השפים הגדולים מסתכלים ומשתגעים: כך הפכה גולדה למותג נוצץ שמוכר גלידות ב-600 מיליון שקל בשנה

לפני שנה וחצי השפים לא היו מאמינים שהם ישנעו מנות גורמה בצידנית לבתים, ושגם גלידות וקרואסונים הם מזון שאפשר לארוז למשלוח בוולט • מדד המותגים

גלידת גולדה / צילום: ליאל סאנד
גלידת גולדה / צילום: ליאל סאנד

השליחים הכחולים והכתומים - אלה של וולט ואלה של תן ביס - הפכו בשנה וחצי החולפות לחלק אינטגרלי מהנוף העירוני. גבולות נפרצו בזמן הקורונה דרך משלוחים שכללו גם מנות ממסעדות יוקרה. אם השפים שלהן היו נשאלים בעבר האם מנת גורמה יכולה להיכנס לקופסת פלסטיק ולנסוע לסועד על אופניים חשמליים, הם כנראה היו מתפלצים. גם סוגי המזון למשלוח התגוונו: לא רק פיצה או סושי, אלא גם קרואסון או גלידה.

מדד המותגים - קטגוריית בתי קפה
 מדד המותגים - קטגוריית בתי קפה

זו ללא ספק הייתה השנה של רשת הגלידות גולדה, ה"בת" של אניטה שנפתחה בנווה צדק לפני כ-15 שנה על ידי האחים ניר ועדי אביטל ונקראה על שם אמם. גולדה דורגה ראשונה בקטגוריה של בתי קפה, מסעדות מזון מהיר ושירותי משלוח, והגיעה למקום מכובד גם בתוך דירוג 100 המותגים.

הרבה וניל זרם מאז קם הסניף הראשון. כיום הרשת, המופעלת על ידי זכיינים, פרוסה בארץ עם כ-100 סניפים (חלקם סניפי ענק בפריים לוקיישן כמו שדרות רוטשילד בתל אביב, 30 מהם נפתחו ב-2020), ועם נציגות עולמית שצפויה לכלול 17 סניפים עד סוף השנה, כולל בסידני ובברצלונה.

מה גרם לגלידה להתבלט? אולי הטעמים המיוחדים והעשירים והנדיבות בתוספות ובמה שקורה בגביע, הבחירה בנותני שירות נחמדים והקריצה דרך טעמים ורעיונות לא שגרתיים דוגמת מנת גלידה לכלב בהזמנת משלוח או התיק המוזהב שהרשת מספקת בטייק אוויי.

גם ברשתות החברתיות גולדה לא נחה לרגע. אין פלא שבסגר הראשון היא מכרה גלידות בהיקף של 70 מיליון שקל בחודשיים, לפי דיווחיה. בראיון שהעניק עדי אביטל לגלובס במרץ הוא שיתף את החזון שלו להפוך את אניטה לרשת בינלאומית עם שלושה־ארבעה מפעלים.

ובינתיים, עד שיוגשם החלום, צועדת גולדה לקדמת הבמה הישראלית דרך שיתופי פעולה, למשל עם החטיף הנמכר ביותר בישראל - במבה במילוי קרם בייגלה מלוח של גולדה או גלידת "האח הגדול". בחברה אומרים כי עם התחזקות המותג גולדה היא מקבלת פניות מחברות גדולות, "מה שמייצר לנו תקציבי שיווק ברמה שלא הכרנו".

על פי נתוני החברה, היקף מכירות הגלידות בישראל (כולל מארזים שנמכרים בחנויות) עומד על 2.5 מיליארד שקל בשנה. כמיליארד שקל מתוכם הם נתח הגלידריות העצמאיות - ומתוכן מהווה גולדה כ-60%. מתחרות שהיו לה נסגרו עם השנים. לאחרונה עברה החברה, שצומחת בקצב מסחרר, למפעל ייצור חדש ובכוונתה להיכנס לתחומים נוספים הקשורים לאפייה.

מהקינוח עוברים למנה העיקרית: מי שדורגה שנייה בתחום רשתות בתי הקפה, מסעדות המזון המהיר ושירותי המשלוח היא רשת מקדונלד'ס, שגם מוצריה בילו לא מעט בצידניות המשלוחים בתקופת הקורונה. ולא רק שם.

