חשמל | דעה

שוק האנרגיה: העתיד כבר כאן – בואו נתחבר אליו

החברה הישראלית צריכה לשנות גישה ולהתחיל להתעניין איך לגוון את מקורות החשמל שלנו, במקום לרכוש באופן אוטומטי מרשת החשמל • נבחן חלופות, לא רק לבתים הפרטיים שלנו, אלא גם למרחב העירוני - ממש כמו ההחלטה האם לצרוך עגבניות - מהמכולת השכונתית, מהסופרמרקט או מהגידול בגינה הפרטית, כך נוכל לבחור את מקור החשמל שלנו וניצור תחרות בשוק החשמל למען סביבה נקייה יותר

מתחם האנרגיה הסולארית באשלים/אלבטרוס צילום אויר
מתחם האנרגיה הסולארית באשלים/אלבטרוס צילום אויר

אנו נמצאים בעיצומה של מהפכת תחבורה עולמית, וישראל היא חלק ממנה. הרכבים החשמליים כבר מקיפים אותנו. ומעבר לפינה מתקרבים האיסור על שימוש במנועי בעירה והטלת מס על פליטת גזי חממה.

המאבק העיקש של חלק מהאנושות בהתחממות הגלובלית, הביאה את מרבית המדינות להתחייבות להפיק את מרב האנרגיה שלהן ממקורות מתחדשים. הנתונים הללו מחייבים החלטות משמעותיות גם בישראל

ההחלטות של היום צריכות להוביל לכך שבעוד מספר שנים שוק החשמל העתידי יראה אחרת לגמרי. בעתיד, כולנו נהיה שותפים ברשת חשמל חכמה בה נייצר את החשמל ממקורות מתחדשים. אנו הצרכנים, נייצר את החשמל עבור צרכינו, ונחלוק עודפים עם השכנים שלנו ועם רשת החשמל. מדובר במודל המציע שילוב של יכולות אגירת אנרגיה ואנרגיות מתחדשות.

האתגר העומד בפני שרת האנרגיה החדשה קשור לניהול החשמל. משרד האנרגיה צריך להגדיר בחוק "קבוצות צרכנים" - שכונות מגורים, אזורי תעשייה, בתי חולים, קמפוסים ומושבים. אלו יהיו זכאים להטבות כספיות מהמדינה במידה וייצרו חשמל ירוק במתחמים שלהם, ויצרכו ישירות חלק ממנו.

מהלך זה ייצור היררכיה של רשתות חשמל החיוני כל כך למהפך שמשרד האנרגיה צריך להוביל: עידן בו צרכנים ויצרני חשמל יוכלו לשתף בחשמל ביניהם ועם הרשת שמעליהם. כדי להעצים את המגמה צריך להגיע למצב שבו צרכני החשמל הגדולים יחויבו ל-70% ייצור עצמי ממקורות מתחדשים, מה שיקרין גם על הצרכנים הקטנים יותר. התוצאה, "שיתוף בחשמל" לפי מודלים של יעילות, כדאיות פיננסית ושמירה על הסביבה.

מעבר ליעילות הכלכלית תיווצר כאן גם מהפכה חברתית. החשמל הופך כיוון. הוא אינו זורם מהרשת כלפי הצרכנים, אלא מהצרכנים/יצרנים כלפי הרשת וביניהם. הטכנולוגיות הללו קיימות, חלקן "כחול לבן", ומקרבות את היום בו כל אחד מאיתנו יוכל לייצר חשמל ו"לשתף" עם שכניו והרשת שמעליו. המגמה הזו תיצור שוויון בין כולנו, שיתוף בתוך קהילות והעצמה של תחושת האחריות של כל אחד מאיתנו.

דבריה מעוררי ההשראה של השרה קארין אלהרר עם כניסתה לתפקיד והעובדה שהיא מחויבת לקדם פתרונות סביבתיים במשק האנרגיה לצמצום הפגיעה באיכות הסביבה, מעודדים מאוד וחשוב שאנחנו, אנשי תעשיית האנרגיה, תחזק את ידיה ונעודד אותה להירתם ולרתום את כל אזרחי ישראל למהפכת האנרגיה הירוקה.

לסיכום: בואו נתחיל להתעניין איך לגוון את מקורות החשמל שלנו, במקום לרכוש באופן אוטומטי מרשת החשמל. נבחן חלופות, לא רק לבתים הפרטיים שלנו, אלא גם למרחב העירוני. ממש כמו ההחלטה האם לצרוך עגבניות - מהמכולת השכונתית, מהסופרמרקט או מהגידול בגינה הפרטית, כך נוכל לבחור את מקור החשמל שלנו וניצור תחרות בשוק החשמל למען סביבה נקייה יותר.

הכותבת היא מנכ"ל חברת האנרגיה אנג'יס