ארה"ב שמה את התשתיות במרכז והמשקיעים יכולים להרוויח מזה

ארה"ב נמצאת בימים לפני אישור הזרמת מיליארדים רבים של דולרים לפיתוח תשתיות, וחברות בענף צפויות ליהנות מהתנופה המחודשת • אנו מביאים ארבע דוגמאות לחברות שעשויות להפוך ליעד השקעה אטרקטיבי, מארבעה תחומים של ענף התשתיות: בנייה ושירותי הנדסה, מוצרים וציוד, חומרי גלם וחומרים מרוכבים ותעבורה תעשייתית

פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock
פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock

פיתוח התשתיות בארה"ב מצוי במרכז השיח הציבורי במדינה. לאחר שנים רבות של קפיאה על השמרים נראה שארה"ב מתכננת לבצע השקעות משמעותיות בתחום. ב-31 במרץ הכריז ממשל ביידן על ה-American Jobs Plan. מטרת התוכנית היא להחזיר לחיים את עמוד השדרה הכלכלי של המדינה, באמצעות פריסת ההוצאות הפדרליות לרוחב כל תחומי התשתיות החשובים, ביניהם תשתיות פיזיות - כגון כבישים וגשרים, נמלים ומעברי מים, בניינים ותחבורה ציבורית - וכן תחומים הנוגעים לעתידו של הדור הבא, כגון אנרגיה נקייה ותחומים הקשורים לקלינטק, מתקני מים מודרניים ותשתיות דיגיטליות.

ה-Jobs Plan היא כרגע נושא למחלוקות קשות בוושינגטון, וחברי שתי המפלגות נושאים ונותנים על פרטי הסוגיות שהחוק יחול עליהן. אף שלא ברור באיזו מידה של דיוק החקיקה אכן תשקף את ה-Jobs Plan, אנו צופים הצעת חוק משמעותית להוצאות ציבוריות, העברה של מיליארדי דולרים לחברות אמריקאיות העוסקות בתשתיות, אכן תועבר בשנת 2021. בין החברות ישנן כאלה העוסקות בבנייה ובשירותי הנדסה, מוצרים וציוד, חומרי גלם וחומרים מרוכבים, וכן תעבורה תעשייתית.

במאמר זה אנו מציגים ארבע חברות המהוות דוגמה לנושאי המשנה של פיתוח התשתיות בארה"ב: Jacobs Engineering, המספקת שירותי בנייה והנדסה מקצה לקצה; Hubbell, המייצרת מוצרי חשמל למען "עתיד מחושמל"; Insteel, המאפשרת עמידות באמצעות חומרי גלם וחומרים מרוכבים; ו-Union Pacific Corporation, המשנעת רכיבי תשתית באמצעות מסילות ברזל וכבישים.

זה המקום לציין, שהסנאט האמריקאי אישר תוכנית השקעה נוספת של 1.2 טריליון דולר לטובת תשתיות.

ג'ייקובס: היסטוריה מוכחת של ביצוע מיזמים

לחברת ג'ייקובס (Jacobs Engineering) יש ניסיון בעבודה הן על מיזמים מסורתיים בתחום התשתיות והן על כאלה של הדור הבא. זוהי חברה לשירותי בנייה והנדסה, המספקת מגוון שירותים שיכול להיות להם תפקיד בפיתוח תשתית בת המאה ה-21 בארה"ב. שירותים אלה מתפרסים הן על פני התמחויות תשתייתיות מסורתיות, והן על כאלה בנות הדור הבא.

אנו סבורים שג'ייקובס וחברות דומות ממוקמות היטב להפקת תועלת ממיזמי פיתוח התשתיות בארה"ב. ג'ייקובס מציעה פתרונות לרוחב מרבית ההיבטים של פיתוח תשתיות, ובכללם אלה המפורטים ב-American Jobs Plan, ויש ביניהם מיזמי תשתית מסורתיים, העוסקים בתשתיות ותעבורה פיזיים, כמו גם מיזמי תשתיות של הדור הבא, העוסקים באנרגיה נקייה ובתשתיות דיגיטליות.

