ראש עיריית אילת: להחזיר את מודל "האי הירוק" לעיר

לקראת שיא החופשות של הקיץ באילת, ראש העיר אלי לנקרי מבקש להחזיר את מודל "האי הירוק", לפיו כל הנכנסים לאילת יציגו תעודות מתחסן/מחלים או בדיקות קורונה מ-72 השעות האחרונות • הסיבה: עלייה ברמת תחלואת הקורונה בעיר הקייט הדרומית • טוען: "אילת לא תוכל לעמוד בסגר נוסף"

אזור המלונות באילת / צילום: שלומי יוסף
אזור המלונות באילת / צילום: שלומי יוסף

לקראת שיא החופשות של הקיץ באילת, ראש העיר מבקש להחזיר את מודל "האי הירוק", לפיו כל הנכנסים לאילת יציגו תעודות מתחסן/מחלים או בדיקות קורונה מ-72 השעות האחרונות. הסיבה: עלייה ברמת תחלואת הקורונה בעיר הקייט הדרומית (66 מאומתים תושבי אילת נכון להיום).

ראש העיר בפועל אלי לנקרי שיגר פנייה לשר הבריאות ניצן הורוביץ ולשר התיירות יואל רזבוזוב, בבקשה לחזור ולהפעיל בהקדם את מתווה "האי הירוק" שהונהג באילת בעבר. "את אשר יגורנו בא", כתב לנקרי לשרים והזכיר כי התריע מפני עלייה בתחלואה בעיר "אשר עלולה לסכן את המשך הפעילות הכלכלית והתיירותית בעיר הדרומית".

את מודל "האי הירוק" ששואף לנקרי להחזיר לאילת, הוא הגדיר כ"כמוצלח ביותר" והדגיש כי במשך 50 ימים בהם פעל המתווה, שיעורי התחלואה באילת היו נמוכים ביותר, וכלכלת העיר פעלה במלואה.

עוד ציין לנקרי כי אילת, שנשענת ברובה על תיירות, ספגה בשעתו את הפגיעה הקשה ביותר בתקופות שבהן בתי המלון נאלצו לסגור שעריהם. "החשש הגדול הוא שמצב זה יחזור, והעיר תעצור שוב מלכת. העיר לא תוכל לעמוד בסגר נוסף, והמשמעויות עלולות להיות הרות אסון כלכלי", כתב ראש העירייה", והוסיף כי עלות ההפעלה של "האי הירוק" בטלה בשישים לעומת ההפסד שהעיר אילת ומדינת ישראל עשויות לספוג מהפסקת הפעילות הכלכלית/תיירותית. 

תפוסת שיא בבתי המלון 

לא בטוח שהעוסקים בתיירות באילת מתחברים לפנייה של ראש העיר. בתי המלון באילת, בשונה משאר חלקי הארץ, נהנים מתפוסות שיא לאור ביקושים לחופשה, בשעה שלמשפחות בעיקר הנסיעה לחו"ל כרוכה בבידוד בחזור לילדים הלא מחוסנים ובסיכון להכללת מדינת היעד בהגבלות, דוגמת קפריסין שהפכה למדינה אדומה וכל הנכנסים ממנה מחויבים בבידוד. המחירים באילת משקפים את הביקוש הגבוה והם מטפסים בהתאם.

דוח לינות חודש מאי (המעודכן שיש נכון להיום בהתאחדות המלונות) משקף את הביקוש הגבוה לאילת: סך הלינות בישראל לחודש מאי עמד על 1.293 מיליון לינות - מדובר בירידה של 43% לעומת 2019, בעיקר משום שהתיירות הנכנסת עוד לא שבה לישראל. תפוסת החדרים הממוצעת בזירה הארצית עמדה על 39%, ירידה של 48% לעומת 2019.

אלא שבאילת התמונה אחרת: מספר הלינות בחודש מאי בעיר אילת הסתכם בכ-603 אלף, גידול של 2% לעומת 2019. התפוסה הממוצעת בבתי המלון באילת עמדה על כ-74% ,לעומת כ-72% בחודש מאי 2019.

מבין שאר ערי התיירות, אילת היא העיר היחידה שבה שיעור התפוסה ומספר הלינות שיקפו עלייה לעומת 2019. בתל אביב ,לשם המחשה, התפוסה הממוצעת ירדה ב-71%, ובירושלים התפוסה הממוצעת של חודש מאי 2021 שיקפה ירידה של 86% לעומת מאי 2019.