רובין הוד מסכימה לשלם 70 מיליון דולר כדי ליישב חקירה של הרגולטור

הבורסה המקוונת ננזפה על צעדים הקשורים למסחר באופציות וקריסות של התשתית הטכנולוגית שלה • החברה לא הודתה ולא כפרה באשמה

אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock, Piotr Swat
אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock, Piotr Swat

חברת רובין הוד הסכימה לשלם כמעט 70 מיליון דולר על מנת לסלק האשמות רגולטוריות גורפות שטענו שהבורסה הטעתה את לקוחותיה, אישרה לסוחרים חסרי ניסיון מסחר בסיכון גבוה ולא פיקחה על טכנולוגיה שכשנכשלה, תקעה מיליונים ללא אפשרות לסחור כלל.

פעולת האכיפה היא מכה לתחום הגדל במהירות של בורסות מקוונות, שהחלו לפעול בשנת 2014 וזכו במשתמשים רבים עם מסחר ללא עמלות ואפליקציות מעוצבות לטלפונים. החברה קלטה מיליוני משתמשים חדשים ומשכה ביקורת נוספת השנה כשרבים פנו לרובין הוד על מנת לעשות ספקולציה על מניות המם, כמו גיימסטופ ו-AMC. ההנפקה הצפויה של הבורסה המקוונת היא אחת ההנפקות הלוהטות של השנה.

הצמיחה של רובין הוד המשיכה עם מקור ההכנסה הגדול ביותר שלה, המגיע ממסחר בידי הלקוחות וגדל ביותר מפי שלושה ברבעון הראשון, אפילו כשלקוחות רבים התלוננו על באגים ושירות לקוחות לקוי. מוקדם יותר השנה גרמה רובין הוד ללקוחות לזעום כשהגבילה את המסחר בחלק מהמניות הפופולריות שנעשו כל כך הפכפכות שהחברה העושה סליקה בשביל רובין הוד הודיעה לבורסה שעליה להציב מיליארדי דולרים רבים נוספים במזומן כערבות.

הרשות הרגולטורית של תעשיית הפיננסים (Finra), הבוחנת בקו הראשון של חברות מסחר בבורסה, חשפה את קיום ההסדר ביום רביעי. רובין הוד לא הודתה ולא דחתה את ההאשמות.

"אנחנו בהחלט בעד חדשנות, אבל חדשנות לא יכולה לבוא במקום הקמת מערכות ציות ופיקוח", אמרה מנהלת האכיפה הראשית של Finra ג'סיקה הופר אמרה בראיון. Finra, הממומנת באופן פרטי על ידי תעשיית הבורסה, מפוקחת על ידי רשות ניירות הערך והבורסות (SEC).

לרובין הוד יש כיום 31 מיליון לקוחות, מתוכם ל-18 מיליון חשבונות ממומנים, על פי מסמך הסדר שפורסם ביום רביעי.

Finra טענה לסדרה של כשלים מצד רובין הוד, שהסכימה לשלם קנס של 57 מיליון דולר וסכום נוסף של 12.6 מיליון דולר על מנת לפצות משקיעים שנפגעו. האשמות רבות נגעו לבעיות עם טכנולוגיה שעשתה אוטומציה של דברים כמו פתיחת חשבונות חדשים, אסטרטגיות מסחר או עדכון לקוחות על המאזן שלהם או כספים שלוו.

בין השנים 2016 ל-2018 פתחה החברה 90 אלף חשבונות חדשים על אף דגלים אדומים שציינו לעתים אפשרות של גניבות זהות או מרמה מסוג אחר, אמרו ב-Finra. רובין הוד נתנה לאלפי חשבונות אחרים אפשרות לסחור על אף שלקוחות לא הגיעו לקריטריונים הדרושים לכך, כך אמרו ב-Finra.