לג'ייקובס יש גם היסטוריה מוכחת של ביצוע מיזמים כאלה בארה"ב, ועבור המגזר הציבורי. לפי נתוני ה-GeoRev של Factset מספטמבר 2020, 75% מהכנסותיה של החברה ב-12 החודשים העוקבים האחרונים הגיעו מארה"ב. בשנת 2020 דיווחה גי''קובס שחוזים עם ממשלת ארה"ב הניבו 33% מכל הכנסותיה, או 44% מכל הכנסותיה בארה"ב. כפי שצוין על-ידי מנכ"ל החברה סטיבן דמטריו בהכרזה על רווחיה של ג'ייקובס ברבעון השני של שנת 2021, "ככל שמדובר בתמריצים לחידוש התשתיות בארה"ב, ג'ייקובס ממוקמת מבחינת היכולות האורגניות שלה כיום".

האבל: מחשמלת את תחומי התשתית

האבל (HUBBELL) היא יצרנית בינלאומית של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה איכותיים למגוון רחב של יישומי בנייה למגורים, לתעשייה ולשירותים. מדובר בחברת מוצרים וציוד, המייצרת מוצרים חשמליים למגוון רחב של שוקי קצה ושימושים. מוצריה של האבל יכולים לשמש במספר תחומים של פיתוח תשתיות בארה"ב כמפורט להלן.

בתחום המבנים - החברה מייצרת ציוד ורכיבים המשמשים בבניינים ובמבנים המחוברים לרשת החשמל במרבית המגזרים, החל מכאלה המשמשים לדיור, דרך מסחריים ועד מבנים תעשייתיים. אלה כוללים מוצרים הקשורים לתמסורת, תאורה קבועה או זמנית ושיפור היעילות האנרגטית, וכן כאלה המשמשים בבניית מבנים ומיזמים הנדסיים.

אנרגיה נקייה וקלינטק - החברה מייצרת מוצרים המשמשים במיזמי אנרגיה מתחדשת, בכללם רכיבים המשמשים לייצור חשמל מתחדש ותמסורת וכן בבנייה והתקנה של מקורות אנרגיה מתחדשת. האבל מייצרת גם מוצרי חשמל המשמשים להפצת חשמל ברמת המתקן, בכללם רכיבים לרשתות חשמל חכמות.

תשתית דיגיטלית - החברה מציעה ציוד ורכיבים המשמשים למרכזי דאטה ותשתיות טלקום, בכללם כבלים, מחברים ומכשירים המשמשים בהעברת נתונים ותמסורת חשמלית וכן ציוד כגון ארוניות לשרתים, מדפים תלויים לשרתים ומערכות לניהול כבלים.

חברות לייצור מוצרים וציוד כגון האבל יכולות להפיק תועלת מהשקעות נרחבות בתשתיות בארה"ב. ה-Jobs Plan מדברת על השקעות שעולות על 300 מיליארד דולר באנרגיה נקייה ובקלינטק. מוצרי החשמל של האבל ימקמו את החברה במקום הנכון להפקת רווחים מהשקעות כאלה.

חלק זה בתוכנית מהווה סלע מחלוקת משמעותי בוושינגטון, אבל הוצאות מוסכמות אך כבדות לא פחות על מבנים ותשתיות דיגיטליות יכולות גם הן להוות מקור הכנסה להאבל. אנו סבורים שהחשיפה בשיעור 92% של הכנסותיה של האבל לארה"ב, וקשריה הקרובים עם חברות של הנדסת בניין, כגון Quanta Services, מוסיפים ליכולתה של החברה ליהנות מהכנסות הקשורות להשקעה בתשתיות.

אינסטיל: מכניסה את הפלדה לבטון

אינסטיל (INSTEEL) היא היצרנית הגדולה ביותר במדינה של מוצרי חומרי גלם - חוטי פלדה ליישומי בניית בטון. מדובר בחברת חומרי גלם וחומרים מרוכבים המייצרת חוטי פלדה למטרות חיזוק. מוצריה של החברה משמשים במגוון יישומי בטון לבנייה, ובכללם מיזמים בתחומים המפורטים להלן. 

מתקני מים - החברה מספקת חיזוקים לצינורות בטון כחלק ממוצרי ה-WWR (רשתות חיזוק מרותכות מפלדה) שלה. חוטי הפלדה שלה מחזקים את צינורות הבטון המשמשים לאיסוף ולניהול מי שופכין וכן למיזמי השקיה.

