יצחק הרצוג בנאום ההשבעה: "הניכור מעמיק מיום ליום"

נשיא המדינה ה-11 יצחק הרצוג נשבע אמונים למדינת ישראל בכנסת • אחרי הנאום במליאה, הרצוג יגיע לבית הנשיא - שם ייערך טקס חילופים עם הנשיא היוצא ראובן ריבלין • הרצוג בנאומו: "בימים האלה, כל מנהיג ציבור חייב לנהוג באחריות"

השבעת יצחק בוז'י הרצוג לנשיא המדינה בכנסת / צילום: יוסי זמיר
השבעת יצחק בוז'י הרצוג לנשיא המדינה בכנסת / צילום: יוסי זמיר

17:25

הנשיא הטרי הרצוג הקדיש חלק מדבריו לנושא הגרעין האיראני: "בתפקידי כנשיא המדינה אני מתחייב לסייע לממשלת ישראל - לכל ממשלה - בהגנה על צדקתה של ישראל בעולם ועל זכותה להגן על עצמה. לסייע ולהיאבק באנטישמיות ובשנאת ישראל ובהשגת השלום המיוחל עם שכנינו. לעמוד לצידם של חיילי צה"ל ומפקדיו, גם במאבקים הניטשים בזירה המשפטית הבין-לאומית ובמאבק מול האיומים האסטרטגיים כנגד ישראל, ובראשם תוכנית הגרעין של איראן".

"לחברינו בעולם, ובראשם ידידתנו הגדולה ארה"ב, אני אומר מכאן, מדינת ישראל ניצבת איתן לצידכם בחזית הבין-לאומית בהתמודדות עם האתגרים הגדולים והמורכבים שניצבים בפני האנושות. בהם מגיפה שהכתה בעולם כולו ועודנה איתנו; הטכנולוגיה שמתפתחת בקצב מהיר כל כך - שחייבת להיות מכוונת לפיתוח וקידום הישגים אנושיים, ולא להפצת שנאה והסתה; ומשבר האקלים, שמחמם את כדור הארץ שלנו ומחייב את העולם כולו להתעורר ולשנות הרגלים. ראו בנו שותפים מלאים במאמצים אלה".

17:18

הנשיא הנכנס הרצוג פנה בנאומו לחברי הכנסת ואמר: "ראש ממשלת ישראל הראשון, דוד בן גוריון, נהג לומר ש'מולדת אי אפשר לקנות בכסף או לכבוש בחרב. צריך אתה ליצור אותה בזעת אפיך'. ואני אוסיף - לשמור עליה בזעת אפיך. זה בדיוק מה שבכוונתי לעשות. זו האחריות שלנו - זו משימת דורנו במדינת ישראל. זו שליחותי, משימת כהונתי, לעשות הכל כדי לבנות את התקווה מחדש.

הצעד הראשון הוא לעצור את הפחד. הפחד הוא זה אשר גוזל מאיתנו את התקווה. הוא מייצר חשדנות תהומית ומאכל את האמון בינינו ובתוכנו. הוא נפוץ מדי ונפיץ מדי ומתודלק בעיקר במילים. מילים, שכולנו נוטים, לעיתים, להקל ראש בכוחן. טועים לחשוב, שהשפעתן חולפת עם תומו של נאום, כתיבת פוסט, סינון קללה.

לכן בימים האלה, כל מנהיג ציבור חייב לנהוג באחריות, להיות קול ממתן ומרגיע, להקפיד ולהיזהר בדבריו. להבטיח את חופש הביטוי - ולמנוע, בכל מחיר, את חופש השיסוי".

"עלינו להפסיק לראות בהבדלים ביננו מכשלה, הם בעצם מקור כוחנו. בזכותם העוצמה הישראלית נגלית במלוא עזה", המשיך הרצוג. "הרי לא היינו מי שאנחנו - ללא המגוון האנושי והרעיוני העצום שהתקבץ כאן. פסיפס בו שזורות יחד המשפחתיות הישראלית, התושייה והאופטימיות. שזורים עקרונות הצדק, הסולידריות, החמלה והערבות ההדדית, שהם מרכיביה של חברת מופת. שזורות בו החדשנות, הנחישות והדבקות במשימה. לכן, עודני מאמין בנו. אני מאמין שזה אפשרי. זה במרחק הושטת יד זה לזו".

