האם הפרויקטור החדש יכניע את מגפת הבירוקרטיה?

על רקע רצף הבטחות הסרק של הממשלות הקודמות, הקמת מטה התכנון היא הדרך היחידה להגדלת ההיצע

עו״ד שלומי הייזלר / צילום: יח"צ
עו״ד שלומי הייזלר / צילום: יח"צ

ימים ספורים לאחר השבעת הממשלה החדשה פצח כמיטב המסורת שר השיכון מר זאב אלקין בהבטחות גרנדיוזיות (פנטסטיות?). הפעם, עם הבטחה לתוכנית חדשה לשיווק 300 אלף דירות חדשות (כדי להדביק את הפער העצום בייצור דירות חדשות).

מסורת היא דבר חשוב בכל ממשל, ובהתאם למסורת "הכאילו" של הגשש החיוור, שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, הכריז על תוכניתו לבניית 150 אלף דירות חדשות, ואף במחיר מוזל של 35% פחות ממחיר השוק. שר האוצר לשעבר משה כחלון הבטיח שלל הבטחות ובהן להציף את השוק "בבנייה מאסיבית" של 250 אלף דירות חדשות, הבטיח לפרק את המינהל עם כניסתו לתפקיד, "לטפל בהיצע ולא בביקוש"; שר האוצר לשעבר יובל שטייניץ הבטיח לציבור לטפל במשבר הדיור עם "פטיש החמישה קילו" (ואח"כ עם הקונגו) ועוד ועוד.

דווקא על רקע מצבור הבטחות הסרק הללו, מפליא ומקומם כי שר השיכון החדש מר אלקין מפריח בלון ניסוי לראות האם הציבור כבר שכח ומה יעלה בגורלן של טעויות העבר. והפעם - העלאת מס הרכישה "למשקיעים" ובנוסף חזרה לתוכנית למשתכן בהיקף של 20 אלף דירות בשנה.

יואיל נא לקום ללא חשש מי מפקידי משרד השיכון להסביר לשר הטרי כי לא ניתן להשפיע באופן מלאכותי על סגמנט הביקושים שהוא רק מתגבר בטור גיאומטרי עם הגידול והריבוי הטבעי של אוכלוסיית תושבי מדינת ישראל.

את נזקיה הכלכליים והחברתיים של תוכנית מחיר למשתכן - הגרלות של סובסידיות ללא כל סנן כספי, סוציואקונומי או אחר - ותוך הפליה לרעה מוכחת של תושבי הפריפריה לטובתם של תושבי תל אביב, הרצליה וראשון לציון. את כל הנזקים הללו (דובר על 11 מיליארד שקל) עוד לא גמרנו לשלם. וגם ה-OECD ביקר תוכנית זו בחריפות. שלא לדבר על הפיכת זוגות צעירים למשקיעים בעל כורחם (זכו בהגרלה בבאר שבע, והודיעו בריש גלי שישכירו אותה, אבל ימשיכו לגור ולעבוד בפתח תקווה).

ושוב חזרה על טעויות כחלון - ניסיון כשל לדכא את רכישת הדירות לשם השקעה למטרת השכרה - תוך החמרת הפגיעה בשוק השכירות שאף הוא מצוי בחסר במרכז הארץ, תוך התעלמות מביכה מהנתון העובדתי כי ללא דירות להשקעה לא יהיו די דירות להשכרה (על רקע הוואקום הממשלתי בשוק השכירות).

"לחזור על אותה הפעולה ובכל פעם לצפות לתוצאה אחרת"

ובכן, היה זה אלברט איינשטיין שקבע כי "טיפשות היא לחזור על אותה הפעולה ובכל פעם לצפות לתוצאה אחרת". לאמור - שכאשר מבינים ששיטה אחת לא עובדת, הצעד הבא הוא לנסות שיטה אחרת - שכן עשויה לעבוד.

נדמה שמי שהבינה במהירות כי לב הבעיה של משבר הדיור הוא בסגמנט ההיצע של הדירות היא שרת הפנים איילת שקד, שהבינה שהברוך של איטיות אישורי תוכניות הבנייה, כל התהליך הסיזיפי של מתן היתרי הבנייה ואישורי האכלוס - נפל אצלה, ולכן בניסיון להילחם במגפת הבירוקרטיה עשתה מעשה ראשון נכון במינוי הפרויקטור למלחמה במגפת הבירוקרטיה - את עו"ד שלומי הייזלר שיהיה ממונה מרגע זה על כלל ועדות התכנון והבנייה במדינת ישראל לרבות אלה שצריכות להיות "סיירות" מובחרות - הוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות), הוותמל"ים (הוועדות לתכנון מתחמי מגורים מיוחדים) וכלל הוועדות המחוזיות. המנדט של הפרויקטור - פתיחת הסתימות בצנרת החלודה של מערכות התכנון והרישוי של הנדל"ן במדינת ישראל.

זאת הדרך היחידה במצב החירום הלאומי של משבר הדיור.

לא בדיבורים. במעשים.

הכותב הוא עורך דין מייצג חברות בנייה.