תעבורה ומבנים - החברה מייצרת WWR המשפרות את האחידות המבנית של הבטון. אחד המוצרים הללו, רשת החיזוק המרותכת הסטנדרטית, מונע היסדקות של בטון, תכונה שהיא חיונית לעמידותם של מבנים וגשרים. רשת מהונדסת למבנים, מוצר WWR נוסף, מפזרת את המשקל באופן אחיד בכל מקום בבטון, ובכך היא מבצרת תשתיות נושאות משקל כגון מנהרות וגשרים. אינסטיל גם מוכרת חוטי פלדה מתוחים שיש להם מספר רב של שימושים, בכללם במסילות ברזל.

חברות לחומרי גלם וחומרים מרוכבים כמו אינסטיל מספקות את הרכיבים החיוניים היוצרים את נכסי התשתית הפיזיים. סביר שבניינים, תשתיות תעבורה ומתקני מים יכילו אמצעי חיזוק המיוצרים מחוטי מתכת ופלדה מרותכים כמקובל. דגש חדש על אריכות חיים ועמידות יכול להניע שימוש גובר במוצרים אלה כשבונים או מחזקים תשתיות, כדי שיעמדו בתנאי מזג אוויר קיצוניים ובמבחן הזמן. אינסטיל יכולה להיות ממוקמת במקום טוב במיוחד כדי להפיק תועלת מהשקעות אלה, לנוכח חשיפה בשיעור 99.5% של הכנסותיה לארה"ב.

יוניון פסיפיק: 80 אלף ק"מ של פסי רכבת

יוניון פסיפיק (UNION PACIFIC CORPORATION) היא חברת תשתיות לרכבות ולכלי רכב. החברה עוסקת בשינוע תעשייתי, ומפעילה את רשת הרכבות הגדולה ביותר בארה"ב, המתפרסת על פני יותר מ-80 אלף קילומטר וחוצה 23 מדינות.

החברה משרתת לקוחות ממרבית המגזרים, ומשנעת מוצרי בניין, כימיקלים תעשייתיים, חומרי גלם וחומרים מרוכבים, אנרגיה ומזון ברחבי מערב ארה"ב. כמו חברות שינוע תעשייתי רבות אחרות, גם שירותיה של יוניון פסיפיק מתרחבים אל מעבר לטווח הגעתן של מסילות הברזל שלה, וכוללים משלוחים מדלת לדלת ומשלוחי "הקילומטר האחרון" (last mile).

אנו סבורים שחברות שינוע תעשייתי כגון יוניון פסיפיק חיוניות לפיתוח התשתיות בארה"ב. הן אלה המביאות את חומרי הגלם, את החומרים המרוכבים ואת המוצרים והציוד המהווים תשתית של אתרי בנייה. פיתוח תשתיות מצריך לעתים קרובות בנייה של תשתיות חדשות במקומות שבעבר היה קשה להגיע אליהם. שירותי תעבורה מדלת לדלת עוזרים לפתור את האתגרים הלוגיסטיים האלה, ומשפרים את יעילות חברות הבנייה וההנדסה.

נראה כעת, שמצפה לנו חקיקה לפיתוח נרחב של תשתיות בארה"ב, והצעות חקיקה קטנות ופרטניות יותר כבר נמצאות בצנרת. באפריל העביר הסנט בתמיכת שתי המפלגות את ה-Drinking Water and Wastewater Infrastructure Act של 2021, המקצה השקעה של 35 מיליארד דולר לתשתיות מים. נוסף על כך, כחלק מחבילת הסיוע שהועברה לאחרונה לטיפול בפגעי מגפת הקורונה, אישר הקונגרס הוצאות בסך 7 מיליארד דולר על תשתיות דיגיטליות, ו-31 מיליארד דולר על מערכות תעבורה. אנו מצפים שהוצאה זו תתבטא בגידול בהכנסות של החברות הכלולות בשרשרת הערך של פיתוח התשתיות.

אנו סבורים שחברות אלה וסקטור התשתיות בארה"ב בכללו נמצאים בנקודת צמיחה הניתנת למימוש בשנים הבאות כתוצאה מהשקעות ממשלתיות וזרימת כספים ממקורות שונים. ניתן לקבל חשיפה לתחום הזה באמצעות השקעה בסלים של חברות תשתיות בארה"ב.

הכותב הוא אנליסט מחקר בחברת תעודות הסל GLOBAL X

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר למוצרים פיננסיים כלשהם