"צמיחה גבוהה ב-2022 לא מובטחת. צריך לדאוג להגדלת פריון הייצור"

כך אמר היום מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר בכנס Gexcutives בהשתתפות המנהלות והמנהלים הבכירים במשק • "אני סבור שאם ייתכנו 'צלקות' ממשבר הקורונה, העיקריות בהן יהיו בשוק העבודה. כתוצאה מכך צפויה תנועה גדולה של עובדים מענפים מסוימים לאחרים"

"צמיחה גבוהה של המשק הישראלי ב-2022 לא מובטחת. ולכן, האתגר עבורינו ועבור השנים הבאות הוא כיצד לשמור את המומנטום ולהבטיח ניצול מלוא פוטנציאל הצמיחה לאורך זמן", כך אמר הערב מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר בכנס Gexcutives של גלובס ובנק הפועלים ובהשתתפות המנהלות והמנהלים הבכירים במשק. 

"המשק הישראלי נמצא בתנופה של התאוששות כלכלית ממשבר הקורונה של השנה שעברה", אמר קוטלר. "את ההתאוששות מוביל המגזר העסקי, שידע להתאים את עצמו במהירות רבה לפתיחת המשק ממגבלות הקורונה. כמובן שההצטיידות המהירה של המדינה במנות חיסון והחלוקה לאוכלוסייה, היוו קרקע פורייה לחזרת המשק לצמיחה כלכלית השנה. על כן, תוואי הצמיחה הנוכחי תואם שיעור שנתי בין 5-6%. עם זאת, עלינו להיות זהירים כתוצאה מהתפתחות זן הדלתא. במידה ויהיה צורך להדק את המגבלות על הפעילות, סביר שאלה יובילו להאטה מסוימת בשיעורי הצמיחה. אני תקווה שכמו שישראל בלטה בזירה הבינלאומית במהירות שבה רכשה וחילקה חיסונים לאוכלוסייה, כך זה יהיה גם בהתמודדות עם אפיזודת הדלתא-קורונה הנוכחית".

איך ניתן לשמור על מומנטום הצמיחה גם ב-2022? לפי קוטלר, "על ידי גידול במספר העובדים ובפריון הייצור. בהקשר של כוח העבודה, אני רוצה לברך את שר האוצר שזיהה מהר מאוד שהסדר החל"ת מתקופת המשבר היווה במצב הנוכחי חסם להתאוששות המשק, ופעל מידית להסיר את החסם הזה. אני סבור שאם ייתכנו 'צלקות' ממשבר הקורונה, העיקריות בהן יהיו בשוק העבודה. כתוצאה מכך צפויה, ואני מקווה שהיא תתרחש, תנועה גדולה של עובדים מענפים מסוימים לאחרים. תנועה זו לא תמיד קלה וחלקה, ובמקרים רבים יידרשו הכשרות מקצועיות על מנת לממש את המוביליות התעסוקתית הנדרשת".

קוטלר התייחס לתפקידם של הבנקים בתקופת הקורונה. "דיברנו על צמיחה, וכבנקאי אני שמח להדגיש את התרומה של הבנקים להתאוששות המהירה של המשק שאנו רואים היום", אמר. "לקחי המשבר הפיננסי הגדול הראו לעולם שהמערכת הבנקאית יכולה להיות גורם שמאיץ משברים, או כזה שבולם אותם. במקרה של ישראל, להערכתנו הבנקים היו יציבים במשבר, והאיתנות שלהם מנעה הידרדרות גם במשבר הקורונה, ואני אסביר: נחזור לחודשים מרץ-אפריל 2020, השוק החוץ בנקאי קפא - ברגע זה אין סיכוי שלקוח עסקי יצליח למחזר אשראי מחוץ למערכת הבנקאית. ברבעון הראשון, בשיא המשבר, האשראי החוץ בנקאי התכווץ - מוסדיים צמצמו אשראי ב-4 מיליארד שקל, בנקים מחו"ל צמצמו ב-7 מיליארד. הבנקים לעומת זאת הגדילו את האשראי בכ-19 מיליארד שקל. כמובן שפועלים הגדיל את האשראי בכ-7 מיליארד שקל.

"לצד האשראי בתקופת הקורונה, הובלנו כל הזמן מהלכים עסקיים ושירותיים לטובת לקוחותינו הפרטיים והעסקיים, בדגש על משקי בית שמצבם הכלכלי הורע, ועצמאים. אנחנו עם יד על הדופק גם בימים אלו כדי לתת את מגוון הכלים האפשריים תוך כדי המשבר, בחיים לצידו ובתקווה גם ליציאה ממנו".

"הסבה של משרדים לדירות קטנות נותנת פתרון זמני"

קוטלר התייחס בנאומו גם לשוק הדיור. "קיים קונצנזוס שהטיפול במחסור ויוקר הדיור צריך להגיע מצד ההיצע. חשוב לי גם להדגיש שאני לא מאמין רק בנקיטת צעדים אדמיניסטרטיביים לפתרון המצב. אנו בונים 50 אלף יחידות בשנה וזה לא מספיק משתי סיבות: נתון שאני חייב להגיד לכם שהופתעתי ממנו - 22% ממשקי הבית הם של יחידים - נפש אחת, 27.3% ממשקי הבית הם של שתי נפשות -ואלו הקבוצות שגדלות בקצב המהיר ביותר מזה שנים. זה נובע מהזדקנות האוכלוסייה מחד, ועלייה בשיעור הגירושין מנגד".

