מקסוס יוניק 5: מכונית חשמלית לאנשי העמל

החשמלית הסינית החדשה מבית החטיבה המסחרית של קבוצת SAIC יש טווח מוגבל אבל היא מציעה שימושיות של מוביל משפחות עירוני לשבעה נוסעים ומטען ואבזור נדיב, ויכולה אפילו לשמש כמסחרית חלוקה עירונית עם הוצאות שוטפות מזעריות

מקסוס EUNIQ 5 / צילום: יח"צ
מקסוס EUNIQ 5 / צילום: יח"צ

במחצית הראשונה של 2021 נמסרו ללקוחות בישראל קרוב ל-4,400 מכוניות חשמליות, יותר מפי ארבעה מכל מסירות הרכב החשמלי בכל עשור הקודם במצטבר. אמנם כ-70% מתוכן היו מכוניות של טסלה, שהיא הצעצוע האופנתי החדש של העשירון העליון, ובכל זאת מדובר בשינוי מגמה, שלא ניתן להתעלם ממנו.

השאלה הגדולה כיום בענף היא זוהי מגמה ארוכת טווח, שמסמלת מעבר של רוב הלקוחות בישראל מרכבי בנזין לחשמל, או "הייפ" חולף שילך וידעך. התשובה על כך תלויה בקצב האימוץ של כלי הרכב החשמליים בפלחים הרחבים של השוק הישראלי, בעיקר ציים ולקוחות המעמד הבינוני, ובזמינות של דגמי רכב חשמליים "ריאליים", עם מחירים נגישים.

את פריצת הדרך המיוחלת עשויים להביא אלינו כלי רכב חשמליים מתוצרת סין. בחמש השנים האחרונות הפך שוק הרכב הסיני לשוק החשמליות הגדול בעולם ולמוקד מומחיות בתחום וכל יצרן רכב מערבי, שרוצה להותיר חותם על השוק, פותח שם מפעל ייצור הן עבור השוק המקומי הענק והן עבור שווקי הייצוא.

"מוביל נוסעים" קלאסי

בעקבות "הפולשים" גם המותגים הסינים העצמאיים מפתחים כיום "תיאבון" לייצוא חשמליות למערב וישראל נחשבת כשער חשוב עבורם בדרך לאירופה בנוסח "אם תצליח שם תצליח בכל מקום".

אחד המותגים הללו הוא MAXUS, חטיבה סמי-עצמאית של קונצרן הרכב SAIC. מקסוס התמקדה בעבר בפיתוח מסחריות אולם החל מהשנה שעברה יש לה גם ליין מעניין של דגמים חשמליים פרטיים, שנמכרים תחת השם EUNIQ, והדגם הראשון מהליין שנחת כאן הוא המיניוואן EUNIQ 5.

חיצונית מאמץ הרכב עיצוב קלאסי של "מוביל נוסעים", או מיניוואן כפי שהוא קרוי אצלנו. רוב הכלים המערביים בפלח הזה עברו כבר מזמן לתצורה של רכב כביש-שטח אבל לא זה המקרה כאן. ל-5 יש פרופורציות צרות, ארוכות וגבוהות כראוי לרכב שנבנה לתכלית של הובלת נוסעים ומטענם אם כי את הרושם "המסחרי" מטשטשים ביעילות חרטום אופנתי ועדכני עם פנסי LED גדולים ונוצצים, גריל עמוק, שלל עיטורי פגושים עטויי כרום וחישוקים רחבים נאים.

