בזק וספקיות אינטרנט במגעים על אסדרת נהלי עבודה ברשת הסיבים

לקראת ביטול הפיצול בין ספק לתשתית בשוק התקשורת, ספקיות אינטרנט פנו לבזק ויזמו שיחות על הצעת מדף מוסכמת שתקבל את אישור משרד התקשורת ותאפשר להן לפעול ברשת הסיבים שלה

בניין בזק / צילום: Reuters, Amir Cohen
בניין בזק / צילום: Reuters, Amir Cohen

מגעים ראשוניים של בזק עם ספקיות אינטרנט כדי להגיע להבנות על הצעת מדף שתוגש למשרד התקשורת במסגרת הרפורמה לביטול הפיצול באינטרנט בין ספק ותשתית. בבזק מאשרים שהחלו שיחות בנושא עם הספקיות.

המטרה בשיחות היא להציג בפני משרד התקשורת מודל שמסדיר את היחסים בין בזק והספקיות לגבי השימוש ברשת שלה ואת מערכת היחסים הכוללת בין הצדדים. בסוף התהליך, שאמור להימשך תשעה חודשים, בזק תוכל לקבל רישיון ISP (ספק אינטרנט) והפיצול יבוטל.

מערכת היחסים בין הספקיות לבזק מוסדרת היום באמצעות השוק הסיטונאי, שקובע בדיוק את התנאים שלפיהן מתחרותיה של בזק יכולות להשתמש בתשתית שלה - כולל המחירים. אלא שבעקבות הרצון של משרד התקשורת לסיים את הפיצול באינטרנט בין ספק לתשתית, המשרד רוצה לחדד את מערכת היחסים בשוק הסיטונאי בהתאמה לרשת הסיבים.

במקום לקבוע בעצמו את התנאים החדשים לעבודה על תשתית הסיבים של בזק, החליט המשרד לנקוט במדיניות חדשה לפיה הצדדים יגיעו להבנות בינם לבין עצמם וזאת מתוך הבנה שהצדדים יידעו לעשות זאת טוב יותר. אם הצדדים לא יגיעו להבנות, משרד התקשורת יידרש להכריע כיצד העסק יעבוד.

בבזק פסימיים לגבי הסיכוי להגיע להצעת מדף עם מישהי מהספקיות. הנחת העבודה בבזק היא שהספקיות יערימו קשיים במכוון על מנת לדחות ככל האפשר את המועד שבו בזק תוכל לספק שירותי ISP ישירות ללקוחות. במשרד התקשורת מכירים את החשש של בזק ואומרים שבכל מקרה הם לא מתכוונים לאפשר לאף צד לשחק עם ההצעה, ואם הצדדים לא יגיעו להבנות המשרד יתערב.

בקרב הספקיות יש מי שיזמו פנייה לבזק מתוך רצון טוב וניסיון להגיע לתוצאות הכי טובות שניתן, אך יש כאלו שמערכת היחסים שלהן עם בזק מעורערת ולאורך השנים האחרונות ניסו בכל דרך לחבל באפשרות שהחברה תקבל רישיון ISP, ומשרד התקשורת מודע גם לכך. זו כאמור הסיבה שבבזק מעריכים שללא התערבות משרד התקשורת יהיה קשה מאוד להגיע להצעת מדף מוסכמת.