המדינות שיפסידו הון מהכנסות תיירות השנה

הסיבה המרכזית עפ"י דוח חדש של האו"ם היא חוסר שוויון בחלוקת החיסונים ברחבי העולם • המדינות העניות יותר ייפגעו חזק יותר מאובדן התיירות ועלולות להפסיד 1.4 טריליון דולר בהכנסות בשנה הנוכחית

בנגקוק, השבוע. תאילנד משוועת לתיירים / צילום: Shutterstock, AfriramPOE
בנגקוק, השבוע. תאילנד משוועת לתיירים / צילום: Shutterstock, AfriramPOE

קריסת תיירות הפנים עקב מגפת הקורונה עשויה לעלות לכלכלת העולם קרוב ל-2.4 טריליון דולר השנה, הרבה הודות לכך שחלוקת חיסונים בלתי-שיוויונית בעולם פגעה קשות במדינות מתפתחות שכלכלתן של חלק מהן תלויות מאוד בתיירים.

בדוח שפורסם ביום רביעי, מועצת האו"ם למסחר ופיתוח (UNCTAD) ציינה שאפילו אם יותר מאוכלוסיית העולם הייתה מחוסנת, ההשפעה הכלכלית של המגפה על התיירות מתגלה כחמורה יותר אפילו מהתחזיות הפסימיות ביותר שנעשו לפני 12 חודשים. בעוד שבישראל רוב האוכלוסייה מחוסנת והחיים בסך הכל חזרו למה שהם היו לפני המגפה, עם נסיגות קטנות פה ושם, רק 10% מאוכלוסיית העולם מחוסנים במלואם, על פי נתוני Our World in Data.

המחקר הדגיש כמה גבוה יהיה המחיר שמשלמת הכלכלה העולמית על חוסר השוויון בהתחסנות, כשההפסדים מתיירות השנה בלבד מגיעים לבין 1.7 טריליון ו-2.4 טריליון דולר. זאת, למרות חזרה צפויה של התיירות במדינות כמו צרפת, גרמניה, בריטניה וארה"ב. מלבד המחסור בחיסונים, גם המגבלות על התחבורה, ההכלה האיטית של הנגיף, האמון הנמוך של הנוסעים וסביבה ענייה גם מהווים מכשולים לשיקום התיירות.

הניתוח לוקח בחשבון הפסדים בתעשיות המספקות מזון, שתייה, מגורים ותחבורה לתחום התיירות, אבל הוא לא משקף תוכניות סיוע כלכליות מצד ממשלות שעשויות היו למתן את השפעות המגפה בחלק מהמדינות.

השפל בתיירות עשוי לעלות לכלכלת העולם כ-4.8 טריליון דולר

על פי הדוח, שהופק בשיתוף ארגון התיירות העולמית של האו"ם (UNTWO), כלכלות מתפתחות עשויות להיות הסיבה לעד 60% מההפסד בתוצר הגולמי העולמי, או כ-1.4 טריליון דולר השנה. השפל הזה בתיירות עשוי לעלות לכלכלת העולם בסך הכל כ-4.8 טריליון דולר ב-2020 ו-2021 ביחד, מתוכם כ-2.9 טריליון דולר הפסד למדינות העניות יותר.

"מדינות מתפתחות נשאו ברוב העול של השפעת המגפה על התיירות. הן סבלו מירידה הגדולה ביותר בכמות התיירות הנכנסת ב-2020, בין 60% ל-80% על פי ההערכה", נכתב בדוח.

על אף הקלת הסגרים ועלייה בנסיעות בחלקים מסוימים בעולם, משבר התיירות רחוק מלהסתיים. חצי מהמומחים שרואיינו בדוח אמרו שהתיירות תחזור לרמות של 2019 רק בשנת 2024 או מאוחר יותר.

אפילו במדינות בהן אחוז התחסנות גבוה, כמו בריטניה, הגבלות על נסיעות נותרו על כנן עקב חשש מעלייה בכמות המקרים שקורית בגלל זן הדלתא המדבק. במדינות בהן התחסנו פחות אנשים - מדינות עניות הרבה יותר - התחזית הרבה יותר גרועה.

ב-UNCTAD חוזים ירידה של 75% בכניסות תיירים למדינות בעלות שיעור התחסנות נמוך השנה, לעומת ירידה של 37% בלבד בתיירות הנכנסת למדינות שיותר מ-50% מהאוכלוסייה שלהן מחוסנת.

