משרד הביטחון מתייחס ל-NSO: אם יתברר שנעשה שימוש בניגוד לתנאי הרישיון - ינקטו הליכים מתאימים

במשרד הביטחון, שמעניק את רישיונות היצוא והמכירות לחברות ביטחוניות, אומרים בנוגע לפרסום על NSO כי "ככל שמתברר כי נעשה שימוש בניגוד לתנאי הרישיון או בניגוד להצהרות מטעם המדינות הרוכשות ננקטים הליכים מתאימים" • במקביל, אמזון השביתה את תשתית הענן של החברה

שר הביטחון בני גנץ / צילום: יוסי זמיר
שר הביטחון בני גנץ / צילום: יוסי זמיר

במשרד הביטחון דוחים בעקיפין חלק מהטענות שפורסמו בתחקיר העולמי אודות הרוגלות של חברת NSO למעקב אחר טלפונים סלולריים ובראשן פגסוס. בהודעת המשרד, המעניק את רישיונות היצוא והמכירות לחברות ביטחוניות, נאמר כי מדינת ישראל אמונה על הפיקוח בכל הקשור לשיווק ויצוא של מוצרי סייבר מישראל, על פי חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני מ-2007.

רשימות הפיקוח הישראליות מבוססות על הסדר ואסנאר, ואף כוללות פרטים נוספים. בהחלטות בנוגע למדיניות הפיקוח נלקחים בחשבון שיקולים ביטחוניים, מדיניים ואסטרטגיים לרבות דבקות בהסדרים בינלאומיים.

בהתייחסות הישירה ל-NSO נאמר: "מדינת ישראל מאשרת יצוא מוצרי סייבר רק עבור גורמי ממשל, לשימוש חוקי ולמטרות מניעת וחקירת פשעים ולוחמה בטרור בלבד. כל זאת, בכפוף להתחייבויות שימוש/משתמש סופי מטעם המדינה הרוכשת, לעמוד בתנאים אלו". והמשפט המעניין: "ככל שמתברר כי נעשה שימוש בניגוד לתנאי הרישיון או בניגוד להצהרות מטעם המדינות הרוכשות ננקטים הליכים מתאימים". כלומר, אם יגיע מידע מבוסס כי מדינה שרכשה את התוכנה, נניח סעודיה - כך לפי הפרסומים, המדינה אמורה לנקוט במה שמכונה "ההליכים המתאימים".

עוד נאמר בהודעת המשרד: חשוב לציין כי למדינת ישראל אין גישה למידע שנאסף על-ידי לקוחות חברת NSO.

במקביל, אמזון השביתה את תשתית הענן של NSO בעקבות הפרסומים אודות החברה. דובר אמזון ווב סרוויס אמר כי "כשנודע לנו על הפעילות של NSO, פעלנו במהירות כדי להשבית את התשתית והחשבונות הרלוונטיים".