סף הכניסה ממוקם גבוה יחסית ומציב את הנהג במיקום נוסך ביטחון עם תצפית למרחוק וראות טובה דרך השמשה הקדמית העמוקה וחלונות הצד הגדולים. עמדת הפיקוד יותר שמרנית ופחות אוונגרדית בעיצובה מכמה חשמליות, שבהן נסענו לאחרונה, אבל קולעת יותר לטעמם של נהגים שגדלו בעידן האנלוגי. המחוונים הגדולים, שביניהם צג דיגיטלי גדול, משדרים לעיניים את האינפורמציה החיונית בלי התחכמויות ובלי צורך במשקפי קריאה, ההגה לא עמוס במתגים זעירים ומסתוריים, מתגי השליטה המרכזיים של מערכות המשנה גדולים וממוקמים במקום הראוי ואפילו מוט ההילוכים נראה ומתפקד כמו מוט הילוכים.

בהחלט שינוי מרענן אחרי כל מתגי המגע, שבהם נתקלנו בפלח לאחרונה. האבזור התקני מכובד בהחלט כולל ריפוד עור, גג שמש פנורמי ועוד אם כי התצוגה על מסך המולטימדיה הגדול נוטה לדהות תחת אור ישיר. יש גם חבילת בטיחות אקטיבית עדכנית.

שימושיות פוטנציאלית של מסחרית

איכות הייצור והגימור מותירה רושם חיובי, במיוחד התפירה הדו-גונית המתוחכמת של ריפוד העור. עם זאת פה ושם ניתן למצוא דיפוני פלסטיק נוקשים וזולים למגע ומשטחים מבריקים שקולטים טביעות אצבע. בידוד הרעשים יעיל במהירויות מתונות אבל מעל 120 קמ"ש אפשר להבחין בלא מעט רעשי רוח.

מרחב הפנים מלפנים ובשורה האמצעית נדיב מאד כפי שניתן לצפות מרכב, שתכנונו ההנדסי לא מקריב את התכלית לטובת האופנה. מרחב הראש מצוין לכל אורך הרחב, המושב האמצעי יכול לאכלס שלושה מבוגרים ולהתאים את עצמו לאורך רגליים באמצעות תזוזה על מסילה ואפילו המושב האחורי מסוגל לאכלס מבוגרים אם כי הגישה אליו דורשת לא מעט גמישות. תא המטען הבסיסי הוא בנפח 406 ליטר אבל כאשר מקפלים את השורה השלישית מקבלים חלל הטענה שטוח בנפח של כ-1100 ליטר, שצומח לכמעט 2000 ליטר עם קיפול השורה השנייה. די נדיר למצוא נפח הטענה כזה כיום בחשמליות פרטיות והוא מקנה לרכב שימושיות פוטנציאלית של מסחרית חשמלית קלה להובלות עירוניות.

מערכת ההנעה משלבת בין מנוע בודד בהספק 174 כ"ס, שמניע את הגלגלים הקדמיים, וסוללה נטענת בקיבולת די צנועה של כ-52 קילוואט-שעה. היצרן נוקב בטווח של כ-356 ק"מ בתנאי נסיעה עירוניים וכ-260 ק"מ במסלול משולב בתקן WLTP. בפועל, בנסיעה בין עירונית משולבת כולל עליות, נוסעים ומזגן, שפועל כל הזמן בקיץ הישראלי, הטווח הריאלי נע בסביבות 220-230 ק"מ מה שדורש לתכנן מראש עצירות טעינה במסלולים בין עירוניים. אבל לשימושים עירוניים טיפוסיים, עם לפחות עמדת טעינה אחת שממתינה בבית או בעבודה, זהו עדיין טווח שימושי בהחלט . הרכב תומך בטעינה מהירה והיצרן נוקב זמן טעינה של כחצי שעה מקיבולת סוללה של כ-30% ל-80% אבל עם הגעתם למטען עם רזרבות אחרונות קחו בחשבון שעה.

מפתיע לטובה על הכביש

כוח המנוע לא מרגיש כמו 174 כ"ס אבל הוא עדיין מספק דחף סביר בעליות צלולות עם נוסעים ורזרבות לעקיפה בטוחה. הוא גם וצובר מהירות בקצב סביר בהחלט עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש באזור ה-9 שניות. לנהג יש אפשרות לשלוט במידת מיחזור האנרגיה בעת בלימה אבל גם במצב הקיצוני ביותר עדיין הבלימה העצמית מתונה ולא ניתן "לנהוג עם דוושה אחת" כמו בטסלה ובחשמליות אחרות.

