רע"ם | טור סופ"ש

רפורמת הקנאביס נתקעת, שוב. מה גרם לרע"ם לשים ברקס?

במפלגה מודאגים שאי הפללה תחזק משמעותית את ארגוני הפשיעה, אך במקביל בחרו להפיל את ההצעה לוועדת חקירה בנושא הפשיעה והאלימות בחברה הערבית • למרות ההבטחות, רע"ם ממשיכה לא לספק לקואליציה את הסחורה והמשותפת נהנית להיות לשון המאזניים

שרן השכל (מימין) ומנסור עבאס / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שרן השכל (מימין) ומנסור עבאס / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עוד שבוע לא נוח במיוחד עבר על קואליציית הימין-מרכז-שמאל-ערבים בכנסת. האופוזיציה מתלכדת באופן חסר תקדים עד כדי שיתוף פעולה מרחיק לכת בין איימן עודה לבין בנימין נתניהו. במקביל, רע"ם ממשיכה לא לספק את הסחורה ומייצרת הפתעות במליאה ואצבעות חסרות בהצבעה.

נפלו בקנאביס

בעקבות התנגדות רע"ם, נדחתה השבוע ההצבעה על החוק לאי-הפללת משתמשי קנאביס, שיעלה מחדש רק לאחר "בחינת השלכות החוק על החברה הערבית". יוזמת הצעת החוק ח"כ שרן השכל שזעמה על חברי רע"ם פנתה ליריבים שלהם ברשימה המשותפת כדי לסייע בהצבעה. במשותפת, אגב, הייתה התלבטות אמתית בנוגע לחוק. המיעוט הליברלי ברשימה ביקש לתמוך, אך הרוב השמרן הכריע בטענה שאסור לאפשר להצעות חוק של הקואליציה לעורר מחלוקות פנימיות ברשימה.

נחזור לרע"ם, היו"ר מנסור עבאס לא מצא דרך לצאת מהמבוכה שנקלע אליה ועל דוכן הכנסת ביקש מהשכל בנימוס לדחות את ההצבעה על החוק בשם השותפות בקואליציה, עד שיגיעו להבנות. חשוב לציין שלרע"ם יהיה קשה עד בלתי אפשרי להגיע להבנות בנושא החוק למרות הדחייה. מדובר בחוק שנוגד קודם כל את העמדה הדתית של השריעה האסלאמית שאוסרת על כל שימוש בסם שלא לצרכים רפואיים.

בנוסף, החוק יחזק משמעותית את ארגוני הפשיעה שמהווים גורם בלעדי למכירת סמים בגלל היעדר האכיפה בחברה הערבית. במיוחד כשמדובר בחוק אחד בודד ללא הסדרה כוללת למכירת קנאביס באופן חוקי. אלו אותם ארגוני פשיעה שבשם המאבק בהם נכנסה רע"ם לקואליציה מלכתחילה.

הוסיפו חטא על פשע

אם כבר בארגוני הפשיעה עסקינן - מבחינת הציבור הערבי, הקנאביס לא היה האירוע המרכזי של השבוע בכנסת, אלא הצעתו של יו"ר הרשימה המשותפת עודה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. עודה, שתיאם את המהלך עם יריבו המר לשעבר ושותפו בהווה לאופוזיציה, בנימין נתניהו, הסביר שלא מדובר בשיתוף פעולה אסטרטגי אלא הצטרפות טקטית של הליכוד כדי להביך את הקואליציה ואת רע"ם, החוליה החלשה בקואליציה הזאת.

ראש הממשלה נפתלי בנט ביקש לשמוע את עמדתו של עבאס בנוגע להצבעה בוועדת החקירה, וזה הסביר לו שהוא מתנגד נחרצות. בהסתמך על המשמעת הקואליציות (על אף שרע"ם לא תמיד מכבדת אותה) הוא ביקש להפיל את הצעת המשותפת. כך קרה. ההצעה נפלה בקולותיהם של חברי הקואליציה הערבים שסירבו לאפשר הקמת ועדת חקירה שתבדוק את מחדליה של ממשלת נתניהו הקודמת. "אין יותר תמוה והזוי מהחלטת רע"ם ומרצ", אמרו בכירי המשותפת וצעקו לעברם במליאה "תתביישו לכם".

שמים עין על גנאים  

מה שקרה בתוך רע"ם היה לא פחות חשוב. עבאס שוב לא הצליח לרתום את חברי מפלגתו למשמעת הקואליציונית. הפעם היה זה מספר 2 ברשימה - ח"כ מאזן גנאים שנעדר מההצבעה ולא הסכים להצביע נגד הקמת ועדת החקירה. לאחר ההצבעה השנייה נגד רצונו של עבאס, גנאים סומן רשמית על ידי האופוזיציה כחוליה החלשה ביותר ברע"ם, שהיא בעצמה החוליה החלשה בקואלציה.

גנאים סוחב עליו הרבה "לשעבר". לשעבר איש מפלגת בל"ד, לשעבר ראש עיריית סח'נין, לשעבר ראש ועדת ראשי הרשויות בחברה הערבית. האיש שהביא לערבים בישראל את גביע המדינה היחיד בכדורגל כמנהל קבוצת איחוד בני סח'נין. האיש שהיה שנים בלב הקונצנזוס בחברה הערבית ועוד מתכנן לחזור להתמודד על ראשות עירו לאחר סיום הקדנציה הנוכחית. אבל מעל הכל, הוא תושב העיר שהיא צלע משלוש צלעות כפרי אירועי יום האדמה, אותה סח'נין שהפכה עם השנים למעוז הלאומיות הפלסטינית בחברה הערבית בישראל. "לא אוכל לחזור הביתה ולהביט לשכנים בעיניים אחרי ההצבעות האלו", אמר גנאים למקורביו.

זו הסיבה שגנאים הוא האיש שבליכוד, וגם במשותפת, יעשו הכל כדי לחזק את עצמאותו בתוך סיעת רע"ם, על מנת להביא להכשלת הממשלה בכל פעם מחדש - ואפילו להפלתה במצבי קיצון כמו מלחמה בעזה או אירועים בסדר גודל שראינו בחודשים האחרונים בערים המעורבות ובחברה הערבית. גנאים הוא גם כך חבר הכנסת היחיד שמגיע מחוץ לתנועה האסלאמית ומרגיש פחות מחויב להחלטות מועצת אל-שורא.

בסיכומו של עוד שבוע פוליטי סוער, ועל אף ההבטחות של עבאס לראשי הקואליציה שרע"ם תחדל מלפעול כאופוזיציה מתוך הקואליציה, מתחדדת ההבנה שבלי הסכמות רחבות מול הרשימה המשותפת, לממשלת בנט־לפיד יהיה קשה לשרוד ולתפקד. במשותפת בינתיים נהנים מכל רגע מתפקיד לשון המאזניים בכנסת. הם מבהירים שלא יהיו הנחות סוף עונה על הסכמות מול קואליציה שרק פותחת עונה.