17:12

הרצוג קרא לאחדות בקרב אזרחי ישראל: "'נשיא של כולם'. בימים כתיקונם, זו משימה הנשמעת כמעט כנאיבית. אך הימים האלה, לצערי, אינם ימים כתיקונם. אלה הם ימים בהם הממלכתיות ניגפת בפני הקיטוב. ימים בהם האתוס המלכד והערכים המשותפים שבריריים יותר מתמיד".

"ימים לא פשוטים, המגיעים לאחר שנתיים וחצי של מערכות בחירות סוערות שרדפו זו את זו, משבר פוליטי שלא היה כמותו במדינת ישראל. משבר, שההיסטוריה של העת המודרנית מלמדת אותנו, שהצליח בעבר להחריב אומות ותיקות ומבוססות הרבה יותר ממדינת ישראל הצעירה, רק בת 73".

"גם לוח השנה קורא לנו לעצור", הוסיף הרצוג, "שהרי ימים אלה הם ימי בין המצרים. ימים בהם אנו מצווים לזכור ששנאת חינם היא שהביאה לחורבנם של הבית הראשון והבית השני. אותה שנאת חינם, אותם פלגנות וקיטוב, אשר גובים מאיתנו מחירים כבדים מאוד - גם היום, בכל יום.

"המחיר הכבד מכולם הוא הכרסום בחוסן הלאומי שלנו: כשכל קבוצה חשה מאוימת, כשכל אחד מתכנס בעמדותיו ובהשקפותיו - ובטוח שהצדק רק איתו, הניכור מעמיק מיום ליום. ניכור בין אנשים ובין קבוצות, שעלול חלילה להידרדר לכדי ניכור בין אזרחים למדינתם".

17:10

הרצוג התייחס בנאומו גם לסוגיית השבת השבויים והנעדרים: "אני מתפלל, יחד עם הציבור הישראלי כולו, לשובם של הדר גולדין ואורון שאול, בנינו שלחמו על הגנת המולדת ולא שבו, והגיעה העת שיחזרו הביתה, ואיתם כלל נעדרי מערכות ישראל, ואברה מנגיסטו והישאם א-סייד, אזרחי מדינת ישראל, הנמצאים בשבי".

17:08

הנשיא הנכנס יצחק בוז'י הרצוג נושא בשעה זו את נאום ההשבעה שלו במליאת הכנסת. הרצוג פתח בדברי תודה לקודמו בתפקיד, הנשיא העשירי ראובן ריבלין.

"רובי, ידעת להדביק באהבתך את נפלאות הארץ הזו, את בניה ובנותיה; ייצגת בכבוד רב את מדינתנו במשפחת העמים, כולל בחודש האחרון לכהונתך. זיהית בכאב את קווי השבר בחברה הישראלית; הצבת מראה בפנינו, גם אם מראותיה לא תמיד נעמו לכולנו", אמר הרצוג. "חברי היקר, תודה לך על העצות הטובות שהשאת לי, לכל אורך שנות היכרותנו הארוכות, וביתר שאת בשבועות האחרונים מאז היבחרי".

הרצוג איחל הצלחה לממשלת ישראל ה-36, וגם לראש האופוזיציה בנימין נתניהו. "אני גאה בדמוקרטיה הישראלית ובאופן בו התנהל תהליך חילופי השלטון, שהתקיים כאן לפני שלושה שבועות. כמו הציבור הישראלי כולו, גם אני מייחל ליציבות, לצמיחה ולביטחון, שיביאו ימים טובים לכולנו", ציין.

17:00

נשיא המדינה ה-11 יצחק הרצוג נשבע אמונים למדינת ישראל ונכנס רשמית לתפקידו.

השבעת יצחק בוז'י הרצוג לנשיא המדינה בכנסת / צילום: יוסי זמיר
 השבעת יצחק בוז'י הרצוג לנשיא המדינה בכנסת / צילום: יוסי זמיר

16:57

הנשיא היוצא ראובן ריבלין פנה להרצוג ואמר: "מי ייתן ותהיה לעם לרועה באהבה, בבינה ובדעת. בנאום ההשבעה שלי התפללתי, כי הלוואי ותהיה לי הזכות ללמוד וללמד, הקשבה, שותפות ותקווה. את כל אלה אני מאחל גם לך".

ריבלין הודה לאזרחי ישראל: "אתם הנשמה היתירה של מדינת ישראל. תודה לכם על הזכות שנתתם בידי, לשרת אתכם כנשיא העשירי של מדינת ישראל. תודה לכם על אינספור רגעים של התרגשות עצומה. של צחוק ובכי. של אהבה. של חזון ותקווה".

