על איזה נכס מסוכן ויתרה איטורו בדרך להנפקה ומי שחקן החיזוק החדש והמפתיע שלה?

כדי להגיע לשווי של 10.4 מיליארד דולר, נאלצה פלטפורמת המסחר להקטין משמעותית את המינופים בחשבונותיה • בדרך היא צמצמה חשיפה למכשיר שהיה בעבר בסיס הכנסות מרכזי: חוזי הפרשים, שנחשב לכלי פיננסי מסוכן בקרב הרגולטורים בעולם • וגם, אחרי הבנק הדיגיטילי של ניר צוק, שמואל האוזר מצטרף גם לאיטורו כיועץ

יוני אסיא, מנכ"ל איטורו / צילום: יח"צ eToro
יוני אסיא, מנכ"ל איטורו / צילום: יח"צ eToro

באתר הבית של איטורו (eToro), פלטפורמת המסחר הישראלית-קפריסאית, מתנוססת מודעה בזו הלשון: "67% מהמשקיעים הפרטיים שסוחרים בחוזי הפרשים מפסידים כסף באמצעות שירות זה. שאלו את עצמכם עד כמה טוב אתם מבינים את התחום לפני שאתם נוטלים את את הסיכון הגבוה הכרוך באובדן כספכם".

איטורו מחויבת לפרסם את המודעה מתוקף היותה פלטפורמת מסחר הרשומה בקפריסין. היא קשורה במידת מה לכלי הפיננסי שבאמצעותו החברה צמחה וששימש כבסיס המרכזי להכנסותיה לפחות עד אמצע העשור הקודם: חוזי הפרשים, או CFD -  חוזה שמחירו תלוי בהפרש בין המחיר בפועל למחיר שנקבע בעסקה. 

המינופים קטנו, השווי עלה 

איטורו צפויה לצאת להנפקה ברבעון השלישי השנה. במרץ האחרון ביקשה החברה לצאת להנפקה בשווי של 10.4 מיליארד דולר על ידי מיזוג עם חברת הספאק של בטסי כהן, פינטק אקוויזישן, שכבר מיזגה אליה את פיוניר בשבוע שעבר. 

לגלובס נודע כי בכדי לצמוח ולהגיע לשווי זה, נאלצה איטורו להקטין משמעותית את המינופים בקרב חשבונותיה וכיום עומד סך הנכסים הממונפים מכלל נכסי לקוחותיה על 5% בלבד, כ-400 מיליון דולר. היתר מושקע במכשירים אחרים כגון מניות, מטבעות קריפטו וקרנות סל (ETF). מאז השקת הרשת החברתיות שלה בעשור הקודם, צמחו הכנסותיה פי חמישה באמצעות הוספת אפשרויות מסחר אמיתיות במטבעות דיגיטליים ורכישת חלקיקי מניות שלא באמצעות חוזי הפרשים, בדומה למתחרה רובין הוד.

אחת הסיבות שבגינן צורפו לאחרונה לחברה חדוה בר, לשעבר המפקחת על הבנקים, ושמוליק האוזר, לשעבר יו"ר רשות ניירות הערך, היא בכדי לאתר דרכים על מנת לבזר את המכשירים הפיננסיים בחברה וכן להגדיל את הנראות שלה החברה כלפי רגולטורים אחרים בעולם. בחברה מתכוננים להגביר את הפעילות מול רגולטורים בבריטניה, באירופה ובארה"ב וכן להוציא רשיונות מסחר בסינגפור ובאבו דאבי.

חדוה בר, משנה למנכ"ל איטורו / צילום: רונן פדידה
 חדוה בר, משנה למנכ"ל איטורו / צילום: רונן פדידה

כלי מסוכן ללקוחות ולחברה 

חוזי הפרשים הוא מוצר פיננסי המאפשר לסוחר לרכוש מנייה בעקיפין - כלומר לא ישירות מהבורסה או מפלטפורמת המסחר הבנקאית, אלא באמצעות ברוקר הרוכש את המניה על שמו וזוקף אותה לזכות הלקוח מבלי להעביר לו אותה. כל תזוזה במחיר המניה תשוקף בהון שהשקיע הלקוח בחשבון הברוקר, כך שעליית מחיר המנייה תביא לרווח, וירידה - להפסד.