עם השנים, הגיבה מקדונלד'ס לצרכים המשתנים ולביקורת של הצרכנים, עם קו הסלטים ועם קציצה בגרסה טבעונית. בין המהלכים שהשיקה הרשת לאחרונה גם מנות שיוגשו לראשונה בפיתה - ולא רק בישראל - מכירת "גלידה פיצוץ" במארזים הביתה ושירות של הוצאת הזמנות ישירות לרכב, מתוך הבנה שגם זמן הציבור מחפש לחסוך לא רק קלוריות.

רשת ארומה היא שלישית בקטגוריה. אמנם ארומה נחלקת לשתי חברות שונות ונפרדות - ארומה תל אביב וארומה ישראל (אספרסו בר) אלא שמבחינת הצרכנים, עם כל המאמץ של החברות המתחרות לייצר בידול, בסופו של דבר מדובר בארומה. ארומה תל אביב פועלת באמצעות עשרות סניפים בעיר והיא נמצא בבעלות גולן עינת; ארומה אספרסו בר שבבעלות יריב שפע, ממייסדי ארומה - פרוסה עם 151 סניפים ברחבי הארץ.

סניף של ארומה / צילום: דודי מוסקוביץ'
 סניף של ארומה / צילום: דודי מוסקוביץ'

ארומה, שפועלת בימי השגרה בווליום גבוה של טייק אוויי, התמודדה עם מציאות לא פשוטה בתקופה שבה הוא נאסר. חלק מהסניפים סיגלו לעצמם צורת עבודה מותאמת למגבלות ואת עיקר מרצה השקיעה הרשת בתמיכה בזכיינים. ארומה אספרסו בר מדווחת על הכפלת פעילות האפליקציה שלה, שדרכה ניתן היה להזמין ולקבל את ההזמנה ישירות לרכב בשנת הקורונה. החברה השיקה מועדון לחובבי הכנת קפה ביתי עם יצרנית מכונות הקפה השווייצרית Jura, ובהתאם לטרנד הבריאות היא מציעה ארוחה בקערה (Bowls). לאחרונה הודיעה ארומה ישראל על העלאת מחירי הקפה שלה לאור ההתייקרויות במשק.

הבאה ברשימה היא אמנם לא רשת מזון אבל היא חלק בלתי נפרד מהסצנה הקולינרית שלנו: וולט היא החברה שמדורגת רביעית בקטגוריה, בעוד תן ביס המתחרה דורגה שביעית ולא נכנסה למאה המותגים המובילים.

השליחים של וולט הפכו במובן מסוים לאחד מסמלי המגפה. למרות התלונות (המוצדקות) של המסעדות על עמלות לא הגיוניות (כשליש מחיר ההזמנה) - שינוע האוכל במשלוחים היה בבחינת להיות או לחדול (גם אם לא כדי להרוויח אלא כדי להעסיק את העובדים).

וולט גם חרגה במהירות מגבולות הגזרה של האוכל והיא מציעה משלוחים של מוצרים שונים לבית, מוצרי טיפוח, חומרי גלם לבישול, פרחים, ספרים ומה לא. החברה נותרה חלק מהנוף (בווליום נמוך יותר) גם כשהמסעדות שבו לפעול. מתחרות שמנסות לנגוס מהנתח שלה לא ממש מצליחות לעשות זאת (למעט תן ביס) והיא הפכה אט-אט למנוע החיפוש של המסעדות. במהלך 2020 נכנסה לתפקיד המנכ"לית ליאור אשכול (35) שהחליפה את אמרי גלאי, שקודם למטה העולמי.

חמישית ברשימה היא רולדין. הרשת שקמה ב-1989 צמחה לפריסה של כ-90 סניפים ו-300 עובדים. הרשת, שבבעלות משפחת חקק המייסדת וגולן עינת, מזוהה בעיקר עם סופגניות יצירתיות בחנוכה. בתקופת הקורונה העבירה הרשת את סניפיה למתכונת של איסוף עצמי, המוצרים נארזו ושיטת המכירה עברה לאחורי הדלפק. בן לילה עלתה רולדין לאוויר עם אתר מכירתי שהיא מגדירה "מוצר משלים" לסניפים. רולדין מתחרה לא רק ברשתות אלא גם במאפיות הבוטיק שמספרן צומח, ובאופים הביתיים שהתחזקו בתקופת הסגרים. לאחרונה הכריזה על השקעה בהקמת מפעל לייצור לחמי מחמצת. את הרשת מנהלת נועה בכר-אהרוני.