הוא פנה למשפחתו ופרץ בבכי: "תודה לנחמה שלי. שאליה אני מתגעגע בכל יום ויום. תודה לבנות ולבנים שלי. תודה לנכדים ולנכדות שלי. עכשיו אני חוזר להיות, אבא וסבא רק שלכם, בגאווה אדירה. הייתי בן תשע כשקמה מדינת ישראל. אז, ראיתי את דגל ישראל, כחול ולבן, מונף לראש התורן. בשבילי, מדינת ישראל, לעולם לא תהיה דבר מובן מאליו. יחי נשיאה ה-11 של מדינת ישראל. תחי מדינת ישראל".

16:55

הנשיא ריבלין בנאומו: "מדינה יהודית היא לא דבר מובן מאליו. מדינה דמוקרטית היא לא דבר מובן מאליו. לא תהיה ישראל אם היא לא תהיה דמוקרטית ויהודית, יהודית ודמוקרטית, בדיבור אחד. המתח הפנימי שמבעבע בנו, בין שלמות העם, לשלמות החברה, לשלמות הארץ, הוא מחלוקת שסופה להתקיים, רק אם לא נתכחש לה. נצליח, רק אם נדע להחזיק במורכבות - ולדחות את הפשטנות, שהיא תמיד מפתה כל כך. נצליח, רק אם נדע להחזיק במתח הזה, למצוא בתוכו את האיזונים והפשרות, רק אז, נוכל לשמור על הנס הזה, שהוא הבית שלנו".

הנשיא היוצא ראובן ריבלין בנאומו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 הנשיא היוצא ראובן ריבלין בנאומו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"אנחנו חיים בעידן של מפנה במזרח התיכון", המשיך ריבלין. "לישראל תפקיד מרכזי בעיצוב הסדר האזורי, גם בהיבטים הביטחוניים והמדיניים, אבל גם בהיבטים הכלכליים והחברתיים. במציאת פתרונות להתמודדות עם מצוקות המים, המזון והבריאות. בהתמודדות עם סכנות משבר האקלים והסביבה. זאת הדרך ועלינו להמשיך וללכת בה, עם כל שכננו, בתוככי ישראל ומחוצה לה".

נמצא את הדרך לחיות יחד 

"אני מאמין, שאם אנחנו נצליח לחיות פה יחד, יהודים וערבים, נמצא את הדרך לחיות יחד, בין הים לנהר הירדן ובאזור כולו", הדגיש ריבלין. "אנחנו מוכרחים להגביר את האמון, כדי לאפשר לילדינו עתיד אחר. צעד צעד. לא באוטופיה, לא נגד ההיסטוריה. מדינת ישראל הייתה ותמשיך להיות ההוכחה לשכנותיה, שאפשר להתמודד עם אתגרים ביטחוניים קיומיים - ועדיין להיות דמוקרטיה. שאפשר להחזיק בחרב ביד האחת ועדיין, לראות בעקרון היהודי והדמוקרטי הנעלה מכולם: כבוד האדם וחירותו - ערך קדוש".

16:50

הנשיא היוצא, רובי ריבלין, סיכם את כהונתו: "שבע שנים הן הרבה זמן ובפרט, שבע השנים האחרונות, שאפשר לקפל לתוכן היסטוריה שלמה. בתחילת כהונתי, נשאתי נאום, שזכה לשם 'נאום השבטים'. הוא זכה לשמו, בשל חלקו הראשון, בו שיקפתי את המציאות הדמוגרפית והתרבותית המשתנה בה אנו חיים. ואולם, אילו היו קוראים לנאום על שם חלקו השני, הרי שהנאום הזה היה זוכה לשם, 'נאום השותפות', או נאום התקווה - התקווה הישראלית. שכן, בחלקו השני של הנאום, ביקשתי להציע יסודות פרגמטיים לשותפות, במדינה היהודית והדמוקרטית".

"שבע השנים שלי כנשיא העשירי, היו במפגש עם הרוב, הדומם לעיתים, של החברה הישראלית. לאורכה ולרוחבה של הארץ, מכל השבטים, מכל קשת הדעות", הוסיף ריבלין. "בתום שבע שנים, אני יכול לומר לכם נבחרי הציבור ומשרתיו, בוודאות: יש חברה ישראלית אחת, ורובה ככולה רוצה ומחויבת להפוך את חזון השותפות בתוכנו - למציאות. בעת הזאת, יותר מתמיד, ממלכתיות ישראלית היא שותפות ישראלית. והשותפות הזאת היא עמוד השדרה שלנו. החוסן החברתי, הכלכלי והערכי שלנו".

