עשרות יישובים נותרו ללא אינטרנט מהיר, מה גרם להוט להסתער עליהם?

יישובים בפריפריה נותרו ללא סיבים אופטיים של בזק, אך לגלובס נודע כי מיזם IBC, בהובלת הוט, מתכוון להתמודד בהם • המוטיבציה: מימון נדיב ממשרד התקשורת

פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock
פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock

מיזם הסיבים האופטיים IBC, שכולל את הוט, סלקום וחברת החשמל, מתכוון להתמודד על פריסת סיבים ביישובים שבזק ויתרה עליהם בגלל חוסר כדאיות כלכליות. מדובר על מאות אזורים שלא היו כלכליים לפריסה לבזק שוויתרה עליהם, אבל ייתכן כי במסגרת מדיניות משרד התקשורת לתמרוץ הפריסה באותם אזורים, ל-IBC זה ישתלם.

בתוך כך, הוט הפכה להיות הקבלן הראשי של הפרויקט, וזאת כחלק מהתנאים לכניסתה כשותפה במיזם. הפיכתה של הוט לקבלן המשנה המרכזי דחקה את חברת החשמל, שהפכה לקבלן ביצוע קטן יחסית.

סלקום כמעט וחדלה לגמרי מעבודת הקבלנות בפרויקט. כרגע מסתמן שמקרב המפעילים הגדולים ב-IBC, היא החברה שמגלה הכי הרבה עניין בפריסה ובהשתתפות במכרזים, והשאלה האם פרטנר תתמודד על אזורים אלה אינה ברורה כרגע.

הסיכוי והסיכון

אזורי התמרוץ הוא השם לאותם מקטעים שבזק ויתרה על הפריסה בהם וייצאו למכרזים למפעילים.

מדובר באזורים לא כלכליים לבזק, וספק אם יהיו כלכליים לכל מפעיל אחר, אך בשיטת המכרז של משרד התקשורת שבעצם מעניקה למתמודד כסף כדי שיפרוס, ייתכןכי הדבר יהיה כדאי לחלק מהמפעילים, ובדיוק בכך מתמקדת כרגע העבודה שנעשית ב-IBC. האזורים שבזק ויתרה עליהם הם בעיקר שכונות ביישובים חרדיים וערביים, אזורי תעשייה וקיבוצים.

מאיפה מגיע הכסף הזה שמתמרץ את מיזם הסיבים להגיע לאותם אזורים? מדובר בתמלוגים שמשלמים המפעילים עבור קרן ייעודית שנקבעה במתווה משרד התקשורת לפריסת סיבים אופטיים. המכרז בנוי בצורה כזו שמפעיל שיציע את המחיר הנמוך ביותר עבור פריסה באזור מסוים - יזכה בו.

השיטה מעניקה לכאורה תמריץ להשקעה, אבל מאידך המפעיל הזוכה צריך לבחור בצורה קפדנית את האזור ולוודא שכדאי להשקיע בו ושיש בו לקוחות. אם לא, הוא מקבל אומנם כסף עבור הפריסה, אך הוא מחויב להמשיך ולתחזק את הרשת בכל מקרה. גם אם אין מספיק לקוחות, וזה לא כלכלי עבורו.

תמריץ נוסף

סיבה נוספת למוטיבציה של IBC היא ההסכם לכניסתה של הוט כשותפה. הוט התחייבה לרכוש 25% מהמנויים בכל שנה במסגרת הכניסה שלה לפרויקט, ובמילים אחרות, בין אם צירפה מנויים חדשים ובין אם לא, היא אמורה לשלם את חלקה כל שנה. מכאן ניתן להבין את הדומיננטיות של הוט בתכנון ובביצוע של הפרויקט.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "כל ההחלטות שמתקבלות הן על בסיס עסקי טהור, מכיוון שחברת החשמל היא בעלת אינטרס רווחיות בחברת IBC, בדיוק כשאר השותפות, ואי לכך, שיקול הרווחיות הוא מעל הכול. חברת החשמל שותפה מלאה בכל ההחלטות, ועמדתה המקצועית והפיננסית היא חלק אינהרנטי בקבלת ההחלטות של IBC".