לדברי כלכלנים: האינפלציה הגבוהה תישאר איתנו שנים

שיקום כלכלי חזק והפרעות מתמשכות של המגפה מניעות תחזיות אינפלציה שהן מעל 2% עד 2023, כך עפ"י סקר חדש

ג'רום פאוול / צילום: Reuters, POOL New
ג'רום פאוול / צילום: Reuters, POOL New

אמריקאים צריכים להתכונן לכמה שנים של אינפלציה גבוהה יותר ממה שנראתה כבר כמה עשורים, כך אומרים כלכלנים שמצפים שהשיקום הכלכלי החזק לאחר המגפה יתדלק עליות מחירים מהירות לתקופה מסוימת.

כלכלנים שהוול סטריט ג'ורנל ערך ביניהם סקר החודש הציעו את התחזית שלהם לגבי האופן בו האינפלציה תתפתח ובמשך כמה זמן, בהשוואה לדברים שאמרו כשנשאלו על הנושא באפריל.

באופן ממוצע, המגיבים כעת צופים שתהיה אינפלציה שתהיה גבוהה בשיעור של 3.2% ברבעון הרביעי של 2021 לעומת השנה הקודמת, בהחרגת מרכיבי אנרגיה ומזון שמחיריהם נתונים לשינויים גדולים. הם חוזים שהעלייה השנתית תהיה מעט פחות מ־2.3% בשנים 2022 ו־2023.

המשמעות של זה היא עליית מחירים שנתית ממוצעת של 2.58% מ־2021 עד 2023, נתון המתקרב לרמות האינפלציה שנצפו לאחרונה בשנת 1993.

"אנו נמצאים כעת בתקופת מעבר", אמר ג'ואל נארוף, כלכלן ראשי בחברה Naroff Economics. "אנו עוברים לתקופה של אינפלציה גבוהה יותר ושיעורי ריבית גבוהים ממה שהיו לנו ב־20 השנים האחרונות".

מדד האינפלציה - מדד המחירים על הוצאות פרטיות של משרד המסחר של ארה"ב - זינק ל־3.4% במאי לעומת שנה קודם לכן, העלייה הגדולה ביותר מאז תחילת שנות ה־90.

נארוף ומגיבים אחרים לסקר מתארים מעבר דורי מהאינפלציה הנמוכה של שני העשורים האחרונים לאינפלציה של יותר מ-3%. המעבר הזה עשוי להציב אתגרים חדשים למשקי בית, קובעי מדיניות ומשקיעים שמתכוננים לאינפלציה שתהיה קרובה לשיעור של 2% או פחות מכך.

אם יתברר שהכלכלנים צודקים, בכירי הפדרל ריזרב עשויים להעלות את שיעור הריבית מוקדם יותר, או במידה רבה יותר ממה שצפו, על מנת לשמור על האינפלציה תחת שליטה.

הריבית תעלה עד 2023?

המדד המועדף של הפד לאינפלציה - המדד הכולל PCE, שמתחשב גם במחירי המזון והאנרגיה - עלה ב־3.9% במאי, כמעט כפליים מהיעד של הבנק המרכזי שעמד על 2%. בדוח שפורסם ביום שישי חזר הפד על דעתו שהאינפלציה עלתה השנה בגלל צווארי בקבוק, קשיים בהעסקת עובדים וגורמים אחרים "שהם ברובם בני חלוף" הקשורים להתאוששות של הכלכלה מהשפעות המגפה. רוב הבכירים אמרו בתחזיות שפורסמו בחודש שעבר שהם מאמינים שהאינפלציה תרד לרמה של כ־2% בשנתיים הקרובות, אם כי ישנה יותר אי ודאות לגבי כמה מהר יצטרכו להעלות את שיעור הריבית על מנת להביא את האינפלציה ליעד הזה.

בפגישת המדיניות של הפד ביוני, רוב הפקידים חזו שיעלו את שיעורי הריבית מכמעט אפס עד 2023. כמה מהם צופים להעלות את שיעור הריבית בשנה הבאה. במרץ, ציפו רוב הפקידים לשמור על שיעור ריבית יציב עד 2023.

הכלכלנים שענו לסקר של וול סטריט ג'ורנל אמנם חוזים רמת אינפלציה גבוהה, אך כ־58% מהם לא חושבים שהפדרל ריזרב יעלה את שיעור הריבית עד המחצית השנייה של 2022 או מאוחר יותר.

