עסק ביום | פיצ'ר

"למדתי מהמשבר הזה שאני צריך לדעת לשמור יותר בצד לשעת צרה, כי כעצמאי אני לא יכול לסמוך על המדינה"

גיל קינן, בן 33 מכפר קיש בשער הגליל, נשוי לנועם קינן בר ואב לאלון וסתיו • בעלים של "ספארי גלילי", נסיעות שטח במשאית ספארי 4X4 • "כעצמאי יש לך תקרת הכנסות שלא כדאי לעבור. אתה עושה יותר, אבל לוקחים לך הרבה יותר" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

גיל קינן, בעלים של "ספארי גלילי", נסיעות שטח במשאית ספארי 4X4 / צילום: תמונה פרטית
גיל קינן, בעלים של "ספארי גלילי", נסיעות שטח במשאית ספארי 4X4 / צילום: תמונה פרטית

במשך שבעה חודשים, בין מרץ לאוקטובר 2020, חנו שתי משאיות ספארי ליד ביתם של גיל קינן ונועם קינן בר וצברו אבק. העסק שבבעלות בני הזוג, "ספארי גלילי" - המציע חווית נסיעות שטח ברחבי הצפון וטיולי קונספט בהתאמה אישית במשאית ספארי 4X4 - קפא בזמן בעקבות משבר הקורונה.

בני הזוג הקימו את העסק ב-2017 והוציאו במשך כשלוש שנים טיולים בכל רחבי הצפון, מחדרה ועד גבול סוריה, למשפחות, לעובדי חברות ומטיילים ששהו במלונות בצפון. "התמקדנו בשמורת נחל תבור, שזו אחת השמורות הגדולות בארץ עם המבחר הגדול ביותר של חיות וציפורים ושטח בור השני הכי גדול בארץ, בלי בתים, כבישים ושום דבר (שמורת נחל תבור משתרעת על פני 32,000 דונם והיא מהגדולות בשמורות הגליל)", מספר גיל.

"העסק עבד כל השנה והטיולים הותאמו לכל עונה. היו לנו הרבה טיולי פריחות, שזו עונה של 3-4 חודשים כשיש בתחילתה פריחת כלניות, אח"כ שקדיות, רקפות ותורמוסים, ואחרי כן מתחילים הגפנים לפרוח וכל זה באותה שמורה. אלה מראות מקסימים. טיילנו בכרמל, בנחל ציפורי, ברמת הגולן, בעמק החולה ועוד. בזמן הקורונה הייתה דממה מאוד גדולה למשך 6-7 חודשים".

גם סיום הסגרים והפתיחה של המשק באופן חלקי ביניהם לא הניעו בחזרה את מנועי המשאיות של הספארי הגלגלי. "כל פעם שאמרו שפותחים את הכול והכל חוזר חידשתי את הביטוחים של המשאיות והכנו את הכל להתחלת הטיולים, וכל הזמן ביטלו שוב פעם את הפתיחה של המשק. בקיץ 2020 היינו בטוחים שחוזרים לעבוד וקבענו טיולים לכל המטיילים שהזמינו מקומות במלונות בצפון, אבל הכול בוטל", נזכר גיל. "גם כשכבר היה אפשר לצאת לטיולים אנשים פחדו לעלות למשאית ספארי עם אנשים אחרים והיו גם מגבלות של עד 30 איש בשלב מסוים, אבל בגלל החשש של המטיילים הוצאנו טיולים עם 20 איש, כשהעלויות שלנו היו אותן עלויות כמו של משאית מלאה, וספגנו אותן על עצמנו. אחרי החיסונים השניים הקהל התחיל לחזור בצורה יותר מלאה".

עד אז, העסק, שהעסיק ארבעה עובדים לפני הקורונה, נאלץ להוציא אותם לחל"ת לפרק זמן ממושך. גיל: "כולם חוץ ממני יצאו לחל"ת, כי העצמאים תמיד נשארים בלי סיוע".

לא קיבלתם מענקי סיוע מהמדינה?
"העסק היה באפס הכנסות 7 חודשים ודרשנו מענקים אך לא קיבלנו כלום. לא עמדנו בתנאי הזכאות אז לא קיבלנו שום סיוע מהמדינה. עכשיו כשאני רואה שאנשים מתחילים להחזיר את המענקים הללו שהם קיבלו, אז אני מבין שזה לא כל כך נורא שלא קיבלנו, כי זה לא באמת סיוע. אנשים שלקחו את המענקים מחזירים עכשיו את הכול לפני שהם התאוששו. לא נתנו זמן לנשום לפני שדרשו את הכסף".

למזלו של גיל, כשהמשאיות חונות אין לעסק הוצאות (אין שכר דירה, הביטוח הוקפא ועוד), וגם- אשתו שעבדה כשכירה המשיכה לעבוד לאורך התקופה. גיל: "חיינו בתקופה הזאת מהמשכורת של אשתי כשכירה. בתקופה של המשבר הבנו שמזל שיש שכיר אחד בבית".

כששואלים את גיל איך זה להיות עצמאי בארץ, הוא לא חושב דווקא על תקופת המשבר, אלא על ה"ימים הרגילים" שבהם המדינה שותפה להכנסות שלו. "בסוף, כעצמאי, יש לך תקרת הכנסות שלא כדאי לך לעבור. אי אפשר ולא כדאי לעבור מדרגה של הכנסות מסוימת, כי מעל המדרגה הזאת פשוט לא משתלם לעבוד. אתה עושה יותר, אבל לוקחים לך הרבה יותר. המדינה חייבת להקל בנטל המס על בעלי העסקים, כי כמו שזה היום מאוד קשה להם להתרומם".

עכשיו כשהמשק פתוח, אבל צלה של הקורונה מאיים לחזור, חושב גיל על התובנה שהוא לקח איתו מהתקופה שזה העסק היה סגור. "עכשיו הכל טוב, העסק עובד, יש לנו הזמנות לעתיד, כולם היו צמאים לחזור לטבע ולבלות בחוץ וזה כיף לקחת אותם לטיולים, אבל אנחנו מקווים שלא יהיה עוד איזה גל שיעצור את הכך. בכל מקרה למדתי מהמשבר הזה שאני צריך לדעת לשמור יותר בצד לשעת צרה, כי כעצמאי אני לא יכול לסמוך על המדינה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il