המחסור בשבבים מגיע ליצרניות הטלפונים החכמים

משלוחי מכשירים מתעכבים והמחירים עולים, בזמן שחברות מחפשות רכיבים • זמני ההמתנה בשרשראות אספקה נכנסים לאזור הסכנה

המחסור בשבבים מגיע גם לתעשיית הטלפונים החכמים / צילום: Shutterstock, Akhenaton Images
המחסור בשבבים מגיע גם לתעשיית הטלפונים החכמים / צילום: Shutterstock, Akhenaton Images

תעשיית הטלפונים החכמים מציגה צלקות קרב מהמחסור העולמי בשבבים.

המשלוחים מאטים ולקוחות רואים את עליית המחיר המשמעותית הראשונה מזה שנים. כמה חברות היו צריכות להקטין את הייצור ולעכב הוצאה לשוק של דגמים חדשים. כל זה עצר את מה שהיה התחלה חזקה לשנה.

יצרניות טלפונים, במשך רוב השנה, נמנעו מההפרעה באספקת חלקים איתה התמודדו בתעשיות הרכב, המחשבים ומכשירי החשמל הביתיים. יצרניות טלפונים רוכשות רכיבי מפתח בערך חצי שנה מראש, אבל כעת המאגרים האלה הצטמקו.

בשביל סמסונג, יצרנית הטלפונים החכמים הגדולה ביותר בעולם, בעיות במציאת חלקי מפתח תרמו לירידה צפויה של כ־20% במשלוחים לעומת הרבעון הקודם. בחברת אלפאבת, החברה האם של גוגל, אמרו שהטלפון מדגם פיקסל 5a יהיה זמין רק בארה"ב וביפן, לאחר שהדגמים של שנה שעברה הופצו באופן נרחב יותר.

במרץ, תאגיד שיאומי הסיני חשף את מכשיר הדגל החדש שלו, Redmi Note 10, בהודו, במחיר של כ־161 דולר. אבל החודש המכשיר נמכר ב־174 דולר, עלייה של כ־8% מהמחיר המקורי. שיאומי גם השיקה את הדגם Mi 11 Ultra בהודו באפריל, אבל מכירתו התעכבה ורק מוקדם יותר החודש היה המכשיר זמין לרכישה.

"תעשיות רבות בעולם הושפעו מהמחסור בשבבים", אמר דובר של שיאומי.

המאבק למציאת שבבים לא מפוזר באופן שוויוני בתעשיית הטלפונים. אפל, שאחראית לבערך שישית מ־1.3 מיליארד מכשירים שנמכרים בעולם כל שנה, הצליחה לחמוק מהצרות בגלל כוחה בשרשראות אספקה, כך אומרים אנליסטים של התעשייה, כפי שעשו רוב מכשירי הדגל של סמסונג. אבל זה עדיין מותיר יותר מ־80% מתעשיית הטלפונים החכמים בחיפוש אחר חלקים.

משלוחי טלפונים בינלאומיים בשלושה החודשים הראשונים של 2021 נסקו ב־20% לעומת שנה קודם לכן והיו גבוהות ב־4% מהתקופה המקבילה ב־2019, על פי חברת מחקר השוק Counterpoint Research.

הציפייה לשנת מכירות חזקה נתקלה במציאות

התעשייה הייתה נראית מוכנה לשנה חזקה ב־2021 לאחר הפצת חיסוני הקורונה, פתיחה מחדש של כלכלות והעובדה שאנשים החלו להוציא כסף שוב. משלוחי טלפונים בינלאומיים ירדו מאוד בשנה שעברה ברבעון השני כשמדינות רבות בעולם נכנסו לסגרים בגלל הקורונה. באופן היסטורי, משלוחים ברבעון השני הם לרוב טובים מאשר ברבעון הראשון.

נראה שהשנה היא יוצאת דופן, על אף הציפיות הגבוהות. משלוחים בכל רחבי התעשייה צפויים לרדת ב־10% ברבעון השני לעומת הראשון, על פי הערכות Counterpoint.

בינתיים, גרף המכירות של מכשירי טלפון בשאר השנה נראה יחסית שטוח לעומת השנים 2019 ו־2020. בחברת Counterpoint צופים שמשלוחי טלפונים בינלאומיים במחצית השנייה של השנה יגיעו לסך של כ־771 מיליון יחידות, עלייה של 1.3% מ־761 מיליון יחידות שנמכרו שנה קודם לכן. המחסור בחלקים ריסן את מה שיכלו להיות עליות גדולות במחצית השנייה, כך אמר טארון פתאק, מנהל מחקר ב־Counterpoint.

