זינוק בתקופת הקורונה: מה אפשר ללמוד מהתשקיף של טרמינל X

תשקיף אתר הסחר המקוון של קבוצת האופנה פוקס חושף זינוק של יותר מפי 3 בהכנסות הרבעון הראשון ל-93 מיליון שקל רווח נקי של כ-7 מיליון שקל • טרמינל איקס מעריכה כי שיעור החדירה של תחום המסחר המקוון בישראל נמוך משמעותית ממדינות מפותחות הדומות לה ומתכננת התרחבות לחו"ל בשנה הבאה

אתר טרמינל איקס / צילום: צילום מסך
אתר טרמינל איקס / צילום: צילום מסך

לקראת הנפקת חברת האופנה המקוונת טרמינל איקס (Terminal-X) מקבוצת פוקס, חושפת טיוטת תשקיף ראשונה את הצמיחה החדה בעסקיה בתקופת הקורונה, ואת תוכניות הצמיחה שלה להמשך. 

על-פי ההערכות, טרמינל איקס מעוניינת לגייס 200-300 מיליון שקל לפי שווי חברה של 1.2-1.3 מיליארד שקל "לפני הכסף". את ההנפקה מובילים למשקיעים הזרים הבנקים UBS ונומיס, ובישראל מובילה את ההנפקה חברת החיתום של ווליו בייס.

טרמינל איקס הוקמה על-ידי ניר הורוביץ ופוקס לקראת סוף שנת 2017, והיא עוסקת ביבוא, שיווק ומכירת פריטי אופנה ולייף סטייל באמצעות אתר הסחר המקוון הנושא את שמה. טרם ההנפקה, מחזיקה קבוצת פוקס ב-60% ממניות טרמינל איקס, כאשר הראל ויזל, מנכ"ל ומבעלי פוקס, משמש כיו"ר החברה. 

 
  

הצפת ערך נוספת לפוקס

עבור פוקס מדובר בהצפת ערך משמעותית נוספת, לאחר שלאחרונה השלימה את הנפקת חברת מותגי הספורט ריטיילורס (בה היא מחזיקה כיום 56%) לפי שווי של כ-1.8 מיליארד שקל. פוקס עצמה נסחרת כיום בשווי של כ-5 מיליארד שקל, לאחר שמניית החברה הניבה תשואה של כ-730% בחמש שנים. 

226 מיליון שקל היו הכנסותיה של טרמינל איקס בסיכומה של שנת 2020 - שנת פעילות אינטנסיבית במיוחד שחוותה החברה בזכות התפשטות וירוס הקורונה, ששינה את הרגלי הצריכה של הצרכנים בתחומים רבים - בהם של מוצרי אופנה - והגבירה דרמטית את הרכישות באינטרנט, תחום הפעילות של טרמינל איקס.

סכום ההכנסות שמציגה טרמינל איקס בסיכום 2020 משקף קפיצה של יותר מ-180% ביחס להכנסות של כ-90 מיליון שקל שהציגה בסיכומה של שנת 2019, אחרי שב-2018 הכנסותיה הצטברו לכ-31 מיליון שקל.

השיפור בהכנסות סייע לטרמינל איקס לעבור בסיכומה של 2020 לרווח נקי של כ-3 מיליון שקל, אחרי שבשנתיים הקודמות (2018-2019) הפסדיה הצטברו לכ-36 מיליון שקל.

גם תחילת השנה הנוכחית, שהפעילות המשקית בה הושפעה מהקורונה, ייצרה לטרמינל איקס רבעון ראשון יוצא דופן, עם קפיצה של 265% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל ב-2020, והכנסות שהגיעו ל-93 מיליון שקל - לעומת כ-26 מיליון שקל בתקופה המקבילה. בסיכום הרבעון הראשון של 2021 רווחיה כבר הגיעו ליותר מ-7 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בחברה מציינים כי צמיחת הפעילות נתמכה ב"השפעת הסגרים והמגבלות שהוטלו לאור משבר הקורונה, שבהן החנויות הפיזיות היו סגורות". זאת, כשמצד ההוצאות, בטרמינל איקס מעדכנים, כי "במהלך 'הגל הראשון' של הקורונה, ביצעה החברה מספר מהלכים לחיסכון בהוצאות", בהם הוצאת חלק מהעובדים לחופשה ללא תשלום, והחזרתם לעבודה עוד במהלך הגל הראשון. כיום מעסיקה החברה כ-140 עובדים.