עבור הלקוח, היתרון הוא האפשרות לרכוש חלקיקי מניות, למנף השקעה על מניה או לבצע עליה שורט. מלבד מניות, ניתן לרכוש חוזי הפרשים גם על מטבעות, סחורות, ETF ומטבעות קריפטו. אך הסיבה להפסדים הרבים של לקוחות קמעונאיים בחוזי הפרשים כפי שהם מתוארים באתר הבית של החברה, נעוצה בעובדה שהם מאפשרים מינוף המגדיל את החשיפה להפסד משמעותי. איטורו איננה הפלטפורמה היחידה שמציעה זאת. גם פלאס 500 הישראלית ו-Trading 212 הבריטית מציעות שירות דומה.

המינוף מאפשר להעלות את הסכום שניתן להרוויח, אך באותה העת גם את סכום ההפסד האפשרי. עבור סוחרי חוזי ההפרשים, ככל שהמינוף גבוה יותר, כך הסיכון גדל עשרת מונים. מדובר בכלי מכניס ורווחי, אבל כזה שנחשב גם לכלי פיננסי מסוכן בקרב הרגולטורים בעולם - תושבי ארה"ב עדיין אינם רשאים לסחור בו ובאוסטרליה הזהירו הרשויות כי מסחר בחוזי הפרשים מסוכן אפילו יותר מהימורים בקזינו או במירוץ סוסים. ולא רק המשקיעים הפרטיים - רמת הסיכון שהוא טמן לעתיד איטורו עצמה היא גבוהה.

עבור חברה כמו איטורו, ניהול מסחר בחוזי הפרשים נושא עימו הוצאות נמוכות יחסית: החברה לא נדרשת תמיד לרכוש את המניות והסחורות שלקוחותיה רוכשים ולתפקד כברוקר בעל סיכון נמוך על ידי "גלגול" הסיכון לגופים חיצוניים. אך בתלות זו קיימים גם סיכונים: חוזי הפרשים הוא מכשיר שכאמור אינו מקובל במדינות רבות, בהן ישראל, והוא חושף את הכנסות איטורו לסיכון הכרוך בשינויים פתאומיים במחירי סחורות או מטבעות, כפי שהדבר השפיע בעבר על הסוחרים בחוזי הפרשים על הרובל הרוסי והפרנק השווייצי בעשור הקודם.

הנגשת המסחר לקהל צעיר

איטורו איננה פלטפורמת מסחר רגילה המציעה חוזי הפרשים ומסחר במטבעות קריפטו. הצלחתה נובעת קודם כל מהנגשת המסחר לקהלים צעירים על ידי הוספת רשת חברתית ודירוג של מובילי דיעה ומשפיענים בתחום ההשקעות. משקיע חדש המצטרף לפלטפורמה יכול ללמוד להשקיע באמצעות מעקב אחר השקעותיהם של אחרים. אך אליה וקוץ בה, המשפיענים המדורגים במדד המרוויחים הגדולים עשויים להיות אלה שביצעו את המינוף הגבוה ביותר, וחיקוי שלהם עשוי גם להניב הפסדים גדולים יותר. על מנת להמנע מכך, איטורו מציינת מהי רמת הסיכון שנוטל כל משפיען בדירוג שלה.

ביקורת נוספת המושמעת על החברה בהיבט זה נוגעת לרווח שמפיקים המשפיענים ממספר מהעוקבים שלהם. ריבוי העוקבים מספק להם עמלה גבוהה יותר, מה שמאפשר להם גם ליטול סיכונים גבוהים יותר ולהגדיל את המינוף, דבר שמשקיע רגיל איננו יכול לעשות.

לזכותה של איטורו ייאמר שהחברה הצליחה להנמיך את מחסום הפחד על ידי מערכת המדמה השקעה "על יבש", כך שמשקיע חדש יכול לתרגל זמן מה לפני השקעה אמיתית.

איטורו רכבה בהצלחה על ההשוואה לרובין הוד ועל גל ההשקעות של המשקיעים הקמעונאיים, אלא שרובין הוד מצהירה על כך שאיננה מאפשרת מסחר בחוזי הפרשים, כאמור מכשיר שאיננו מקובל בשוק האמריקאי. "ברובין הוד הלקוח מחזיק במניה בעצמו וברובין הוד איננו עוסקים בחוזי הפרשים שהיא סוג של פעילות פורקס", מצהירים באתר החברה. "אנחנו איננו עושי שוק, אלא ברוקרים". רובין הוד הגישה בימים האחרונים תשקיף לקראת יציאה להנפקה, אך טרם פרסמה מועד או שווי מוערך.

