למה קרס הבניין בסרפסייד? יש יותר שאלות מתשובות

שבועיים אחרי הקריסה עדיין לא פורסם דו"ח ראשוני בנוגע לסיבות לה, אבל יש כבר דיווחים על מצבו של הבניין לפני הקריסה

הבניין שקרס / צילום: Associated Press, Gerald Herbert
הבניין שקרס / צילום: Associated Press, Gerald Herbert

חברת הנדסה ודיירים במגדל צ'מפליין טאואר סדרון בסרפסייד, פלורידה, דיווחו במשך השנים על רעידות, על בעיות תחזוקה מבניות, תכנון גרוע, נזקים שקשורים למים, ובעיות אחרות. בסופו של דבר התמוטט הבניין ב-24 ביוני. עדיין לא ברור מה הביא לקריסה, אבל דוחות שפורסמו בימים האחרונים ציירו תמונה חיה של הבניין בשנים שקדמו לאסון.

1. איטום גרוע גרם "נזק חמור"

דוח הנדסי מ-2018 על המגדל הדרומי טען כי "העניין העיקרי עם המבנה הוא שהכניסה לחניון ולבריכה בנויה ללא שיפוע. מכיוון שהבטון המזוין אינו משופע, המים יושבים על האיטום עד שהם מתאדים. זו טעות רצינית", כתבו ב-Morabito Consultants. "האיטום הכושל גורם לנזק מבני רציני לבטון שמתחת. אם לא יוחלף האיטום בעתיד הקרוב, זה יגרום להחמרה במצב הבטון, שיתרחב באופן אקספוננציאלי".

בידי "וול סטריט ג’ורנל" אין דוח עצמאי שקובע אם הדוח של Morabito Consultants העריך נכונה את הבעיות. "בין היתר, הדוח שלנו העלה סדקים ושברים משמעותיים בבטון, שדרשו תיקונים כדי להבטיח את בטיחותם של התושבים ושל הציבור, כתבו Morabito Consultants בהודעה שפרסמו אחרי האסון.

במכתב שנשלח לדיירים באפריל, נשיאת מועצת הבניין אמרה שההיקף של הנזק לבטון אינו ידוע אבל שהוא יגדל אקספוננציאלית עם השנים.

"הנזק הנראה לעין כמו זה שבחניון החמיר מאור מאז הבדיקה הראשונה. כשאפשר לראות את הסדקים בבטון, משמעות הדבר שמוטות הברזל שמחזיקים את הבטון החלידו והידרדרו מתחת לפני השטח", כתבה.

הדוח ההנדסי מ-2018 כינה את האיטום על פני המשטח השטוח "בעיה מערכתית למבנה הבניין", ותוכנית השיפוץ המוקדמת שלו כללה הוספה של שיפוע ותעלות ניקוז, וכן חיזוק של הברזלים והוספת תמיכה לקורות ולעמודי הבטון.

2. הבנייה בסמוך

ב-2019, בנייה של פרויקט מגורי יוקרה בסמוך הוביל לתלונות מצד דיירי הבניין שקרס. חברת מועצת הבניין מארה צ’ואלה שלחה אימייל לעירייה וכתבה שהיזמים "חופרים קרוב מדי לבניין שלנו ואנחנו חוששים לגבי מבנה הבניין".

רייסה רודריגז, דיירת שניצלה מהאסון, אומרת: "הרעידות בבניין היו מגוחכות", בזמן הבנייה של הבניין השכן, שהושלם בתוך שנתיים.

"אנחנו בטוחים שבניית הבניין ברחוב פארק 87 לא גרם ולא תרם להתמוטטות הבניין בסרפסייד", כתבו היזמים בהודעה שפרסמו. הבניין שייך למיאמי ביץ’, מחוץ לתחום השיפוט של סרפסייד.

3. הפנטהאוז שנוסף

התוכניות המקוריות לשני בנייני Champlain, הדרומי והצפוני, שנבנו בערך באותו זמן, כללו 12 קומות. אבל היזמים עקפו את מגבלת הגובה של העיר, שבאותו זמן עמדה על 120 רגל, והוסיפו קומת פנטהאוז לכל אחד מהבניינים.

דירת הגג במגדל הדרומי, שמוקמה בצד שהתמוטט, הוסיפה משקל משמעותי, אבל הביאו אותו בחשבון בתכנון המחודש, אומר רוברטו ליאון, פרופסור להנדסה אזרחית במכון הפוליטכני בווירג’יניה ובאוניברסיטת המדינה, שבדק את תוכניות הבנייה.

לא ברור אם הפנטהאוז הוסיף לחץ מופרז למגדל הדרומי, אולם כל חריגות אפשריות זוכות עתה לתשומת לב מחודשת מהרשויות.

האם כל הבעיות המתועדות האלו תרמו לכשל הקטסטרופלי או לא - עדיין מוקדם לקבוע. מומחים להנדסה הזהירו שעלולים לחלוף חודשים ואפילו יותר משנה עד שנבין מה גרם לבניין להתמוטט.