לאן נעלמה ההתחייבות של אתי כרייף לפרוש מכס השיפוט?

התיק הפלילי נגד שופטת השלום בפרשת אפי נוה נסגר לפני כ-3 חודשים, והשעייתה הסתיימה • אולם אף שהתחייבה כי תתפטר תמורת סגירת התיק, כרייף אומנם לא שופטת בפועל, אך עדיין "תופסת" תקן • סנגוריה לנשיאה חיות: "היא שוקלת לא לפרוש אם הפנסיה לא תוסדר"

השופטת אתי כרייף. הפסיקה לקבל שכר באפריל / צילום: דוברות רשות השופטת, יוסי זמיר
השופטת אתי כרייף. הפסיקה לקבל שכר באפריל / צילום: דוברות רשות השופטת, יוסי זמיר

למעלה משלושה חודשים חלפו מאז התחייבה שופטת השלום, אתי כרייף, לפרוש מתפקידה כשופטת תמורת סגירת התיק הפלילי נגדה בפרשת אפי נוה. למרות הזמן המשמעותי שחלף, כרייף לא התפטרה. המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שלמה (מומי) למברגר, שהגיע איתה להסדר של סגירת התיק תמורת התחייבותה שלא לחזור לכס השיפוט, לא פעל מאז לאכוף את התחייבותה להגיש מכתב התפטרות לשר המשפטים.
גם הנהלת בתי המשפט לא פעלה לאכוף את ההתחייבות. למעשה, ידיה כבולות. ההנהלה לא הייתה צד להסכם בין כרייף לפרקליטות, היא לא זו שאמורה לקבל את מכתב ההתפטרות, ואין לה סמכות לאכוף את הפרישה.

במשך למעלה משנתיים הייתה כרייף במעמד של שופטת מושעית בשל ההליך הפלילי שהתנהל נגדה. אולם לגלובס נודע כי לאחר שבמרץ 2021 התיק נגד כרייף נסגר, ההשעיה התבטלה אוטומטית ואין לנשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, סמכות להמשיך את השעייתה. כעת כרייף רשמית הינה שופטת מן המניין לכל דבר עניין וממשיכה "לתפוס" תקן.

אולם על פי החלטת היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר, על דעת חיות, הפסיקה כרייף לקבל שכר מאפריל 2021, כיוון שבפועל איננה עובדת כשופטת.

מאבק על הפנסיה

לפני כחודש וחצי החליפה כרייף ייצוג משפטי ושכרה את שירותיו של עו"ד ציון אמיר. אמיר החליף את עוה"ד נתי שמחוני ואופיר סטרשוב שייצגו את כרייף במהלך החקירה והשימוע והתחייבו בשמה בכתב שתפרוש תמורת אי העמדתה לדין.

במאי האחרון פורסם בחדשות 12 כי בכוונת כרייף לדרוש לחדד את סעיפי ההסכם עם הפרקליטות. באמצעות פרקליטיה, ציון אמיר וארנה לין, פנתה כרייף להנהלת בתי המשפט והדגישה שהיא אומנם התחייבה שלא לחזור לכס השיפוט, אך לא התחייבה להתפטר. כמו כן, ביקשה כרייף שלא יפגעו בזכויותיה הפנסיוניות וישלבו אותה כשופטת בדימוס בוועדת השחרורים.

בחדשות 12 פורסם עוד כי עורכי דינה של השופטת הבהירו שאם הפרקליטות לא תיעתר לבקשתה, כרייף תעמוד על זכותה להמשיך לכהן כשופטת בפועל. עוד מסרו עורכי הדין כי החשד נגדה להעלמת ראיה הוא חשד שווא בלתי מבוסס.

לגלובס נודע כי כרייף דורשת שהזכויות הפנסיוניות שצברה במשטרה ובעבודתה כשופטת לא ייפגעו. השופטת דרשה מהנהלת בתי המשפט כי חרף פרישתה, היא תקבל את מלוא הפנסיה שצברה.

בהנהלת בתי המשפט הבהירו לכרייף כי הדבר לא מצוי בסמכותה של הנשיאה חיות או של מנהל בתי המשפט, יגאל מרזל, אלא רק בסמכות הוועדה לבחירת שופטים. ועדה זו לא מאוישת ולא מתפקדת כבר מספר חודשים בשל המשבר הפוליטי.

באשר לדרישתה של כרייף לכהן כשופטת בדימוס בוועדת השחרורים - לגלובס נודע כי למברגר דחה מכל וכל את הטענה כי כרייף התחייבה שלא לכהן כשופטת אך זכאית לכהן בוועדות השחרורים. בפרקליטות הבהירו לה כי אם היא תפעל בניגוד להתחייבות שלה, יוגש נגדה כתב אישום בגין השמדת ראיה.

גם מנהל בתי המשפט מרזל והיועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט הבהירו לכרייף היא כי הנהלת בתי המשפט לא תאשר לה לכהן בוועדות שחרורים ולא תציב אותה בתפקיד מטה אחר, ולעמדת המערכת עליה להתפטר כפי שהתחייבה.

"מצויה במצב לימבו"

לאחרונה פנו עוה"ד אמיר ולין בשמה של כרייף לנשיאה חיות וטענו במכתב כי השופטת "מצויה במצב 'לימבו' בלתי אפשרי, שבו היא אינה משתכרת, אינה עובדת ולא יכולה לעבוד, וזכויותיה הפנסיוניות מוטלות בספק עד להחלטת הוועדה לבחירת שופטים, שכאמור עו"ד לייזר הזכיר כי קיים ספק באשר לעצם קיומה בתקופה זו".