"האינפלציה צפויה לעלות במשך זמן ארוך יותר ויותר - יותר ממה שהפד חשב בהתחלה", אמרה דיאן סוונק, כלכלנית ראשית במשרד Grant Thornton. "הפד כעת צפוי להעלות את שיעור הריבית במחצית הראשונה של 2023, אם כי כמה נשיאים של הפד ינסו לשכנע אותו לזוז מוקדם יותר".

כמה מהמגיבים חוששים שהפד יגיב מעט מדי. "הסכנה היא שהרשויות הכספיות מפגרות אחרי המציאות", אמר קווין סוויפט, כלכלן ראשי במועצת הכימיה האמריקאית. "אני לא אומר שהיפר אינפלציה נמצאת מעבר לפינה, פשוט שהרבה דברים קרו ביחד בשנה האחרונה והמגמה הכולל של מחירים בכל התחומים עולה מהר יותר מאשר בחמש או עשר השנים האחרונות".

אינפלציית PCE עלתה רק ב־1.7% בחישוב שנתי, בממוצע, בין 1995 ו־2019. כעת רוצה הפד שתהיה מעל 2% למשך זמן מה על מנת לפצות על התקופה הזו.

נבואה שמגשימה את עצמה

מדד מרכזי נוסף של אינפלציה, מדד המחירים של משרד התעסוקה של ארה"ב, נוטה להצביע על שיעור גבוה ממדד PCE ועלה ב־5% במאי לעומת שנה קודם לכן, הזינוק החד ביותר בכמעט 13 שנים. המגיבים לסקר צופים שהמחלקה תדווח ביום שלישי שמדד המחירים לצרכן עלה ב־4.7% ביוני לעומת שנה קודם לכן. הם צופים שעד סוף השנה ירד ל־4.1%. תחזיותיהם לשנה הבאה ול־2023 לגבי המדד נמצאות בטווח שבין 2.4% ל־2.7%.

צווארי בקבוק בשרשראות אספקה, עלויות שילוח גבוהות יותר ומחסור בכוח אדם עשויים להתגלות כגורמים זמניים, כשהשוק מתאים עצמו להפרעות האלה. עם זאת, השילוב של הוצאה מרובה על כספי סיוע מצד הממשלה הפדרלית, אגירת חסכונות חסרת תקדים בקרב האזרחים והפצת החיסונים מניעים עלייה בדרישת צרכנים למוצרים ומאפשרים לעסקים רבים להעלות מחירים באופן משמעותי בפעם הראשונה מזה כמה עשורים. אם משקי בית ועסקים יתחילו לצפות לעליית מחירים, הדינמיקה הזו עלולה להיות נבואה המגשימה את עצמה.

ישנם סימנים לכך שצרכנים מתחילים לצפות אינפלציה גבוהה יותר. ציפיות הצרכנים לאינפלציה - שיעור האינפלציה שצרכן חציוני צופה בעוד חמש או 10 שנים - טיפסו ל־2.8% ביוני, בערך כמו שהיו ב­־2014, כך לפי סקר צרכנים שערכה אוניברסיטת מישיגן.

אינפלציה גבוהה יותר במשך כמה שנים יכולה להדהד בכלכלה בדרכים שונות. הצרכנים יכולים לגלות שהתקציב שלהם לניהול משק הבית התכווץ. עלויות הלוואה גבוהות יותר עשויות להות מעמסה על ערך מניות ועשויות לפגוע בצמיחה בתעשיות הרגישות לשיעור הריבית כמו דיור. אינפלציה גבוהה יותר יכולה גם להקשות על עסקים לתכנן השקעות לטווח ארוך יותר.

"זה מפריע - אתה לא יכול להיות בטוח מה יהיו העלויות, האם תוכל לקבל אספקה או מה יהיו המחירים בעוד חצי שנה", אמר סוויפט. "לא הייתי רוצה לעבוד בתחום הבניין ולנסות להציע מכרז על פרויקט כשאתה לא יודע מה יהיה מחיר הפלדה 18 חודשים מהיום".

הסקר של הוול סטריט ג'ורנל, בקרב 64 עסקים, אקדמאים וכלכלנים נעשה בין 2 ביולי ל־7 ביולי. לא כל המשתפים ענו על כל השאלות. ארכיון הסקר ונתוני התחזיות נמצאים כאן .