השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג יוצאת נגד הארכת חוק הותמ"ל

במכתב ששלחה לשרת הפנים איילת שקד, טוענת זנדברג כי אין מחסור במלאי התכנוני של יחידות דיור, כי יצירת מלאי תכנוני לא הובילה עד כה להורדת מחירי הדיור ומימוש יחידות הדיור לבנייה, וכי תכנון עוקף ועדות תכנון מוביל לתכנון לקוי תוך פגיעה במרקם העירוני ובטבע • שקד: "החוק יעלה ביום ראשון בוועדת שרים לחקיקה"

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

השמועות על כך שבכוונת שרת הפנים איילת שקד להביא את הצעת חוק הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) המתוקנת לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה כבר ביום ראשון הקרוב, מעוררות תגובות נסערות.

כזכור, המטרה המוצהרת של חוק הותמ"ל, שחוקק בשנת 2014, הייתה "קידום יעיל ומהיר של תוכניות בנייה לדיור ביחס למתחמי קרקע, שהוכרזו על-ידי הממשלה כמתחמים מועדפים לדיור, זאת במסגרת הליך תכנוני מיוחד הנותן עדיפות ברורה לפיתוח באדמות מדינה". לשם כך ניתנו לוועדה מרבית הסמכויות של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה וכן סמכות לאשר תוכניות שהוראותיהן גוברות על הוראות הקבועות בתוכניות מתאר ארציות אחרות, עם סייגים אחדים.

ואולם תוקף החוק לא חודש מאז חודש מאי 2020, כך שהוועדה פועלת למעשה ללא סמכויות ודנה אך ורק בתוכניות ישנות. כל הניסיונות שנעשו עד כה לדון בחידוש החוק לא יצאו לפועל.

זנדברג: "אין מחסור במלאי התכנוני של יחידות דיור"

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, פרסמה הבוקר (ג') מכתב ששלחה לשרת הפנים איילת שקד, היוצא נגד היוזמה להארכת חוק הותמ"ל. לדברי זנדברג, "עם כינונה של ממשלה חדשה, מתחדשת היוזמה להאריך את פעילותה של הותמ"ל - והפעם במתכונת רחבה, בעייתית במיוחד".

במכתבה טוענת זנדברג כי אין מחסור במלאי התכנוני של יחידות דיור, כי יצירת מלאי תכנוני לא הובילה עד כה להורדת מחירי הדיור ומימוש יחידות הדיור לבנייה, וכי תכנון עוקף ועדות תכנון מוביל לתכנון לקוי תוך פגיעה קשה במרקם העירוני וגם בטבע. לדבריה, "מוסדות התכנון יכולים לתת את המענה לכלל צורכי התכנון מתוך ראייה ארצית רחבה".

השרה זנדברג ריאלית ומודעת לכך שחוק הותמ"ל יוארך ככל הנראה, ולכן היא מציעה סדרה של הצעות אופרטיביות שיגבילו את כוחה של הוועדה. בין היתר היא מדברת על הארכת חוק הותמ"ל לשנה אחת בלבד, התמקדות בתכנון למגזרים הערבי והחרדי וקידום התחדשות עירונית, תוספת נציגים לוועדה וייעוץ סביבתי של משרדי התחבורה והסביבה.

התיקון המוצע המעניין ביותר הוא הכפפתה של הותמ"ל לתמ"א 1 ולתמ"א 35. המשמעות של הסעיף האחרון היא שעוצמתה של הוועדה שמבוססת על כך שהתוכניות שלה גוברות, או לא תלויות כביכול, בתוכניות מתאר ארציות מאושרות, תילקח ממנה.

עם פרסום מכתבה של השרה להגנת הסביבה פנינו לשרת הפנים שקד בבקשת תגובה. נמסר לנו כי "חוק הותמ"ל יעלה ביום ראשון בוועדת שרים לחקיקה בצורה מאוזנת ויאזן בין הצרכים השונים של משרד הבינוי והשיכון, המשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות".

המגזר החקלאי: "לישראל אין פריבילגיה להפקיע קרקע חקלאית ולפגוע בכושר הייצור"

ראשי המועצות האזוריות והתנועות המיישבות פנו שלשום (א') לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב ולשר הביטחון בני גנץ בבקשה למנוע את קידום חוק הותמ"ל. על המכתב חתומים בין היתר: שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים; עו"ד עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים; דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים ונשיא המגזר העסקי; וניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית.

לדבריהם, "דווקא היום, לאחר משבר הקורונה, ברור לכולם כי על מדינת ישראל להיות עצמאית בייצור המזון הטרי לתושביה. כשמחקרים מראים כי בעשור הבא כבר צפוי משבר עולמי במזון, למדינת ישראל אין פריבילגיה להפקיע קרקע חקלאית ולמנוע ביכולת הייצור, בוודאי לא כאשר ניתן למצוא חלופות".

החברה להגנת הטבע: "ועדה שלא סופרת את הציבור"

לדברי דרור בוימל, מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע, "נתנו לוועדה ממשלתית אחת - הותמ"ל - סמכויות נרחבות וקיצוניות בתכנון מתחמי דיור, ויצרו ועדה שלא סופרת את הציבור, פוגעת בטבע ובשטחים הפתוחים, בחקלאות וביערות, ועדה שיוצרת כשלים תחבורתיים הרסניים, שלא מבטיחה טיפול בזיהומי קרקע ולא מוודאת את קיומם של פתרונות ביוב, מתעלמת מסוגיות חברתיות ומייצרת נזק אדיר לטווח הבינוני והארוך, בלי לתת מענה בטווח הקצר, והכול בשם 'פתרון משבר הדיור'.

"ומה שרי הממשלה מציעים כעת לעשות? לחוקק מחדש את חוק הותמ"ל ההרסני, למרות שהבלוף של הותמ"ל כבר נחשף. לא היצע התכנון הוא הגורם לעליית מחירי הדיור - הבעיה היא בביצוע, ובתחום זה יש הרבה מה לעשות. אם רוצים לשפר ולייעל את הליכי התכנון, יש לתגבר את המשאבים המקצועיים העומדים לרשות ועדות התכנון המחוזיות, ולא להקים מחדש ועדה הרסנית ומיותרת. שיפסיקו לעבוד על הציבור".