אמזון | פיצ'ר

האימפריות שג'ף בזוס בנה עד כה

בזמן שמייסד אמזון מפנה את כיסא המנכ"ל, החברה מתרחבת יותר מאי-פעם

ג'ף בזוס, מייסד אמזון / צילום: Associated Press, John Locher
ג'ף בזוס, מייסד אמזון / צילום: Associated Press, John Locher

בתוך 27 שנים, הפך ג'ף בזוס את אמזון לחברת ענק שכוחה והשפעתה מהדהדים בכמה תעשיות. בשנים האחרונות הונו של בזוס ושל החברה הרקיעו שחקים וככל שגדל הביקוש לעסקי הליבה של החברה, קניות באינטרנט, היא גם הצליחה במחשוב ענן והתרחבה בהצלחה לתעשיות הבידור והפרסום. בד בבד עם צמיחת הכוח והשאיפות של אמזון, החברה הרחיבה את היקף המועסקים בה באופן חסר תקדים והרחיבה את טביעת הרגל שלה בכל ארה"ב.

החל מהשבוע כשבזוס פורש מתפקיד המנכ"ל והופך ליו"ר בפועל, ייכנס מייסד אמזון לחיים הכוללים חקר חלל, פילנתרופיה והוצאות ראוותניות על נכסים וצעצועים חדשים. בעוד הוא מעביר את הניהול היומיומי של החברה למנכ"ל שירותי הענן של אמזון, אנדי ג'אסי, הנה מבט על האימפריות הפרטיות והמקצועיות שהקים:

 
  

זרועות עסקיות ארוכות

אמזון שולטת בתחום הקמעונאות, שם היא אחראית לכ־41% מכל המסחר המקוון, על פי חברת המחקר eMarketer. אבל החברה גם הייתה חלוצה בתחום שירותי מחשוב הענן והיא כוח מרכזי בעולם הפרסום, בו היא מתחרה ראש בראש עם ענקיות הפרסום גוגל ופייסבוק.

 
  
 
  

בשנים האחרונות, אמזון חצבה לעצמה דרך עמוקה יותר אל תוך החיים היומיומיים של האמריקאים דרך שירותי הסטרימינג והמכשירים חכמים, קטגוריות בהן היא שמרה על נתח שוק נאה אפילו בזמן שהתחרות התחממה. הרמקול החכם "אלקסה" ושירות מכשירי הסטרימינג Fire TV מדורגים באופן שגרתי בין המוצרים המוכרים ביותר באתר של אמזון. בין היתר, הודות להנחות קבועות.

 
  

עוד ועוד עובדים 

מעטות החברות, אם יש כאלה, שאפילו מתקרבות למאמצי ההעסקה של אמזון בשנה האחרונה. החברה הוסיפה יותר מ־500 אלף עובדים בכל העולם בשנת 2020 ובשנים הקרובות היא עשויה לעקוף את וולמארט כמעסיקה הגדולה בארה"ב.

על מנת למלא את הביקוש, פתחה אמזון מרכזי חלוקה בקצב מסחרר ברחבי המדינה, כחלק מהמאמץ לשלח חבילות ללקוחות בתוך יום אחד או פחות.

לאמזון היו כמה סבבי חיפוש של העסקת עובדים. באביב 2020, שכרה החברה עוד 175 אלף עובדים כדי למלא את העלייה בביקוש שנגרמה בגלל המגפה, ואחר כך הודיעה ש־125 אלף מהעובדים האלה יכולים לעבוד בחברה באופן קבוע. בספטמבר הוסיפה עוד 100 אלף עובדים בארה"ב ובקנדה. ובמאי, הכריזה על הוספת 75 אלף עובדים נוספים.

החברה גם הגדילה את מס' המנהלים בה. היא הודיעה על הוספת כ־3,000 עובדים בשדרת הניהול שלה באזור בוסטון. ביוני, הוסיפה עוד 800 משרות לשירותי הענן של אמזון ברדמונד, וושינגטון. אמזון הודיעה שכ־130 אלף תוך 950 אלף העובדים האמריקאים שלה עובדים כיום במשרדי ההנהלה.

 
  

הצלחה בהוליווד

אמזון נכנסה לתעשיית עשיית הסרטים ב־2010 דרך השקת "אולפני אמזון". האולפן, שכיום הוא כבר מפיק מוכר ומפיץ של סרטים וסדרות, זכה להכרה כשחווה הצלחה באוסקרים והוציא כותרים ייחודיים עם שחקנים מובילים כמו מייקל ג'ורדן. בשנים האחרונות הגבירה אמזון את ההשקעה במחלקה הזו של החברה.

כמה מהכותרים המוכרים ביותר של אמזון כוללים את "גברת מייזל המופלאה", סדרה על עקרת בית בשנות ה־50 שהופכת לקומיקאית. הסדרה רצה שלוש עונות והפכה לאחת המזוהות ביותר עם אמזון. היא זכתה בכמה פרסים כוללה גלובוס הזהב, אמי וגילדת השחקנים.

השנה, הסרט מ־2020 "צלילי המטאל" על מתופף שמתחיל להתחרש קיבל שני אוסקרים. ההכרה הזו מתווספת לכותרים זוכי אוסקר קודמים, כמו "מנצ'סטר ליד הים" משנת 2016.

 
  

אקלים, חלל ויאכטות

בזוס עצמו מתכנן לטוס לחלל ב־20 ביולי בחללית, שנבנתה על ידי חברת הטילים שלו, Blue Origin. זו תהיה הטיסה המאוישת הראשונה של החברה. חוץ מהחלל, בזוס נע בהדרגה לחייו לאחר המנכ"לות, הכוללים נדבנות בנושא האקלים ואימוץ של חיי הזוהר ראוותניים. בזוס עומד בראש הרשימות של האנשים העשירים ביותר, עם שווי של כ־200 מיליארד דולר, על פי מדד המיליארדרים של בלומברג.

בפברואר 2020, בזוס הכריז שהוא מתכנן השקעה של 10 מיליארד דולר במלחמה בשינוי האקלים דרך "קרן בזוס לכדור הארץ" שלו. יעד ההשקעות של 791 מיליון הדולר הראשונים נחשף כבר בנובמבר האחרון.

משקיע בנדל"ן

בזוס בנה פורטפוליו של דירות מגורים ברחבי המדינה, בהן השקיע יותר מ־300 מיליון דולר. חוץ מביתו באזור סיאטל, קנה בזוס בתים בלוס אנג'לס, וושינגטון ואזור ניו יורק. יש לו גם יותר מ־300 אלף אקר במערב טקסס, ממנו הוא "שומר" מקרוב על אחד מהמטות של חברת Blue Origin.

חוץ מנכסי מקרקעין, מכר בזוס מיליארד דולר במניות אמזון כל שנה על מנת לממן אתBlue Origin. לפני שנים, נתן לפחות 42 מיליון דולר למימון קבוצת Long Now Foundation, שפועלת להטמין עמוק בתוך הר שעון שנועד להחזיק מעמד אלפי שנים במערב טקסס.

כמו כן, בבעלותו של בזוס לפחות מטוס אחד מדגם Gulfstream G650ER, שיש לו לרוב טווח של 7,500 מיילים ימיים ויכול לשאת 19 נוסעים.

לאחרונה רכש בזוס יאכטה שתושלם בקרוב ואמורה להיות באורך 130 מטר. היאכטה עצמה מצוידת בעוד יאכטה קטנה יותר, התומכת בה ומכילה בעצמה מנחת מסוקים, כך דווח בסוכנות הידיעות בלומברג. בשנת 2019, היה בחופשה על כלי שיט דומה.