לקנות, להלוות ולמות: איך אמריקאים עשירים חיים מההון הרשום בהצהרות

בנקים אומרים שהעשירים לוקחים יותר הלוואות מאי פעם, ומנצלים את שיעור הריבית הנמוך ובהשקעות שלהם כגיבוי

הצהרת הון/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הצהרת הון/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מניות מטפסות ושיעור ריבית אפסיים נתנו לאמריקאים עשירים הטבה גדולה: הלוואות זולות שהם יכולים להשתמש בהן למימון אורח החיים שלהם בזמן שהם מקטינים את חבות המס.

בנקים אומרים שהלקוחות העשירים שלהן לווים יותר מאי פעם, לעתים תוך שימוש בהלוואות המגובות על ידי תיקי מניות ואגרות חוב. ללקוחות מורגן סטנלי יש 68.1 מיליארד דולר בהלוואות על בסיס אגרות חוב והלוואות אחרות שאינן משכנתאות, יותר מפי שניים ממה שהיה להם לפני חמש שנים. בנק אמריקה הודיע שיש לו 62.4 מיליארד דולר בהלוואות המבוססות על אגרות חוב, מה שמגמד את קו האשראי שלו על נכסי מקרקעין.

להלוואות הטבות מיוחדות מעבר לתנאי החזר גמישים ושיעור ריבית נמוך. הן מאפשרות ללווים שצריכים מזומנים להימנע מלמכור בשוק שהוא לוהט. מייסדי סטארט-אפים יכולים להפוך את הנתח שלהם בחברה לכסף מבלי לאבד שליטה בחברות שלהם. העשירים ביותר משתמשים לעתים קרובות בהלוואות האלה כחלק מאסטרטגיה של "לקנות, להלוות ולמות" על מנת להימנע מתשלום מיסים על רווחי הון.

העשירים גם לווים כנגד תיקי ההשקעות שלהם. כשתום אנדרסון התחיל לעבוד בסניף של בנק מריל לינץ' בסדאר רפידס, אייווה, ב־2002, להרבה מהיועצים העמיתים שלו הייתה רק הלוואה אחת או שתיים מבוססות אג"ח בדו"חות. במשך השנים, הוא עודד עוד לקוחות להלוות ושם לב שגם עובדים אחרים עושים כך. כעת זה נפוץ שליועצים בחברות גדולות יש עשרות הלוואות כאלה, אמר. מריל לינץ' הוא כיום חלק מבנק אמריקה.

"אתה יכול לקנות סירה, אתה יכול ללכת לדיסני וורלד, אתה יכול לקנות חברה", אמר אנדרסון, שכיום מייעץ לבנקים איך לנהל את הסיכונים הכרוכים בהלוואות האלה. "הטבות המס מדהימות".

ללווים, החישוב פשוט: אם נכס עולה בערכו מהר יותר משיעור הריבית על ההלוואה - הם מרוויחים. במסגרת החוק הקיים, משקיעים והיורשים שלהם לא משלמים מס הכנסה אלא אם המניות נמכרות. הנכסים עשויים להיות נתונים למיסי עזבון, אבל היורשים משלמים מס על רווחי הון רק כשהם מוכרים ורק על רווחים שנעשו מאז מות הבעלים הקודמים. ככל שהם יכולים ללוות יותר, יוכלו להחזיק יותר זמן בנכסים העולים בערכם. וככל שהם מחזיקים בהם, חיסכון המס גדול יותר.

"אנשים רגילים לא חושבים על חוב באותה צורה שמיליארדרים חושבים על חוב", אמר אדוורד מקפרי, פרופסור למשפטים מאוניברסיטת דרום קליפורניה שאומר שהוא זה שטבע את המושג "לקנות, ללוות ולמות". "מרגע שאתה כבר עשיר, זה קל. זה רק לקנות, ללוות ולמות. אלה מרכיבים של החוק שקיימים כבר 100 שנה".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ודמוקרטים בקונגרס מנסים לשנות חלק מהחוקים האלה ואומרים שהם מהווים ביחד פתח מילוט ענק ממס ההכנסה לאמריקאים העשירים ביותר.

במסגרת תוכנית המס של הנשיא, המס על רווחי הון יעלה ל־43.4% לעומת 23.8% כיום ויהפוך רווחים שלא נעשו לפני מות בעלי הנכסים לניתנים למיסוי אחרי מיליון הדולר הראשונים. השינויים יהפכו הלוואה לפחות אטרקטיבית אבל לא יסירו את כל ההטבות של דחיית תשלום מיסים על ידי לקיחת הלוואות כנגד העושר. זה אולי לא יצליח לעבור בקונגרס המפולג, שם הרפובליקאים נמלכו בדעתם להתנגד לכל עליית מיסים והדמוקרטים העלו חשש לגבי ההשפעה הפוטנציאלית על השקעות ועל חברות בבעלות משפחתית.

נושא ההלוואות קיבל פחות תשומת לב מבחינת מדיניות לעומת הנושא של רווחי הון בזמן המוות. מגבלות על הלוואות פטורות ממס או מעבר למיסים על צריכה צריכים להכניס לממשלות הכנסה מאמריקאים עשירים יותר מהר ממיסוי בעת המוות, אבל ישנם גם חסרונות. ראשית, הפיכת תשלומי הלוואות לניתנות למיסוי תעשה שינוי מהותי במיסוי על הכנסה. שנית, למרות שאנשים רבים לוקחים הלוואות, כולם מתים בסוף, כך שההצעה של ביידן תשפיע על הרבה אמריקאים, לא רק על העשירים.