על פי הדוח, בעוד שמדינות צפון אמריקה ומערב אירופה יהיו הכי פחות מושפעות, מדינות כגון טורקיה, דרום אפריקה, האיים המלדיביים ואחרות ששיעור המחוסנים בהן נמוך ייפגעו מכך. חלקים גדולים מאסיה ואוקיאניה גם הם מושפעים מאוד, כך נכתב בדוח.

בין 100 מיליון ל-120 מיליון משרות תיירות נמצאות בסכנה

בסך הכל, הירידה בתיירות צפויה להביא לעלייה של 5.5% באבטלה בכוח העבודה חסר­-ההכשרה. ב-UNTWO מעריכים שבין 100 מיליון ל-120 מיליון משרות תיירות ישירות נמצאות בסכנה, רבות מהן של אנשים צעירים, נשים ועובדים לא שכירים.

"תיירות היא קו החיים של מיליונים וקידום החיסונים להגן על קהילות ולתמוך בהתחלה מחדש באופן בטוח של התיירות זה דבר חיוני לשיקום המשרות וייצור משאבים נחוצים ביותר, בייחוד במדינות מתפתחות", כתב יו"ר UNTWO זוראב פולוליקשווילי בהודעה.

על מנת שאנשים יתחילו לנסוע שוב, נכתב בדוח שמדינות צריכות לתאם טוב יותר קריטריונים לנסיעה ויקלו על נסיעות למשל על ידי הסכמה על סטנדרט עולמי לבדיקת קורונה זולה ואמינה.

בין המדינות שמשוועות לתיירים נמצאת גם תאילנד: למרות התחלואה העולה, הוציא משרד התיירות בתאילנד אל הפועל את התוכנית לפתיחת המדינה מחדש לתיירות מה-1 ביולי. טיסה ישירה ראשונה של אל על מתל אביב כבר הספיקה לנחות באי פוקט, שם מתחילה תאילנד את פיילוט התיירות שלה. המדינה צמאה לתיירים ולא במקרה - ב-2019 התיירות תרמה ל-GDP של תאילנד כ-22%.

הכנסת התיירים לתאילנד תיעשה באופן זהיר בשלב זה בתוכנית, שתימשך 120 ימים. חובת הבידוד תבוטל לתיירים מחוסנים שיוכלו בשלב הראשון להיכנס לאי פוקט בלבד. בשלב הבא מתכננת תאילנד לפתוח את האיים קוסמוי, קופנגן וקוטאו (מה-15 ביולי) ובשלב השלישי של התוכנית תתאפשר כניסה המשלבת ביקור בשני איים (דוגמת פוקט וקראבי).

התיירים הראשונים שהגיעו לפוקט, ובכללם גם אלו מישראל, יצטרכו לשהות באי במשך 14 לילות לפני שהם יוצאים ליעדים אחרים במדינה. התיירים יוכלו לעזוב חזרה למדינתם לפני כן בתנאי שימריאו מפוקט. תיירים מחוסנים פטורים מבדיקת קורונה לפני ההגעה לתאילנד וכמוהם ילדים עד גיל 6 המתלווים אליהם. על התיירים להציג ביטוח המכסה עלויות קורונה ולמלא הצהרת בריאות לפני הגעתם למדינה. לאחר הנחיתה יידרשו לבצע בדיקות קורונה, להמתין לתוצאות במלון ועל הדרך להוריד אפליקציה מקומית למעקב. המדינה הגדירה מראש אלו מלונות מותרים לשהות על ידי התיירים על פי סטנדרטים שהיא קבעה.

עוד לפני הפתיחה של האי דאגה המדינה לחסן את העוסקים בענף התיירות, עד כמה שניתן. מדינה נוספת שמאסה בסגירתה בפני המשאב הכלכלי התיירותי היא טורקיה. מלונות אנטליה הכריזו שהם מחכים לתיירים מרוסיה בעיקר, אחרי שהיו סגורים מזה 20 חודשים. ב-2019 ביקרו בטורקיה כ-52 מיליון תיירים שהניבו למדינה 34.5 מיליארד דולר. את 2020 סיכמה טורקיה עם צניחה של 69% במספר המבקרים וכעת היא תרצה לכפר על ההפסדים בעזרת התיירים הרוסים שהיוו חלק ניכר מהתיירות במדינה.