפכו לתירוצים לפירוק החבילה.

התחרות עשתה להן רק טוב

עם פרסום תשקיפי ההנפקה והמיזוג של השתיים, נראה שהתחרות עשתה להן רק טוב. לו היו מתמזגות, טאבולה ואאוטבריין - שהיקף הכנסותיהן המצרפי בשנה שעברה עמד על כ-2 מיליארד דולר - היו הופכות לחברה הגדולה בתחום המלצות התוכן בעולם, עם כ-80% מהשוק ובעלת מעמד מונופוליסטי.

המסמכים שהוגשו טרם הרישום למסחר חושפים גם את הדרך שעברו שתי החברות - ממתחרות מרות, שרבות על כל עסקה ומוכנות לממן לקוחות חדשים גם במחיר הפסד, לחברות יציבות עם EBITDA מצרפי של 53 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה. נראה שהן השקיעו ביעילות פנימית ובשמירה על יתרון טכנולוגי.

בשנת 2021, נראה שהשוק מסוגל להכיל שתי שחקניות צומחות: הקורונה הביאה איתה עדנה רבה לשוק המלצות התוכן; הביקוש לחדשות עלה והמוקד עבר למדיה דיגיטלית. תחום המסחר המקוון ממנו מתפרנסות שתי החברות הקפיץ את הפרסום באמצעות תוכן שיווקי ובאתרי חדשות. גם הגאות בשוקי ההון הביאה רוח אופטימית, כמו גם הנפקות של חברות אד-טק, או טכנולוגיות פרסום, שזכו לשווי מעורר קנאה.

גם בהיבט המיצוב בשוק שפר גורלן של שתי החברות: נסיונות חוזרים ונשנים של גוגל, יאהו וורייזון להיכנס לשוק ההמלצות בשנים האחרונות כשלו, וכעת הפך שוק המלצות התוכן לכל-ישראלי.

הסיבה לכך נעוצה בטכנולוגיה שהביאו השתיים מעולמות הפרסונליזציה של משתמשים, בנתח השוק שלהן ובעובדה שעד כה לפחות, מדובר בשוק יחסית קטן בעל שולי רווחיות קטנים. ייתכן כי ההנפקות המשותפות וחשיפת המספרים יעוררו תיאבון מצד מתחרות חדשות.