הטובים לבורסה: בזמן שאל על במשבר, יוצאי חיל האוויר מסתערים על שוק ההנפקות

אביב צידון, איתן סטיבה, אליעזר שקדי וחמי פרס הם רק חלק מריבוי טייסים לשעבר שהנפיקו לאחרונה חברות טכנולוגיה בת"א • גורם בשוק: "הם לא בהכרח מוטי טכנולוגיה, אבל יש להם 'דרייב' חזק, משמעת עצמית, ותעוזה של לקיחת סיכונים מעבר לממוצע"

איתן סטיבה, אופיר פלדי ואביב צידון / צילום: אוריה תדמור, איל יצהר, יח"צ
איתן סטיבה, אופיר פלדי ואביב צידון / צילום: אוריה תדמור, איל יצהר, יח"צ

בחינה של גל הנפקות הטכנולוגיה בבורסה בת"א בשנה האחרונה, מעלה דומיננטיות מרשימה של אנשי חיל האוויר לשעבר, הנוטלים בו חלק פעיל כיזמים, מנהלים ומשקיעים.

טייסים בדימוס המגיעים לבורסה המקומית אינם דבר חדש, ובמהלך השנים הובילו כמה מהם חברות בולטות. עם אלה נמנים נתן חץ, בעל השליטה ומנכ"ל חברת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ; מאיר שמיר, בעל השליטה ומנכ"ל חברת ההחזקות מבטח שמיר; חנן מור, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הנדל"ן הנושאת את שמו, ועוד.

אולם, כאמור, באחרונה נראה כי חלקם בחברות המגיעות לבורסה תופס נפח גדול יותר. רק בשבוע האחרון פורסמו שתי טיוטות תשקיפים של חברות המונהגות בידי יוצאי חיל האוויר. האחת היא חברת הטכנולוגיה גלולי, שאחד ממייסדיה, המנכ"ל רונן בראל, הוא יוצא החיל ואשר מפקד חיל האוויר והרמטכ"ל בדימוס דן חלוץ מכהן בוועדה המייעצת שלה (אגב, שמו של חלוץ נקשר בעבר בניהולן של מספר חברות ציבוריות שלא הצליחו להתרומם). החברה השנייה היא איי-ספאק - חברת הספאק (SPAC) הראשונה העושה את דרכה לבורסה המקומית - שבה המנכ"ל הוא ליאור אובסיוביץ', אף הוא יוצא חיל האוויר.

 
  

"סביבה תומכת מהעשירון העליון"

מי מהבוגרים שכבר הגיעו לבורסה בת"א במסגרת גל ההנפקות האחרון הם היזם הסדרתי אביב צידון עם חברת פתרונות האנרגיה הירוקה פינרג'י שבשליטתו, בה הוא מכהן כיו"ר, ואיש העסקים איתן סטיבה, שלאחרונה החליט להשקיע הון של עשרות מיליוני דולרים כדי להמריא לחלל, ונמנה עם בעלי השליטה במפתחת תוכנות הלמידה המקוונת קבסיר.

שם נוסף שמוכר במגזר העסקי הוא זה של הטייס ירון בן נון, מייסד חברת אגירת האנרגיה נוסטרומו, שנכנסה לאחרונה לבורסה באמצעות מיזוג (לחברת סומוטו). אביו של ירון, מפקד חיל האוויר לשעבר אביהו בן נון, היה מעורב בעבר בעסקי הרכב של חברת יוניברסל מוטורס. עוד בין הטייסים שהצטרפו לבורסה בגל ההנפקות הנוכחי נמנה גם חן גולן, ממייסדי ויו"ר חברת ויז'ן העוסקת בפיתוח וייצור מצלמות יום ולילה לכלי רכב וכלי טייס.

אחד מהפעילים בשוק המכיר היטב את שוק ההנפקות מדגיש, כי "הטייסים שמגיעים עכשיו לבורסה הם לא בהכרח מוטי טכנולוגיה או מומחים גדולים בתחום", ולצד זאת הוא מונה שלל תכונות אופי שהם מביאים עמם, אשר מתאימות לפרופיל היזמי-ניהולי של אותן חברות.

לדבריו, מדובר במרבית המקרים "באנשים חכמים, עם יכולות אנליטיות, 'דרייב' חזק, משמעת עצמית ותעוזה של לקיחת סיכונים מעבר לממוצע. יש הרבה יוצאי חיל האוויר גם בחברות הנסחרות בחו"ל וגם בחברות פרטיות, אבל עכשיו, בגלל גל ההנפקות פתאום רואים את המעורבות הגדולה שלהם בחברות טכנולוגיה".

עוד הוא אומר, כי "מדובר בדרך כלל בסוג של מערכת שמזינה את עצמה. מרבית הטייסים מגיעים מהעשירונים העליונים ויש להם סביבה ביתית תומכת, לכן ההסתברות שלהם להצלחה גדלה. מסיבות דומות, לצד הטייסים, אפשר לראות גם הרבה יזמים ומנהלים המגיעים כעת לבורסה מיחידות מודיעין דוגמת 8200 ומסיירות מובחרות, שגם הם מתאפיינים ביכולות גבוהות".

