דין אחד לאביתר, ודין אחר למג'אר

היישובים הדרוזים סובלים מתכנון ירוד שהופך את התושבים לעבריינים בפוטנציה המשלמים קנסות עצומים בכל פעם שהם מנסים לבנות בית או חדר כדי שיוכלו לחיות • בו בזמן המדינה מכשירה מאחזים בלי להניד עפעף - מה קרה לשוויון בפני החוק?

הכפר הדרוזי עספיא / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials
הכפר הדרוזי עספיא / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

מה שהניע אותי לכתוב שורות אלה זו העובדה שזה הרגע יצאתי מאולם בית משפט השלום, שם ייצגתי "נאשם" תושב כפר חורפיש בעבירה של הפרת צו שיפוטי, על כך שלא מילא צו להריסת ביתו, ונגזרו עליו עונשים שונים ולרבות תשלום קנס בסך 30 אלף שקל.

לאחר צאתי מבית המשפט, עליתי לרכבי, והתבשרתי למשמע בחדשות כי הושג הסכם בין הממשלה לבין אנשי אביתר, ולפיו ככל הנראה הממשלה מתכוונת להכשיר את הבנייה הבלתי חוקית במצפה במהלך התקופה הקרובה, ועד אז היא תציב חיילים שישמרו על המצפה שנבנה באופן לא חוקי.

מיד עשיתי בראש השוואה בין המקרה של הלקוח שזה עתה ייצגתי, שהוא פנסיונר של מערכת הביטחון לאחר ששירת 20 שנה במערכת, וכל פשעו הוא שבנה מעל לבית הוריו, "בית שנבנה משנת 1940", שני חדרים על מנת שיהיה לבנו הבכור פינה לגור בה יחד עם זוגתו. אגב, הבן הזה משרת כיום ביחידה שלא אוכל לנקוט בשמה בשל הסיווג הגבוה שלה, ואחיו משרת ביחידה לא פחות מסווגת.

הבנייה היא כמובן על בית ההורים שנבנה לפני קום המדינה על קרקע פרטית לחלוטין. אלא מה, בשנות ה-60 המאוחרות, החליטו גורמי התכנון להכין תוכנית מתאר ליישוב חורפיש, המתכנן החליט שיש לתכנן כביש עוקף לגרעין היישוב חורפיש, אולם לא שם לב שהוא מותח את הקווים של הכביש העוקף על עשרות בתים קיימים שנבנו מלפני קום המדינה.

אם הדבר היה קורה היום, המתכנן הזה היה צריך לתת את הדין על מעשה רשלני חמור.

בשל אותם שני קווים שמתח המתכנן, האיש הזה וכמוהו אלפי ואולי עשרות אלפי אזרחים נורמטיביים בחורפיש, מג'אר ובכל הכפרים הדרוזיים, נחשבים עבריינים, ומוטלים עליהם מדי תקופה קנסות כבדים מנשוא, והכל בגלל שבנו על קרקע פרטית שלהם, אולם לא ידעו על שני הקווים שמתח המתכנן בשנות ה-60 על גבי בתים שירשו מהוריהם ושנבנו לפני קום המדינה.

המצער הוא שמאז לא מצליחים כל גורמי התכנון לתקן את המעוות, ולתקן את תוכניות המתאר בהתאם, ומנגד הוועדות לתכנון והבנייה האמונות על תיקון הטעויות, מגישים כמידי בוקר עשרות אם לא מאות כתבי אישום, ובתי המשפט מטילים קנסות כבדים ללא רחמים, מלבד הפיכת אוכלוסייה שלמה נורמטיבית לחלוטין לעבריינית בעל-כורחה.

מספר רגעים לאחר סיום המהדורה תהיתי, מדוע כשהממשלה רוצה, לוקח לה 10 דקות להכשיר ישוב לא חוקי ולוקח לה 50 שנה לתקן עוול תכנוני שמוסדותיה גרמו לאוכלוסייה הדרוזית.

ואין מנוס מהמסקנה שדין אחד לאביתר, ודין אחר לכפר מג'אר וליתר הכפרים הדרוזיים.

הכותב הוא ראש מועצת חורפיש, לשעבר יו"ר פורום הרשויות הדרוזיות