עוד לפי טרמינל איקס, "מגמת הצמיחה של החברה באה לידי ביטוי בגידול במספר הביקורים באתר החברה ומספר הלקוחות הפעילים. כמו כן המגמה נובעת מצמיחה במספר ההזמנות וגידול בסל הממוצע". לגבי תוצאות הרבעון הראשון בטרמינל איקס מעריכים, כי שיעור הצמיחה בהכנסות חריג, והוא נובע "בין היתר, מהשפעת משבר הקורונה והסגר הנוקשה שהוחל בישראל במהלך החודשים ינואר-פברואר 2021".

כפי שטרמינל איקס מציינת, "בשנים האחרונות מגמת הצמיחה ברכישות מקוונות נמצאת בעלייה מתמדת" והקורונה "תרמה להאצה משמעותית של המגמה". 

 
  

בחברה מזהים עוד פוטנציאל  

40%-70% הוא יעד הצמיחה שקבע דירקטוריון טרמינל איקס להכנסות החברה בשנת 2021, ביחס לאלה שתציג בשנת 2020. למרות שיעורי הצמיחה המרשימים שמציגה טרמינל איקס מאז החלה לפעול לקראת סוף שנת 2017, בחברה מזהים עוד פוטנציאל משמעותי קדימה בצמיחה בפעילות, ומציינים, כי שיעור החדירה של תחום המסחר המקוון בישראל נמוך משמעותית משיעור החדירה במדינות מפותחות הדומות לה.

"בטווח הבינוני", לפי החברה, היעד שלה הוא "להמשיך ולצמוח בקצב צמיחת הכנסות בשיעורים דומים מהותית לקצב צמיחת ההכנסות בשנים 2021 ו-2022", וזאת כשלפי תוכניותיה, בשנה הבאה החברה היא צפויה להתחיל לפעול מחוץ לישראל.

כמה מספרים נוספים המשקפים את הצמיחה הגדולה בפעילות מגיעים מהנתונים בקשר ללקוחות האתר ולסכומים שהם משקיעים ברכישות.

לפי נתוני טרמינל איקס, בסוף הרבעון הראשון של השנה, מספר הלקוחות הפעילים באתר הגיע לכ-526 אלף איש - מספר שקפץ בכ-140% תוך שנה וגדל בכ-20% ביחס לסוף שנת 2020.

עלייה נרשמת גם בסכום שמשקיעים לקוחות טרמינל איקס ברכישות שהם מבצעים באתר, עם הזמנה ממוצעת בסכום של 314 שקל ברבעון הראשון של השנה, לעומת 306 שקל בסיכומה של 2020 ו-272 שקל ברבעון הראשון של 2020. זאת לצד עלייה במספר העסקאות, שבסיכום הרבעון הראשון התקרבו ל-410 אלף, לעומת כ-139 אלף עסקאות ברבעון המקביל אשתקד ויותר מ-1 מיליון עסקאות בסיכומה של 2020.

"מתחרה במותגים ברמה בינלאומית"

מספר הביקורים באתר האינטרנט של טרמינל איקס הגיע בסיכום הרבעון הראשון השנה לכ-15.8 מיליון - יותר מכפול מ-7.2 מיליון ביקורים בסיכום הרבעון הראשון של 2020 - שנה שבסיכומה מספר הביקורים באתר הגיע ליותר מ-46 מיליון.