דוגמא אחת שציינה Finra: לקוח חדש, בן 20, נדחה למסחר באופציות לאחר שאמר שיש לו מעט ניסיון בהשקעות ורף סובלנות נמוך לסיכון. שלוש דקות אחר כך, שינה הלקוח את התאבון לסיכון ל"בינוני" וכתב שיש לו ניסיון השקעה של שלוש שנים. בתוך כמה שניות, אישרה לו האפליקציה לסחור באופציות, כך נכתב במסמך ההסדר של Finra.

בדוגמא נוספת של סיפור שהפך לטרגדיה, לקוח של רובין הוד בן 20 שזוהה כלקוח A התאבד ביוני 2020 לאחר שראה התראה בחשבון שהודיעה לו שיש לו מאזן שלילי של 720 אלף דולר. הלקוח הזדעזע מההודעה בגלל שחשב שכיבה את האפשרות ללוות כספים מהקרן על מנת לסחור, כך נכתב במסמך ההסכם.

רובין הוד גם הטעתה את הלקוח לגבי ערך הפוזיציה שלו; למעשה היה מדובר ב-365,530 דולר במאזן שלילי, כחצי ממה שהראתה המערכת של רובין הוד, כך כתוב במסמך של Finra.

תיאורו של לקוח A תואם את אלקס קרנס, שמשפחתו תבעה את רובין השנה בבית דין בקליפורניה בכמה אישומים כולל מוות שלא צריך היה לקרות, הטלת פגיעה נפשית בלי משים ונהלים עסקיים לא הוגנים.

עורכי דין של משפחתו של קרנס הודיעו לבית הדין במאי שהגיעו להסדר עם רובין הוד עבור סכום לא ידוע.

"היינו המומים ממותו של אלקס קרנס", אמר דובר של רובין הוד בהודעת דואר אלקטרוני בזמנו. "אנו נותרים מחויבים להפוך את רובין הוד למקום ללמוד להשקיע באופן אחראי".

רובין הטעתה סוחרים אחרים שהאמינו באופן דומה שלא יכלו להשתמש בכסף שלוו, או שוליים, אם כיבו את המאפיין הזה, אמרו ב-Finra. לקוחות שכיבו את השוליים עדיין יכלו להגיע למצב בו הם משתמשים בכסף שלוו אם עשו סוגים מסוימים של מסחר באופציות, כך אמר הרגולטור.

בהודעה כתובה שתיארה שינויים בעסק שרובין הוד סיפקה ל-Finra, הודיעה חברת הבורסה שתיקנה בעיות הקשורות בהצגת מאזן לא מדויק ונתונים אחרים ללקוחות. היא גם הגדילה את הפיקוח על השימוש של לקוחות באופציות, כולל דרך ניהול בקרות חודשיות המוודאות שלקוחות עומדים בקריטריונים הנחוצים להיות סוחרים, הודיעו ברובין הוד.

החקירה של Finra גם נזפה ברובין הוד על ההפסקות בטכנולוגיה שלה שגרמו להפרעה בשירות בתחילת מרץ 2020 ומנעו מ-12.5 מיליון חשבונות אפשרות לסחור. משתמשי האפליקציה לא יכלו לתקשר עם רובין הוד לגבי ההפסקה בגלל שגם בערוצי שירות הלקוחות של החברה היו בעיות, אמרו ב-Finra.

מאוחר יותר באותו חודש, הייתה ברובין הוד הפסקה נוספת שנבעה מעדכון שלא נבדק די צרכו לגבי האופן בו היא מתקשרת עם חברה עושה שוק שמוציאה לפועל הוראות של סוחרים. רובין הוד לא פיקחה כהלכה על מערכות כאלה, אפילו בזמן שמנהלים בכירים היו מודעים לכך שההפרעות מאיימות על מוניטין החברה ואפשרותה לצמוח, על פי סוכנות הרגולציה.