"מה בכל זאת ניתן לעשות?", שאל קוטלר. "יש גידול חד במשקי בית קטנים, שברובם לא צורכים הרבה שירותי חינוך לדוגמה. לכן אני חושב שהסבה של משרדים לדירות קטנות נותנת פתרון זמני, שקונה זמן למצוקה הנוכחית. את ההתחשבנות מול הרשות המקומית שמאבדת ארנונה אני משאיר לאוצר לעשות. זה פתרון שיתאים מאוד לתל אביב למשל".

קוטלר התייחס גם לגידול באוכלוסייה בשנים הקרובות, והעומס שהוא צפוי לייצר על תשתיות. "הדמוגרפיה מראה שעוד שש שנים יהיו פה מיליון איש נוספים - יותר מהאוכלוסייה של ירושלים, העיר הגדולה ביותר מבחינת אוכלוסייה. אנחנו צריכים כל שש שנים להקים ירושלים", ציין קוטלר. "אז תחשבו גם כמה תשתיות אנו צריכים - צריך לחבר את הירושלים הנוספת הזו ליתר הערים, זו צריכה להיות מערכת להסעת המונים כי הכבישים לא עומדים בעומס. 

"מבחינת טיימינג אנחנו נמצאים כרגע בבעיה, הגירעון התקציבי המבני של המשק הוא גבוה, החוב הציבורי נמצא בתוואי עלייה ותוך מספר שנים אנו עלולים להגיע כבר ל-80% חוב תוצר. בהנחה שאנחנו לא רוצים להעלות את נטל המס, זה מותיר לנו שתי אפשרויות: שינוי סדרי עדיפות בתקציב ו/או שיתוף המגזר העסקי, פרויקטים של PPP - אלו הכלים שעומדים בפנינו כרגע.

יש בקנה פרויקטים משמעותיים בהיקף המתקרב ל-100 מיליארד שקל, וזה לפני שאני מדבר על פרויקט המטרו שבו העלויות הן כנראה בסדרי גודל של פי שניים-שלושה. צריך לאשר את הפרויקטים הללו במהירות תוך קיצור תהליכים וטיפול בחסמי הבירוקרטיה. בנק הפועלים ביצע עד היום פרויקטים בהיקף מצטבר של כ-50 מיליארד שקל, במעל שני שליש מהם האשראי כבר נפרע. בעקבות ההקלות שקבע בנק ישראל לפני כשנה בנושא מימון ענף הנדל"ן ופרויקטי תשתיות לאומיות, יש לנו כיום יכולת ארגון חוב של כ-20 מיליארד שקל נוספים. מכאן שהמערכת הפיננסית כולה יכולה לעמוד באתגרי המימון, תחת הנחת המשך צמיחה במשק.

נשיא ארה"ב ביידן הכיר בזה שהתשתיות של ארה"ב התיישנו וזה מעמיד אותם בעמדת נחיתות. אצלנו זה יותר אקוטי, כי בלי שיפור מהיר בתשתיות לא נוכל לקדם מגורים, והכבישים לא יעמדו בעומסים. אנחנו בכל זאת מתמודדים עם אוכלוסייה שגדלה כאן בקצב של כ- 1.8% לשנה -קצב גידול האוכלוסייה בין הגבוהים ב-OECD".

"שיתוף פעולה בין הממשלה והמגזר העסקי"

"יש גורם חדש נוסף שיכול להוות game changer בצמיחה, והוא שיתוף הפעולה עם איחוד האמירויות", אמר קוטלר. "בשנה האחרונה ליווינו עסקאות ומיזמים משותפים לחברות ישראליות ואמירתיות בהיקפים משמעותיים. התקווה שלי, שאלו יהוו רק סנונית ראשונה להמשך פעילות משותפת במימדים נרחבים הרבה יותר עם כל מדינות העולם הערבי החדש".

בסיום נאומו, פנה קוטלר ישירות לשר האוצר אביגדור ליברמן, שגם הוא נוכח בכנס. "אדוני שר האוצר, יושבים כאן איתנו נציגות ונציגים של העולם העסקי, ראשי וראשות ארגונים חברתיים ובכירים במגזר הציבורי. מדובר על אנשים שמאוד אוהבים את מדינת ישראל, ורוצים מאוד בהצלחתה. בשנים האחרונות, המגזר העסקי הרגיש כי הוא אינו שותף בחשיבה ובהתייעצות לגבי דרכים להצמחת המשק, וספג עוד ועוד מכות רגולטוריות. כאשר לעיתים יש גם מספר רגולטורים עם הוראות סותרות על אותו העניין. רק שיתוף פעולה פורה בין הממשלה למגזר העסקי והמגזר השלישי - יכול להביא להאצת ישראל, ולא פחות חשוב ובטח בתקופה הזו - להאיץ יותר מהר ממדינות אחרות - ואני בטוח שתהיה לך התמיכה של כל היושבים באולם".

גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף ובחסות בנק הפועלים