הלוואות המבוססות על אגרות חוב נוטות לעקוב אחרי השוק. תנודות פרועות במחירי מניות בימים הראשונים של מגפת הקורונה העלו מהאוב את הנושא של קריאות שוליים - דרישות של נותני הלוואות לערבויות נוספות או לתשלום מחדש על מנת להימנע מהפסדים. אבל השווקים טיפסו בחזרה מעלה, והעשירים לוו אפילו יותר.

לווים של הלוואות המבוססות על אגרות חוב מתמודדים עם פחות בירוקרטיה ממי שמבקשים משכנתא או הלוואה על רכב. ישנם מעט טפסים למלא והחוב פעמים רבות לא מופיע בדיווחי אשראי. בעוד שחלק מהלקוחות מעדיפים להחזיר הלוואות במהירות, רבים בוחרים לצבור ריבית ללא סוף מבלי לבצע את התשלומים החודשיים.

בנוסף להלוואות מיוחדות שמציעה קבוצת גולדמן סאקס ללקוחות הבנק הפרטי האקסקלוסיבי שלה, החברה מוול סטריט מפרסמת הלוואות המבוססות על אגרות חוב בסכומים שבין 75 אלף דולר ל־25 מיליון דולר ללקוחות של יועצים פיננסיים חיצוניים ש"אין להם הצהרות פיננסיות אישיות, החזרי מס או בקשה בטפסים". בבנק מריל לינץ' לאחרונה נתנו ללקוחות שיעור ריבית של 3.2% ללקוחות שיש להם לפחות מיליון דולר בנכסים. אלה שיש להם 100 מיליון או יותר יכולים לקבל שיעור ריבית נמוך עד פחות מאחוז - 0.87%.

לבנקים לא משנה שיעור הריבית הנמוך כי הם מקבלים דמי ניהול על הנכסים שלקוחות עשויים במצב אחר למכור. בנקים באופן טיפוסי ייתנו להלוואה לפחות 50% מערכו של תיק השקעות מגוון, כך אמר אנדרסון. אבל כשהיה יועץ פיננסי, הזהיר אנדרסון לקוחות לא להשתמש ביותר מ־25% מערך התיק שלהם על מנת להקטין את הסיכון שהבנק ידרוש תשלום מחדש אם השוק קורס.

בעוד שחברי מנהלים רבים כעת לא מעודדים או אפילו אוסרים על מנהלים ודירקטורים להלוות כנגד המניות בחברות שהם מנהלים, אנשי סוד בחברות ציבוריות אמריקאיות כולל מנכ"ל טסלה אלון מאסק ומיליארדר הכבלים ג'ון מאלון השתמשו ביותר מ־150 מיליארד דולר מהמניות שלהם כערבות להלוואות, כך ניתן ללמוד מניתוח של חברת המחקר InsiderScore. ההלוואות האלה מוכרזות בגילויים לרשויות, אבל הלוואות כנגד נכסים אחרים לרוב לא נמצאות במסמכי הגילוי הנאות.

פרד סמית', מייסד, יושב ראש ומנכ"ל FedEx, השתמש בכ־598 מיליון דולר ממניות החברה כערבות - כ־23.4% מאחזקותיו - להלוואות ביולי 2020. ההלוואות האלה נתנו לו כסף ליוזמות עסקיות אחרות ורכישות של מניות FedEx בעבר, כך ניתן ללמוד מגילויים לרשויות המס.

ההלוואות של סמית הם חריגה מהמדיניות של FedEx, שנעשו בין היצר בגלל שהחברה אומרת שהראה את יכולתו להחזיר אותן בעת הצורך מבלי למכור את המניות ששימשו לערבות. לאחר שמחיר המניה של החברה ירד, אפשרה לו החברה להשתמש במניות נוספות כערבות במרץ 2020, וציינה שלו לא הייתה ניתנת לו אפשרות זו אולי היה חייב למכור מניות. דוברת של FedEx סירבה להגיב.

ההלוואות מושכות במיוחד מייסדי חברות הרוצים להימנע מלהפסיד זכויות הצבעה לאחר שהפכו את החברות שלהם לציבוריות.

ג'ארד אייזקמן מיצק את מעמדו כמיליארדר כשחברת עיבוד התשלומים שלו יצאה להנפקה ביוני 2020. שלושה חודשים אחר כך, שם כחצי מהנתח שלו בחברה Shift4 Payments כערובה להלוואה מסיטיגרופ. הוא שילם בחזרה את ההלוואה הזו במרץ - ומבהירות לקח הלוואה נוספת מגולדמן סאקס.

ההלוואות אפשרו לאייזקמן, שהוא בן 38, להשתמש בעושר שלו מבלי לכווץ את החלק שלו בחברה - שכיום שווה כ־3 מיליארד דולר. הוא שמר על יותר מ־70% מכוח ההצבעה שלו נכון לאפריל, לאחר שהשקיע את רוב ההון נטו שלו בהנפקה הראשונית של החברה.

בחברה Shift4 Payments לא גילו את תנאי ההלוואה של אייזקמן. הוא השתמש בכ־30% מהחלק שלו להלוואה מגולדמן, על פי דיווחים לרשות המס; הלוואות כאלה לרוב קטנות יותר מערכך המניות המשמשות כערובה. מניית החברה Shift4 Payments עלו בכ־20% מאז מרץ.

"הכלים האלה מאפשרים השתתפות ביתרונות הכלכליים ולא מכריחים אותו להוריד את חלקו בחברה", אמר נייט הירשברג, סגן נשיא לשיווק בחברה. "הסידורים האלה כאן כדי לעזור לממן כמה נושאים אישיים והקשורים לצדקה והם לא תוצאה של תכנון מס".

תיאו פרנסיס השתתף בהכנת הכתבה.