לא היו לנו ציפיות רבות מהתנהגות הכביש של מוביל נוסעים סיני ששוקל כמעט 1.8 טון אבל הופתענו לטובה. ההגה די קליל אבל מספק מידה סבירה של היזון חוזר, הסוללה שבתחתית המרכב מורידה את מרכז הכובד ומייצבת את נטיית הגוף בפניות הדוקות והמתלים סופגים ברכות מהמורות עירוניות עם כי פסי הרעדה יקפיצו את הנוסעים כהוגן. בסך הכל זה רכב בהחלט ידידותי לנהגים, שאין להם יותר מדי ציפיות דינמיות.

מקסוס יוניק 5 עולה כ-198 אלף שקל ונהנה כיום מבלעדיות בנישה ייחודית של "חשמלית לשבעה נוסעים". הוא אמנם לא אידיאלי למשימות בין עירוניות לחוצות בזמן אבל ימלא ללא קושי, ועם הוצאות שוטפות מזעריות, מטלות עירוניות של שינוע משפחה נרחבת, של מסחרית חלוקה קלה ואפילו של מונית עירונית. בקיצור זו חשמלית לאנשים אמיתיים.

 

מנהל אסטרטגיית מוצרים בחטיבת מקסוס בסין: ישראל הולכת בעקבות אירופה. נשיק כאן עוד השנה דגמים חדשים עם טווח ארוך

"שוק הרכב הישראלי הולך בעקבות אירופה ומפגין מודעות הולכת וגדלה לנסיעה ירוקה", כך אומר לגלובס צ'ן צ'או, מנהל מחלקת אסטרטגיית מותגים ומוצרים של חטיבת מקסוס בקונצרן SAIC הסיני. לדבריו בשנה החולפת החמרת המדיניות הסביבתית של הרגולטורים באירופה ביססו היטב את הביקוש לרכב חשמלי ובישראל הרגולציה כמעט זהה לזו של אירופה. בינתיים הכמויות קטנות אבל ישראל ניצבת על סף פריצה בכל הנדע לרכב חשמלי. גם הנכונות של הלקוחות בישראל לאמץ את הרכב החשמלי גבוהה בשל הרמה הטכנולוגית הגבוהה במדינה. היקף המכירות בשוק הישראלי בשנים האחרונות היה למעלה מ-200 אלף יחידות בשנה ומקסוס מכרה מאות כלי רכב (מסחריות עם מנועי בעירה פנימית) וזכתה לפידבק חיובי...".

מקסוס צופה, שמכירות רכבי האנרגיה החלופית שלה בישראל יוכפלו או אפילו יגדלו פי ארבע עד 2023. ביחס לדימוי "הסיני" אומר צ'ן כי לסין יש כיום את תעשיית הרכב הגדולה בעולם וכלי רכב מתוצרת סין נבחנו בהצלחה במבחנים האירופאים והאמריקנים המחמירים. צ'ן אומר כי מקסוס היא אמנם בבעלות מלאה של סאייק ונהנית מהמשאבים של קבוצת האם אבל פועלת עצמאית בכל הנוגע לשיווק, שירותי לקוחות וכדומה.

הוא מוסיף כי ה-SUV החשמלי החדש של הקבוצה, יוניק 6, עם טווח של כ-345 ק"מ בין טעינות, צפוי להגיע לישראל בדצמבר השנה. בנוסף בוחנת החברה אפשרות להיכנס לשוק המוניות החשמליות ומתכוונת להשיק גרסת של היוניק 5 (שנבחן כאן) עם סול של 70 קילוואט וטווח נסיעה מוגדל של כ-360 ק"מ בתקן WLTP.