יישום תרבות התחקיר בעולם העסקים

החברה המנפיקה המזוהה יותר מכל עם יוצאי חיל האוויר היא חברת שמיים אימפרוב. מלבד העובדה כי הנהלת החברה מתבססת על טייסים בדימוס, גם אופי הפעילות שלה נגזר ממה שהפיקו אותם מנהלים במהלך השירות שלהם כטייסי חיל האוויר - יישום תרבות התחקיר הידועה של חיל האוויר בעולם העסקים.

בהתאם, לצידו של מייסד ובעל השליטה של שמיים, אופיר פלדי, המכהן כמנכ"ל וכיו"ר החברה, עוד שלל טייסים בדימוס מאיישים בה משרות בכירות, המוכר שבהם הוא מפקד חיל האוויר לשעבר אליעזר שקדי המחזיק בתפקיד נשיא שמיים.

לאחר שחרורו מצה"ל, שקדי שימש כמנכ"ל חברת התעופה אל על, ונפרד ממנה בשנת 2014 בתום כהונה של כארבע שנים. נוכח הכיוון שבו צועדת חברת התעופה, מול הביקושים הגבוהים כיום להנפקות של חברות טכנולוגיה, נראה בדיעבד כי שקדי קיבל את ההחלטה הנכונה.

בעוד שחברת שמיים נהנתה מביקושים גבוהים בהנפקה ומנייתה נמצאת בנסיקה מאז החלה להיסחר בחודש שעבר (בדומה לחברות לא מעטות נוספות בגל ההנפקות הנוכחי) - מאות מעמיתיה המשמשים כטייסים בחברת התעופה אל על מתמודדים כבר תקופה ארוכה עם מציאות עסקית שלילית במיוחד.

ליאור אוסיוביץ', מנכ"ל איי-ספאק / צילום: תמי בר ישי
 ליאור אוסיוביץ', מנכ"ל איי-ספאק / צילום: תמי בר ישי

מול הביקושים הגבוהים בבורסה לחברות טכנולוגיה בעלות פוטנציאל צמיחה משמעותי, שנתמך במשבר הקורונה, אותו משבר מוביל את טייסי אל על, רובם יוצאי חיל האוויר, להתמודד בין היתר עם הרעה משמעותית בתנאי העסקתם, השבתת פעילות, ותוצאות כספיות שליליות במיוחד שכבר עוררו סימני שאלה לגבי עתיד עסקיה של חברת התעופה.

"כמו בכל מקום, גם לטייסים יש אופי שונה", אומר הפעיל עמו שוחחנו, "ומי שבחר במקום עבודה כמו אל על הוא כנראה בעל אופי שמרן יותר, שחיפש עבודה בטוחה עם תנאים טובים, ופחות קשה ואינטנסיבית מזו שיש ליזמי ומנהלי חברות הטכנולוגיה. אבל המציאות היום מראה שלעיתים בלקיחת סיכון מגולם סיכוי, ולשמרנות יש מחיר". עוד לדבריו, "יש הרבה טייסים שמשתלבים בתעשיות ביטחוניות, דוגמת התעשייה האוירית, אלביט, רפאל ונוספות".

האם שילובם של אנשי צוות אוויר מסייע בהנפקה?
"ככלל, אין לזה משמעות בשיווק ההנפקה. זה לא פרמטר משמעותי, ולא מהווה שיקול השקעה עבור המוסדיים. אלא אם הניסיון של אותם יזמים ומנהלים כטייסים משתלב ומובנה בפעילות המונפקת ומשיק לה, דוגמת חברות כמו אירונאוטיקס, שמוכרת מל"טים למדינות בחו"ל; נקסט ויז'ן, המפתחת מצלמות לכלי טייס; חברת שמיים, שם ההנפקה הייתה סביב יכולות התיחקור שהצוות הביא מחיל האוויר, וכו'".

משקיעים גם בעולמות ההון סיכון

לצד שמות חדשים של יזמי ומנהלי חברות טכנולוגיה המגיעות לבורסה מקרב יוצאי חיל האוויר, ניתן למנות בסבב ההנפקות הנוכחי כמה משקיעים-טייסים שכבר עשו לעצמם שם בעולמות העסקים וההון סיכון.

בין אלה בולטים חמי פרס, מייסד ושותף בקרן ההון סיכון פיטנגו, בין המשקיעים בחברת התוכנה ליצירת קטעי וידאו אידומו, ויו"ר חברת פתרונות התקשורת טלרומינג שטרם השלימה הנפקה; קובי ריכטר, אחד מאנשי העסקים העשירים בישראל ומייסד חברת המיכשור הרפואי מדינול, הנמנה עם המשקיעים בחברות נוסטרומו ותיגי, שתיהן מתחום האנרגיה; ושלמה קאליש, יזם ומשקיע פרטי, שמונה לחבר הוועדה המייעצת לדירקטוריון חברת קזואר, העוסקת בתחום הסייבר ומועמדת גם היא להצטרף לבורסה.