כתב אישום נגד מועמד מטעם תל"ם: מגע עם סוכן חוץ ומסירת ידיעה לאויב

הותר לפרסום: הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד איש העסקים הישראלי יעקב אבו-אלקיעאן, שהיה בעבר מועמד ברשימתו של משה (בוגי) יעלון, בגין מידע שמסר לאזרח עיראקי, בטענה כי קיים מגע עם סוכן חוץ עבור איראן

כתב אישום / צילום: shutterstock
כתב אישום / צילום: shutterstock

הותר לפרסום כי הפרקליטות הגישה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד איש עסקים ישראלי, יעקב אבו-אלקיעאן , בן 47 מחורה, המייחס לו ביצוע עבירות של מגע עם סוכן חוץ ומסירת ידיעה לאויב.

אבו-אלקיעאן היה לאחרונה מועמד מטעם רשימת תל"ם של הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון.

על-פי כתב האישום, שהוגש באמצעות עורכת הדין אלכס דרנבוים, במסגרת הקשרים העסקיים של אבו-אלקיעאן, נוצר קשר בינו לבין אזרח עיראקי בשם ח'יידר, המתגורר בטורקיה ובעיראק. לקראת הבחירות שהיו בישראל, הצטרף אבו-אלקיעאן לרשימת תל"ם ופרסם בעמוד הפייסבוק שלו תמונות עם בכירים בתל"ם ובכחול לבן, שביניהם בוגי יעלון ובני גנץ. בשיחות עם ח'יידר, פיאר אבו-אלקיעאן את עצמו, טען כי הוא נמנה בין מקבלי ההחלטות במדינה, כי הוא חבר קבינט, וכי מדינת ישראל עתידה לבצע פעולות תקיפה בקרוב.

על-פי כתב האישום, במספר רב של מועדים מסר אבו-אלקיעאן לח'יידר מידע שנודע לו אודות פעילותם של כוחות הביטחון בישראל, פעילותו של שר הביטחון בני גנץ, עסקאות צבאיות שנעשו בין ישראל לארצות-הברית ועוד, מידע שנודע לו מהתקשורת או מקשריו עם אנשים שונים בישראל. על-פי כתב האישום, הוא עשה כן על-מנת להעלות את ערכו בעיני האיראנים ולקבל תמורה עבור המידע שמסר, שכן ח'יידר אמר לאבו-אלקיעאן כי יש אנשים בכירים מטהראן שמתעניינים בו ורוצים לפגוש אותו.

בין היתר, נטען, הודיע אבו-אלקיעאן כי שר הביטחון בני גנץ, אשר כונה בתכתובת "הבחור שאצלנו", חזר מאמריקה, שם סיכם על מכירה וקנייה מהאמירויות, וכי ישמע עוד דברים חדשים בעוד מספר ימים, וכן סיפר לו על מפגשים בין ישראל, סעודיה והאמירויות. במהלך שיחה זו, הודיע ח'יידר לאבו-אלקיעאן כי דיווח הלאה את מה שסיפר לו, וכי התבקש לפנות אליו ולבקש ממנו כי יגדיר את מיקומו העדכני של שר הביטחון. השניים המשיכו להיות בקשר, ואבו-אלקיעאן המשיך לעדכן בידיעות שונות אודות ההתנהלות של כוחות הביטחון והממשלה.

במהלך הקשר, נטען, ניסו השניים לתאם מפגש עם האיראנים, בהסכמת אבו-אלקיעאן ובעידודו, במדינות שונות, החל מעיראק, ירדן, טורקיה ומדינות אחרות, אך ללא הצלחה. כאשר ניסו לתאם מפגש בדובאי, הודיע ח'יידר לאבו-אלקיעאן כי בקשתו לויזה לנסיעה לדובאי סורבה, וביקש את סיועו מול השב"כ, אשר הבטיח כי יסייע לו.

מכתב האישום עולה כי השניים בשיחות ובקשר ביניהם לאורך הזמן וניסו להסוות את מהות הקשר ביניהם בכך שדיברו גם על מסחר, באופן שנחזה להיות כאילו הקשר ביניהם תמים, והתכנון למפגש עתידי הוא על רקע מסחרי. כמו כן, השניים לא העלו על הכתב חלק ניכר מהשיחות ביניהם, אלא דיברו בוואטסאפ.

בכתב האישום צוין כי הנאשם במעשיו, קיים ביודעין מגע עם סוכן חוץ עבור איראן, ואין לו הסבר סביר לכך. בנוסף, נטען, מסר הנאשם ביודעין לאויב או בשבילו ידיעה שעלולה להיות לתועלת האויב, ויש במעשיו אלה כדי לפגוע בביטחון המדינה.

הפרקליטות מבקשת לעצור את הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו. 

יעלון: "סימני שאלה כבדים בנוגע לאמינותו" 

שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, מסר בתגובה לפרסומים אודות החשדות נגד יעקוב אבו-אלקיען: "הזדעזעתי לשמוע על החשדות נגד יעקוב אבו-אלקיעאן. התוודעתי לראשונה לאבו-אלקיעאן בראשית מערכת הבחירות של אפריל 2019. בתחילה התרשמתי מהתדמית שיצר לעצמו, כאיש עסקים מהמגזר הבדואי, שמעוניין לנצל את מעמדו לגישור על הפערים בין החברה היהודית לחברה הבדואית, ולראיה עמדה בחירתו להתנדב לשירות בצה"ל.

"בתום שורה של מפגשים והתייעצות עם מספר גורמים, הוחלט לשלב אותו ברשימה, אך לאחר הגשת הרשימות החלו לעלות סימני שאלה כבדים בנוגע לאמינותו וליושרתו של אבו-אלקיעאן, והחלטתי לנתק כל מגע עימו, ומפלגת תל"ם בראשותי אף החזירה לו את הכספים אשר תרם למפלגה. במערכת הבחירות השנייה אבו-אלקיעאן כבר לא היה חלק מרשימת תל"ם, ומאז ועד היום לא היה בינינו כל קשר".