חברת החשמל הודיעה: מחיר הגז מתמר יירד ב-25% לפחות

חברת החשמל הודיעה כי היא במשא ומתן מתקדם מול שותפויות הגז על עדכון המחיר מתמר • בהודעת החברה נכתב כי "החברה רושמת הישג בהפחתת מחיר כמות הבסיס בשיעור גבוה מתקרת ההפחתה של 25% שהיתה קבועה בהסכם המקורי" • החוזה הנוכחי מ-2012 בין הצדדים זכה לביקורת רבה בשל מספר סעיפים שנחשבים לחריגים

קידוח תמר / צילום: יח"צ
קידוח תמר / צילום: יח"צ

חוזה הגז בין שותפות תמר לבין חברת החשמל נפתח. בהודעה של חברת החשמל נכתב כי "החברה רושמת הישג בהפחתת מחיר כמות הבסיס בשיעור גבוה מתקרת ההפחתה של 25% שהיתה קבועה בהסכם המקורי. את הכמות הנוספת שמעבר לכמות הבסיס חברת החשמל תרכוש במחיר הזול ביותר במשק -פחות מ-4 דולרים ליחידת חום".

החוזה הנוכחי בין השתיים משנת 2012 זכה לביקורת רבה בשל מספר סעיפים חריגים, ראשית מחיר הגז צמוד למדד המחירים האמריקאי, ולא למחירי הנפט כמקובל בעולם. כתוצאה מנוסחת ההצמדה הייחודית, לא רק שהמחיר לא ירד בשנים האחרונות, הוא אף עלה ועומד נכון לעכשיו על 6.36 דולר ליחידת חום. אם לא די בכך, באותה נוסחה נקבע כי ללא קשר למדד, המחיר יעלה באחוז נוסף בכל שנה ב-7 השנים הראשונות, ולאחר מכן לרדת ב-1% במשך 7 שנים. נוסחה זו זכתה לביקורת אפילו ממבקר המדינה.

בשנה שעברה התראיין בגלובס יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל והבטיח כי "מחיר הגז יירד. נקודה". הוא הוסיף כי "ההסכם הזה הפך עם השנים להיות הסכם יקר, לא רק בקנה מידה ישראלי - הוא בין היקרים בעולם. אנחנו משלמים היום מעל 6.3 דולר ליחידת חום, כשהממוצע העולמי כיום הוא סביב 4 דולר. יש לנו חובה עסקית להוריד את מחירי הגז, אבל מעבר לזה יש לנו חובה מכוח האינטרס הציבורי שאנחנו מייצגים".