נכון להיום, לאיטורו 20 מיליון משתמשים רשומים בעולם, בהם מיליונים ב-43 מדינות בארה"ב. מדינות כמו דלאוור, מינסוטה, ניו יורק, נבאדה וטנסי מאפשרות לתושביהן להירשם לאיטורו אך לא לסחור. מדינות קטנות יותר כמו הוואי או טריטוריית איי הבתולה אף אוסרות על תושביהן להפוך ללקוחות איטורו. בכל שאר המדינות בארה"ב ניתן לסחור באיטורו, מלבד האפשרות להשתמש בחוזי הפרשים. להם אף קיימת הטבת הנחה בעמלות שלא מקבלים תושבי מדינות אחרות. כחלק מאסטרטגיית ההתרחבות, בחברה מעוניינים להרחיב את הפעילות המותרת ולהשיק פלטפורמה למסחר חינמי במניות, מה שיגביר את התחרות בינה לבין רובין הוד (הפועלת בארה"ב בלבד) בנישת המסחר במניות ובמטבעות דיגיטליים.

"מיעוט משקיע במוצרים מורכבים"

מאיטורו נמסר: "איטורו הוקמה ב-2007 מתוך חזון לפתוח את השווקים הגלובליים ולאפשר לכל אדם להשקיע בשוק ההון בצורה פשוטה ושקופה. איטורו השיקה את רשת ההשקעות החברתית שלה ב-2011 על מנת לעזור ללקוחות שלה לתקשר זה עם זה ולעקוב אחר משקיעים מובילים, וכן על מנת לאפשר חינוך פיננסי דרך הפלטפורמה. איטורו כיום היא אחת מחברות הפינטק המובילות בעולם ההשקעות במסחר במניות ללא עמלות ובמטבעות דיגיטליים. איטורו פועלת בהתאם לסטנדרטים קפדניים תחת רשיונות פיננסיים מרשויות רגולטוריות מובילות בעולם וביניהן ארה"ב, אירופה, אנגליה, אוסטרליה ועוד. איטורו חווה צמיחה משמעותית בשנים האחרונות, כחלק ממגמה גלובלית של השתתפות רחבה יותר של משקיעי ריטייל בשוק ההון. במסגרת ההתרחבות הגלובלית של החברה, מספר יועצים בכירים הצטרפו לאיטורו ובהם כריס ג'יאנקרלו (לשעבר יו"ר CFTC) שמואל האוזר, סאלו סרדיני (לשעבר מנכ"ל Tradestation - אחד הברוקרים הגדולים בארה"ב) וחדוה בר שמאז הצטרפה לאיטורו כגלובל COO ומשנה למנכ"ל. לאחרונה פרסמה החברה את נתוניה העסקיים לרבעון הראשון של 2021 ופרסמה כי לקוחותיה מחזיקים כ-8.4 מיליארד דולר בנכסים בפלטפורמה. מעל ל-95% מהנכסים מוחזקים במניות, מטבעות דיגיטליים ומזומן ורק מיעוט מלקוחות החברה היום משקיעים במוצרים פיננסיים מורכבים".

שמואל האוזר הצטרף כיועץ

איטורו חשפה במצגת המשקיעים כי שמואל האוזר, לשעבר יו"ר רשות ני"ע, יצטרף כיועץ לחברה. האוזר גם מעורב בהקמת הבנק הדיגיטלי של ניר צוק.

לאיטורו תדמית של פלטפורמה דיגיטלית המנוהלת בידי יזמים צעירים. כדי למתן את התדמית, להגביר את אמון המשקיעים ולסייע לה לגוון את המכשירים הפיננסיים שהיא מציעה, צורפו לשורותיה רגולטורים בכירים לשעבר. בהמשך הדבר גם עשוי לאפשר את כניסתה של איטורו למיינסטרים האמריקאי.

שמואל האוזר / צילום: רפי קוץ
 שמואל האוזר / צילום: רפי קוץ

דרכיהם של איטורו והאוזר הצטלבו כשהחברה הפעילה לובי כדי להעביר חוק שמונע מסחר במכשיר פיננסי שאינה קשורה בו אך שהיה נפוץ בישראל, מסחר באופציות בינאריות, מהלך שהסתיים בהצלחה.

עוד נודע כי לצוות המייעץ הצטרף גם כריסטופר גי׳אנקרלו, לשעבר ראש ה-CFTC, הרשות המפקחת על המסחר בנגזרים בארה"ב.

חדוה בר, לשעבר המפקחת על הבנקים, הצטרפה במפתיע באפריל כסמנכ"לית התפעול הבינלאומית ומשנה למנכ"ל, לאחר ששללה הצעות מבנקים ישראלים. כמי ששימשה בכירה בבנק לאומי, בבנק ישראל ואף ייצגה את ישראל בבנק האירופי, השלב הבא מבחינתה היה הצטרפות לחברת פינטק ישראלית בעלת פעילות גלובלית.