160 מותגים לפחות מציעה טרמינל איקס באמצעות האתר שלה, חלקם משווקים בלעדית באתר. טרמינל איקס השיקה את אתר האינטרנט שלה בנובמבר 2017 ולפי הסברי החברה הוא "משמש כפלטפורמה למכירת מותגים מקומיים ובינלאומיים לצד מותגים פרטיים".

בין שלל המותגים נכללים שמות בינלאומיים דוגמת נייק, אדידס, ריבוק, קולומביה, קלווין קליין, וואנס ושלל שמות נוספים, וכן שמות מקומיים בהם שילב, ללין ויתר המוצרים שמציעה קבוצת פוקס.

עוד מתארת החברה, כי מאז החלה לפעול היא ביססה את מעמדה "כמותג מוביל בשוק האופנה המקוון בישראל וכפורצת דרך בתחום המסחר הקמעונאי המקוון הרב-מותגי (Multi-Brand E-commerce)".

להערכתה של טרמינל איקס, אתר האינטרנט שלה הוא "ייחודי בשוק המסחר הקמעונאי המקוון בישראל" המספק ללקוחות חוויה "ייחודית שאינה קיימת בשלמותה באתרים מקוונים אחרים בישראל".

זאת בין היתר "בזכות מגוון רחב של מותגים, אשר מותאם לשוק הישראלי, התחייבות לקבלת מוצרים מהירה, החזרות חינם ושירות לקוחות ברמה הגבוהה ביותר", מה שמייצר לה "יתרונות תחרותיים משמעותיים על מתחרותיה".

בעניין זה מדווחת טרמינל איקס על "תחרות מצד מגוון מתחרים ברמה הבינלאומית והמקומית" ביניהם אתרי אופנה דוגמת ASOS ו-Next, אתרים מסין דוגמת SHEIN ו"אתרי מסחר מקוון חד-מותג" דוגמת קסטרו ורנואר. זאת נוסף לפעילות רשתות למסחר פיזי בתחום המכירה המקוונת.

ההנחה והאמון של הולך פובלסן

30% - הוא שיעור ההנחה שמקבל המשקיע הדני אנדרס הולך פובלסן, בעל ענקית האופנה האינטרנטית הבריטית ASOS ואתרי אופנה מובילים נוספים, על כניסתו להשקעה בטרמינל איקס, ביחס למחיר ההנפקה.

פובלסן סיכם בחודש שעבר על השקעה של כ-22 מיליון דולר בטרמינל איקס בסמוך להנפקה תמורת כ-10% מההון, לפי שווי חברה של כ-250 מיליון דולר לפני הכסף (כ-900 מיליון שקל אחרי הכסף).

מהלך דומה ביצעה פוקס גם בהנפקת ריטיילורס מהעת האחרונה, כשזמן קצר לפני ההנפקה מכרה נתח מהונה לפוט לוקר בהנחה על מחיר ההנפקה. 

עם החתימה על ההסכם מול פובלסן אמר ויזל, כי "זו הבעת אמון יוצאת דופן... זה השחקן המשמעותי ביותר בעולמות האי-קומרס".

 עם בעלי המניות הגדולים בטרמינל איקס, מלבד בעלת השליטה פוקס, נמנים אודי אנג'ל ועידן עופר, באמצעות חברת אקס.טי השקעות, וכן מיטל יאנג הורביץ ובן זוגה ניר הורביץ, מנכ"ל החברה.

עוד חושפת טיוטת התשקיף, כי עם הקמתה, בין בעלי מניותיה הייתה גם חברת הטלוויזיה רשת, שקיבלה נתח של כ-25% ממניות טרמינל איקס תמורת זכות לפרסום בשווי של 50 מיליון שקל בשידורי רשת בטלוויזיה.

באפריל 2019 מכרה רשת את מניותיה לאנג'ל ועופר, ונכון לסוף חודש מרץ יתרת הזכאות של טרמינל איקס לפרסום בשידורי רשת, שניתנת למימוש עד אפריל 2029, עמדה על כ-30 מיליון שקל.