החברה נקטה צעדים להתמודד עם הסיבות להפסקות ולהקטנת הסיכון להפסקות בעתיד, נכתב בהודעה מרובין הוד ל-Finra. כעת היא גם מציעה אפשרויות חדשות של שירות לקוחות, כולל אפשרות ללקוחות לשאול בטלפון שאלות לגבי אופציות, כך נכתב בהודעה.

הקנס, בגובה 57 מיליון דולר, הוא הקנס הגדול ביותר שאי פעם הטילה הסוכנות, המעסיקה כ-3,700 איש ומנהלת בדיקות של רוב חברות הבורסה בשם ה-SEC. Finra, שנודעה בזמנו כאיגוד הלאומי של הסוחרים בניירות ערך, נתנה לבנק Credit Suisse First Boston קנס של 50 מיליון דולר ב-2002 על כך שניפח עמלות על הנפקות ראשוניות חמות.

בנק ההשקעות, המוכר כיום בשם קרדיט סוויס, סיכם את העניין מבלי להודות או לכפור בהאשמות. ג'ון מאק, מנהל הבנק בזמנו, אמר שהבנק שמח לסיים את החקירה.

הארגון, העושה רגולציה של עצמו, היה נתון לביקורת לעתים על כך שאין לו שיניים. בחודשים האחרונים, הדגיש שיבדוק לעומק את האופן בו סוחרים יותר מצויים בטכנולוגיה מבצעים עסקאות, כולל פלטפורמות בורסה המשתמשות בגרפיקה מושכת וסימנים התנהגותיים אחרים על מנת לעודד אנשים לסחור.

תנאי ההסדר גם קוראים לכך שרובין הוד תעסיק יועץ שיבדוק את הציות של מערכות החברה בתוך שישה חודשים. אז יהיו לרובין הוד עוד שלושה חודשים ליישם כל המלצה שיבצע היועץ.

עוד ביום רביעי, הודיעו ב-Finra שישיקו קמפיין בעלות 30 מיליון דולר לחינוך סוחרים חדשים המשתמשים באפליקציות כמו של רובין הוד על מנת לסחור במגוון נכסים הכרוכים בסיכון. ב-Finra אמרו שיבקשו משוב מהציבור ומהתעשייה לגבי איך להתקדם בנושא זה.

רובין הוד עדיין עומדת מול בחינה של ה־SEC ורגולטורים של מדינת ניו יורק הקשורות למסחר באופציות, כך נכתב בגילוי לרשות שהחברה הגישה בפברואר. מחלקת הבחינות ב-SEC, שהיא נפרדת מסגל האכיפה, בודקת את הנהלים הקשורים לאופציות בחברה, כך נכתב בגילוי.

ההסדר מגיע לאחר שתי חקירות אכיפה קודמות שרובין הייתה נתונה להן מול Finra וה-SEC.

בשנת 2019, החברה שילמה 1.5 מיליון דולר על מנת ליישב טענות של Finra שלא נקטה צעדים ראויים לוודא שקיבלה את המחיר הטוב ביותר על הזמנות של לקוחות. בדצמבר, הסכימה רובין הוד לשלם 65 מיליון דולר ל-SEC על מנת ליישב תלונות הקשורות לגילויים של החברה על תשלום תמורת הזרמת הוראות, או קבלת הכנסה מחברות מסחר במהירות גבוהה המשלמות על הזכות להוציא אל הפועל הוראות מסחר של לקוחות.

לאחר שהגיעה להסדר עם ה-SEC אמרה החברה שהבעיות שנמצאו במהלך החקירה "לא מאירות באור גרוע את רובין הוד של היום".

חוקי ניירות הערך של ארה"ב מאפשרים תשלום עבור הזרמת עבודה, כל עוד היחסים בין חברת הבורסה לחברה עושה השוק וכל ניגוד עניינים אפשרי מדווחים באופן מדויק.

- פיטר רודגיר השתתף בהכנת הכתבה.