16:40

יו"ר הכנסת, מיקי לוי, פונה לנשיא היוצא ריבלין בנאומו: "הייתה זו אחת התקופות המורכבות שידע נשיא כלשהו. עמדת באופן נחוש ואמיץ אל מול תופעות של גזענות ושנאה. לא החרשת ולא נדמת. הצבת בפני החברה הישראלית מראה שהיא לא תמיד אהבה להביט בה. דבריך בנאום השבטים שנשאת מתוך אחריות ודאגה כנה לפילוג ולפיצול שמפרקים אותנו, מהדהדים עד עצם היום הזה.

התמודדת ברגישות ובענייניות עם משבר פוליטי כמוהו לא ידעה מדינת ישראל. ניסית לגשר ועשית רבות, במגבלות החוק והתפקיד, כדי למנוע עוד סבבי בחירות. אין לי ספק שקולך החשוב ימשיך ללוות את החברה הישראלית עוד שנים רבות קדימה".

לוי בירך את הנשיא הנכנס הרצוג, והוסיף: "אין לי ספק שתצליח לצקת תוכן משלך לתפקיד הסמלי והחשוב הזה, וכי תממש את תפיסת עולמך החברתית, שמבקשת לסייע יותר מכל לחלשים בחברה". 

"אתה נכנס לתפקידך בתקופה קשה שבה החברה הישראלית מפוצלת ומפולגת מאי פעם. זהו איום קיומי של ממש על מדינת ישראל. סכנה שגדולה אפילו יותר מהגרעין האיראני. אני תקווה כי דווקא בכוח אישיותך ובנועם הליכותך, במתינותך ובשיח המכבד שאתה ידוע בו, תצליח להוביל לשיח חדש ואחר בחברה הישראלית. שיח ענייני שמבוסס על עובדות והשקפת עולם, אבל כזה שמנוהל מתוך כבוד הדדי".

16:30

השבעת הנשיא הנכנס יצחק בוז'י הרצוג במליאת הכנסת החלה. בשעה זו יו"ר הכנסת מיקי לוי נושא דברים.

12:30
זה היום שלו: השבעת נשיא המדינה ה-11 יצחק בוז'י הרצוג תצא אחר הצהריים (ד') לדרך. בשעה 15:45 ייצא הרצוג מבנייני המוסדות הלאומיים בירושלים אל כנסת ישראל לטקס ההשבעה. הרצוג ורעייתו מיכל ייפרדו מאנשי הסוכנות היהודית ברחבת המוסדות הלאומיים, שם ייכנסו אל רכב השרד שיעשה את דרכו אל הכנסת. בשעה ארבע יחל ברחבת הכנסת מסדר הכבוד במעמד יו"ר הכנסת מיקי לוי.

בהשבעה ובטקסים בכנסת יהיו נוכחים ילדיהם של יצחק ומיכל הרצוג - נועם, מתן ורועי. בנוסף, יגיעו גם שני אחיו - יואל ומיכאל, אחותו רונית ובני משפחה נוספים. בקהל המוזמנים תשב אלמנתו של בכיר חיל האוויר, תת אלוף ארלוזור (זוריק) לב ז"ל, שנהרג במלחמת יום הכיפורים ומקום קבורתו בסיני לא נודע. זוריק לב נחשב לנעדר צה"ל הבכיר ביותר במלחמות ישראל. מיכל, רעייתו של הרצוג, היא בת דודה קרובה של משפחת לב מצד אביה.

חברי הכנסת הנכנסים למשכן מקבלים פרח לענידה על דש בגדם, לציון הישיבה המיוחדת להשבעת יצחק הרצוג / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 חברי הכנסת הנכנסים למשכן מקבלים פרח לענידה על דש בגדם, לציון הישיבה המיוחדת להשבעת יצחק הרצוג / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לאחר שיישא נאום בכנסת יעשה נשיא המדינה הנכנס יצחק הרצוג את דרכו לבית הנשיא, שם ייערך טקס חילופים עם נשיא המדינה היוצא ראובן (רובי) ריבלין. במהלך האירוע יעניק הנשיא ריבלין את נס הנשיא לנשיא הרצוג ושני הנשיאים יישאו דברים קצרים. בשל ימי בין המצרים שמציינים בלוח השנה העברי עד לתשעה באב - הנשיא הרצוג לא יעבור לבית הנשיא עדיין אלא רק לאחר הצום. בזמן הזה תעבור הדירה במשכן ריענון וחידוש מסוים לרבות צביעת קירות ותיקונים חיוניים.