עוד צוין במכתב לנשיאה חיות כי "במצב זה, בהידחקה אל הקיר, שוקלת השופטת כרייף לחזור בה מהסכמתה לפרוש מכס השיפוט, ולהעמיד לבחינה את כלל הטענות המשפטיות והעובדתיות, למרות הפגיעה הכרוכה בכך, בה ובמערכת".

עוה"ד אמיר ולין סיימו את המכתב בבקשה מהנשיאה חיות כי הסדר הפרישה שלה ישוב ויישקל, ושהיא תמשיך לקבל משכורת עד לאחר החלטת הוועדה לבחירת שופטים בעניינה בנוגע לתנאים הסוציאליים המגיעים לה לטענתה.

עוה"ד אמיר ולין שיגרו אף מכתב לשר המשפטים, גדעון סער, בבקשה לכנס לאלתר את הוועדה לבחירת שופטים. זאת, כדי שתאשר לכרייף את "צירוף כל תקופת שירותה במשטרה לכל תקופת הכהונה שלה כשופטת, קביעת גמלה על פי השכר הקובע האחרון שלה כשופטת וקבלת הגמלה לאלתר, וזאת בצד זכויות נוספות כגון מענק וכיו"ב ותקופת הסתגלות".

מחיקת התכתבויות

כרייף נחשדה כי נתנה שוחד מיני לראש לשכת עוה"ד לשעבר, אפי נוה, על מנת שיפעל לקדם את מינויה לשופטת בוועדה לבחירת שופטים. במהלך חקירתה ביקשה כרייף מהחוקרים את הטלפון הסלולרי שלה לצורך שיחת טלפון, אך בפועל מחקה התכתבויות משנת 2018 עם חבר הוועדה דאז, השר לשעבר משה כחלון. בגין כך נחשדה כרייף גם בביצוע עבירה של השמדת ראיה. לטענת כרייף, ההתכתבויות שנמחקו אינן קשורות כלל לחשדות בעניינו של נוה. כרייף טענה בחקירתה כי מחקה את ההתכתבויות כדי לא לפגוע בצנעת הפרט של כחלון.

בדצמבר 2019 החליט פרקליט המדינה דאז, שי ניצן, לזמן את נוה וכרייף לשימוע לפני הגשת כתב אישום. במרץ 2021 החליט עו"ד למברגר לסגור את התיק העיקרי נגד השניים. אולם לגבי החשד נגד כרייף כי השמידה ראיה, החליט המשנה לפרקליט המדינה למברגר כי התיק בעניינה ייסגר רק תמורת התחייבות שלה לפרוש מכס השיפוט. עורכי דינה דאז, שמחוני וסטרשנוב, העבירו בשמה התחייבות, ולאחר מכן התיק אכן נסגר.
מן המכתב ששלחו לאחרונה עורכי דינה של כרייף לנשיאה חיות עולה, כי בניגוד למה שהיה ידוע עד כה, השופטת בחקירתה מחקה לא רק התכתבות עם חבר הוועדה לבחירת שופטים והשר לשעבר כחלון ועם שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון אלא עם שלושה אנשי ציבור בכירים נוספים, ששמם לא ידוע.

יש לציין כי כתב החשדות נגד כרייף ייחס לכרייף ביצוע עבירה פלילית רק בנוגע למחיקת ההתכתבויות עם כחלון. 

הפרקליטות: "התחייבותה של השופטת כרייף להתפטר עומדת בעינה"

פרקליטות המדינה מסרה בתגובה כי "בכל הנוגע לפרקליטות, התחייבותה של אתי כרייף בעינה עומדת ולא נמסר לנו אחרת על ידה".

הנהלת בתי המשפט מסרה בתגובה: "אכיפת ההתחייבות שניתנה על ידי כרייף לפרקליטות נגד סגירת התיק נגדה נתונה לפרקליטות ולא להנהלת בתי המשפט. לצורך כך ובהתאם לחוק, עליה להגיש מכתב התפטרות לשר המשפטים.

"כרייף אינה יושבת בדין ואינה מקבלת שכר. כמו כן, וכפי שהובהר לבאי כוחה של כרייף בתשובה לפנייתם, הנהלת בתי המשפט אף אינה רואה מקום לשלב אותה בתפקידים אחרים המיועדים לנושאי משרה שיפוטית מכהנים או בדימוס.

"למען שלמות התמונה נוסיף כי באי כוחה של כרייף פנו לאחרונה לשר המשפטים בנוגע למיצוי זכויותיה הפנסיוניות. נושא זה נתון לסמכות הוועדה לבחירת שופטים שטרם הוקמה".

עו"ד ציון אמיר מסר בשם השופטת כרייף כי "מרשתי התחייבה שלא לשוב לכס השיפוט. אכן, היא טרם התפטרה, וזאת בשל הצורך במיצוי זכויותיה שנצברו במשך 20 שנות עבודה מוערכת מאוד בשירות הציבורי. חשוב להדגיש כי השופטת כרייף האמינה בחפותה לאורך כל הדרך, וסגירת התיק נגדה הייתה מחויבת המציאות וצודקת לחלוטין".