מחירי רכיבים גבוהים יותר שנגרמו בגלל המחסור בשבבים מועברים כרגע הלאה על ידי העלאת מחירי המכשירים. המחיר הסיטונאי הממוצע של טלפונים ברחבי העולם עלה ב־5% ברבעון השני, על פי חברת מחקר השווקים Strategy Analytics. זה שינוי מהשנים האחרונות בהן המחירים לא עלו ביותר מ־2%.

כוח התמחור של תעשיית הטלפונים אמור להגן, אם לא לחזק את השורה התחתונה של החברות, וקונים עשויים לא להירתע מהמחירים הגבוהים יותר אם הם רוצים לקנות מכשירים חדשים היכולים להתחבר לרשתות דור חמישי, כך אמר ניל מוסטון, מנכ"ל Strategy Analytics.

"צרכנים כמעט תמיד מצפים שהמחיר יעלה", אמר מוסטון.

בחלקים נרחבים מתעשיית הטלפונים נאבקים לרכוש מגוון של מעבדים, כך אומרים אנליסטים של התעשייה, ונאבקים למצוא שבבים לניהול חשמל, גרפיקה, יישומים וערכות שבבים של דור רביעי ודור חמישי.

אזור הסכנה של שרשרת האספקה

נכון לחודש יוני, זמן ההמתנה הממוצע למעבדים עמד על 19 שבועות, יותר מ־16 שבועות הנחשבים לאזור הסכנה של שרשראות אספקה, כך אמר דוקסן יאנג, עמית מחקר ב־Susquehanna Financial Group. זמן המתנה בריא נחשב לתקופה שבין 12 ל־14 שבועות.

הכיווץ של שרשראות אספקה נעשה לאחרונה גלוי בתוצאות הרווחים לרבעון השני של החברה Taiwan Semiconductor Manufacturing Co, יצרנית השבבים הגדולה ביותר בעולם לפי חוזים. סך המכירות של TSMC עלו ב־20% לעומת שנה קודם לכן. אבל ההכנסה של החברה משבבי טלפונים חכמים ירדו ב־3%.

במקרה של סמסונג, ענקית הטכנולוגיה מדרום קוריאה דיווחה על בערך 77 מיליון משלוחי טלפונים חכמים ברבעון הראשון, ועקפה את תחזיות השוק. אבל עד אז, קו דונג־ג'ין, מנהל מחלקת הטלפונים החכמים בחברה, הזהיר שהמחסור בשבבים יפגע בעסקים שלה ברבעון השני.

סנג'יב ראנה, אנליסט בכיר המבוסס בסיאול בחברה CLSA, בתחילה חזה שסמסונג תשלח כ־65 מיליון יחידות ברבעון השני. אבל כעת הוא חוזה שהחברה החמיצה את היעד הזה ב־7 מיליון יחידות - וכמחצית מהכמות הזו מיוחסת למחסור בחלקים.

"אנו בוחנים מקרוב את האתגרים ברחבי התעשייה, ועושים את המאמץ הגדול ביותר להקטין את ההשפעה על העסקים שלנו", אמרה דוברת של סמסונג.

הקורונה משפיעה על הייצור

ברחבי התעשייה, יצרניות טלפונים היו צריכות להתמודד עם התפרצויות קורונה מתמשכות שלא רק גרמו ללקוחות לעכב הוצאת כספים אלא גם השפיעו על הייצור במרכזי הייצור הגדולים בהודו ובווייטנאם.

העיכובים האלה, בשילוב המחסור בשבבים, השפיעו על סך כל הטלפונים שיצאו לשוק: כ־310 דגמים הושקו במחצית הראשונה של 2021, ירידה של 18% מ־370 מכשירים שנה קודם לכן, על פי נתוני Counterpoint Research.

העיכובים האלה לא צפויים להשפיע על ארה"ב, שוק הטלפונים החכמים הרווחי ביותר בעולם, אם כי הם עשויים להגיע לשווקים פחות אמידים ולמכשירים ברמה נמוכה, כך אמר קליף מלדונדו, אנליסט ראשי בחברה Baystreet Research, העוקבת בעיקר אחר מכירות טלפונים בארה"ב.

"אם יש לך מעט שבבים, איפה תשים אותם? איפה שיש לך הכי הרבה רווח מהם", אמר.